פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הועדה לעיצוב חברה צודקת יותר
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 27/09/2011 שעה 7:00)


הועדה לעיצוב חברה צודקת יותר

ד''ר דוד סיון



היום הוגשו לראש הממשלה ושר האוצר המלצות ועדת טרכטנברג – ''הוועדה לשינוי כלכלי חברתי''. כפי שאמר הפרופסור טרכטנברג בעת הצגת ההמלצות הדו''ח, ''לקראת עיצובה של חברה ישראלית צודקת יותר'', הוא למעשה הפרשנות של הועדה לסיסמא ”העם דורש, צדק חברתי''.

על פי הדו''ח במהלך העשור האחרון היתה העליה ברמת החיים נמוכה יותר משיעור הצמיחה לנפש. ולכן גדל אי השוויון בחלוקת המשאבים שקובעים את רמת החיים. הצמיחה לא שיפרה את רמת החיים בחלק ניכר מהציבור. אלה שורשי המצוקה שהניעו את מחאת האוהלים למרות הצמיחה המהירה.


המנדט של הועדה היה להמליץ על צעדים בתחומים הבאים: תמהיל המסים, השירותים החברתיים, תחרותיות, יוקר המחיה ודיור. אך כמו שנכתב בדו''ח הצפי הוא שעבודת הועדה תניע תהליך שינוי כלכלי-חברתי עמוק ונרחב (עמ' 32).

על פי המלצות הועדה בחומש הקרוב יוקצו בחומש הקרוב כ-‏60 מיליארד שקלים למימוש ביעדים שנקבעו. מדובר בשינוי סדרי עדיפויות משני סוגים ללא פריצת מסגרת התקציב. הסוג הראשון, הוא גידול של כ-‏30 מיליארד שקלים בתקציבי השירותים החברתיים על חשבון תקציבים אחרים. הסוג השני הוא שינוי בהרכב המסים כך שסך תקבולי המס הנוספים, אשר יופנו לטובת הציבור הרחב ע''י הפחתות מסים עקיפים וכדומה יגיע ל-‏30 מיליארד ש''ח... (עמ' 33). חשוב להדגיש את כל אלה ממליצה הועדה לעשות ללא פריצת מסגרת התקציב.

בין דפי הדו''ח יש ירידה לפרטים וטיפול בנושאי שונים. בין אלה (רשימה לא שלמה):
  • המיאוס מפוליטיקה סקטוריאלית;
  • הגישה לשילוב המגזר החרדי בחברה;
  • שילובם בתעסוקה של גברים חרדים ונשים ערביות;
  • הועדה גם ממליצה להחיל את חוק חינוך חובה בגילים 3 – 4, ויישום הדרגתי של יום לימוד ארוך לגילים 3 – 9;
  • טיפול בכשל השרות הציבורי כי קיומו של מגזר ציבורי איכותי המתפקד כראוי הוא תנאי הכרחי לפיתוח חברתי-כלכלי;
  • בחלק מהמקרים ההמלצות כבר מוכנות לדיון וקבלת החלטות בממשלה ולישום כבר לקראת סוף 2011.
מעיון קצר ולא מאד מעמיק בדו''ח דומה שאם הממשלה והכנסת יקבלו את רוח ההמלצות ואת עיקריהן הרי שלמעשה הושגו חלק ממטרות המחאה. יחד עם זאת, לכל המעורבים צריך להיות ברור שמדובר במשימה ארוכת טווח שמתחילה בימים אלה. ומאחר והממשלה כרגיל טרודה בהרבה עניינים הרי שהצלחה מבחינת יישום ההמלצות תלויה בהמשך המעקב וההידברות. זהו תנאי בסיסי כדי שמבחן התוצאה יהיה חיובי.

המאוכזבים, אלה שחושבים שההמלצות לא מספקות יכולים לחשוב על מסקנות הועדה כיריית פתיחה בלבד בתהליך שינוי יותר מהותי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ועדת טרכטנברג ==> פקה פקה . . .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 27/09/2011 שעה 7:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו ברוב המקרים מעט סיבות הן הגורם לרוב התוצאות .
את זה הם לא ביטאו במסקנותיהם . ייתכן שלא ידעו , ייתכן ששכחו , יתכן ונהגו כך בכוונה .
בין כך או כך , מה שהוציאו תחת ידם הוא מסמך ארוך , רב סעיפים ורב נקודות בלי השפעה של ממש .
הדבר הבולט ביותר הוא שטרכטנבר אמר וחזר על כך שנחוץ לקצץ בסעיף הביטחון - אבל בזהירות .

המלצותיו והמלצות שותפיו לדוח , לא ייושמו ברובן . מעט ייעשה בשנה הקרובה וכל השאר יילך למקום שדוחות אחרים הלכו .

תוכנית חומש מתעלמת מכך שייערכו בחירות טרם גמר החומש .
הרכב אחר של הכנסת והממשלה ינהיג מדיניות כלכלית וחברתית אחרת . כלומר 60% מהמלצות טרכטנברג נועדו מלכתחילה להיזרק לפח האשפה .

אז מה נשאר לנו ? כשנתיים עד הבחירות . קואליציה עם חרדים ודתיים . תקציבים גדולים למיגזר חובשי הכיפות והשאר . . . נאדא .
_new_ הוספת תגובה



אחיזת עיינים
ע.צופיה (יום שלישי, 27/09/2011 שעה 8:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם מישהו מאמין שניתן לקצץ את תקציב המדינה ב-‏12 מיליארד שקל בממוצע כל שנה משך 5 שנים וגם להוריד מכסים שונים ,או שהוא מאוד תמים או שהבנתו בניהול פיננסי לקויה.
יהיה מעניין לראות את תהליך היישום של המסקנות כפי שהועדה הבטיחה לפרסם תוך מספר שבועות.
אני מוכן להתנבא שחוץ מקיצוץ חד פעמי בתקציב הביטחון של מספר מיליארדים כל היתר יהיה תלוי אחד בשני. יהיו יותר הכנסות יהיו הטבות. לא יהיו הכנסות לא יהיו הטבות.
זו חוכמה קטנה מאוד.
_new_ הוספת תגובה



אחיזת עיינים
איתן אדיר (שבת, 01/10/2011 שעה 10:07)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בטוח שאפשר למצוא הרבה סיעיפי תקציב מיותרים ובזבזניים. בסופו של דבר 2.2 מיליארד שקל בתקציב 2012 שמגיע לכ-‏300 מיליארד שקל הוא דבר אפשרי ורצוי. מה עוד שבאופן טיבעי תקציב המדינה מתרחב קצת יותר כל שנה בהתאם להישגים הכלכליים של המדינה, כך שבעוד 5 שנים הסכום הזה יהיה חלק יותר קטן מהתקציב או לחילופין יהיה אפשר להגדיל את החלק שיועבר למילוי סעיפי ההמלצות.
_new_ הוספת תגובה



למה לא לפרוץ את התקציב?
גלעד היפתחי (יום שישי, 30/09/2011 שעה 20:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ב-‏1% - 2% שהם ביטוי אמיתי להתרחבות המשק, ליותר רווח ביצוא (גם אם השנה היצוא יישאר בהיקפיו כמו בשנה שעברה), ליותר הכנסה לנפש ?
ברגע שמשרדים צריכים לצמצם את תקציביהם אז מתחילות הבעיות והכסף שנדרש לא זורם בצורה סדירה. אני מאמין שבדיונים לאחר החג בממשלה כבר יתחילו לדבר על הגדלה מתאימה של התקציב במקביל להתייעלות תקציבים בכל יתר המשרדים הממשלתיים, כולל בביטחון.
_new_ הוספת תגובה



למה לא לפרוץ את התקציב?
ע.צופיה (שבת, 01/10/2011 שעה 20:55)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם תקח בחשבון שליש הם החזרי חובות וריבית ועוד כ-‏20% הם ביטחון ''קשיח'' הרי 1-2% הופכים ל-‏2-4% וזה כבר משהו אחר.
לפי כל התחזיות שהמשק לא אמור לגדול בשנה הבאה ולכן הגדלת הגרעון יכולה להיות משמעותית.
_new_ הוספת תגובה



למה לא לפרוץ את התקציב?
גלעד היפתחי (יום רביעי, 05/10/2011 שעה 16:21)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא בטוח שהגדלת התקציב בין 2% ל-‏3% בכל חישוב שתעשה תפרוץ את התקציב. רוצה להזכיר לך שחלק גדול מעניין ''פריצת התקציב'' היא יכולת הגביה האמיתית של המדינה. לפי הערכות בסביבות 50 מיליארד שקל מסתובבים בשוק מיד ליד בלי רישום ובלי מיסוי. אם הממשלה תגביר את האכיפה והחקירה אפילו קצת, היא תצליח לגייס עוד כמה מיליארדי שקלים בודדים.

בהנחה שהמשק ימשיך לפעול לפחות בהיקפים של היום, יש חשיבות להזרמת עוד כסף לערוצי עבודה וייצור, שלמשל מתקיימים בתעשיות הביטחוניות. יותר מחקר ויצור בתעשיות הביטחוניות יאפשרו לישראל גם לייצא יותר לחו''ל. לכן פגיעה ביצור בתעשיות הביטחוניות דווקא יפגעו בצמיחה הכלכלית, אולי יוציאו יותר אנשים לאבטלה ויאלצו את המדינה לתגמל אותם מהכיס השני. אז במה הואילו חכמולוגי הסיסמה של ''אי חריגה ממסגרת התקציב''? אפשר לחשוב שחכמי האוצר עשו את עבודת מושלמת וכל סעיף שכתבו הם עשו עליו משחקי סימולציה ושאר אבטיחים של האוצר.
משק פעיל ומתרחב בהחלט יכול לקיים תקציב שגדול יותר במאית או 4 מאיות מסכומו הכולל במגמה לשמור על מומנטום הצמיחה שלו, עד כמה שאפשר מול משברים כלכליים בחו''ל שרק מקשים עלינו.
_new_ הוספת תגובה



הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על מסגרת התקציב הלאומי
איתן אדיר (שבת, 01/10/2011 שעה 10:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ועל יחס הכנסה - הוצאה - חובות. אסור לשבור את מסגרת התקציב כי אז תתחיל האינפלציה והחזרה לכלכלת רחוב.
לכן צריך לעשות את כל הניתן במגבלות התקציב וזה לא הרבה. בטח לא כל מה שנדרש. אבל מה שחשוב זה להתחיל בתיקונים לפי ההמלצות, בלי לבדוק לעומק (שכן הועדה כבר בדקה) ולצאת מהר לדרך. את התיקונים בפועל צריך לעשות רק לאחר התנעת השינויים והוצאתם לפועל. צריך להבין שגם הזמן הוא פקטור חשוב, לא רק משיקולים סובייקטיביים (בחירות עוד כשנתיים) אלא פשוט כדי לתת קצת אוויר לאזרחים.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי