פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בשולי האירועים בפריז
שלמה גזית (שבת, 17/01/2015 שעה 8:00)


בשולי האירועים בפריז

אלוף (דימ.) שלמה גזית



תג מחיר איסלאמי – אסטרטגי

רצח חברי מערכת השבועון הסאטירי ''שארלי-הבדו'' היה מבצע תג-מחיר אסלאמי קלאסי:
  • זו הייתה פעולת נקם של האסלאם הקיצוני, פעולה שהצליחה והכתה גלים בעולם כולו;
  • זו הייתה פעולת נקם נקודתית, כנגד גורם שנהג באופן שיטתי ללעוג ולבזות את דתם ואת נביאה;
  • וזו הייתה פעולה שהתכוונה גם להרתיע כל מי שנהג לבקר ומתכוון לבקר, ללעוג ולהתבדח בעתיד על חשבון הדת המוסלמית והקדוש לה.
מוקדם לדעת אם פעולה זו השיגה את מטרת יוזמיה. הפגנת הענק ברחובות פריז, ובערים צרפתיות אחרות, באה להצהיר כי צרפת איננה מתכוונת להיכנע. אלא שבה בעת, ראינו את העיתונות המערבית נמנעת מלפרסם את הקריקטורות של ה''שארלי-הבדו'' או מפרסמת אותן תוך טשטוש הדמויות. היה זה מעשה אשר ללא ספק ביטא חשש ודאגה.


חופש הביטוי לעולם איננו אבסולוטי

אומות העולם, לרבות מדינות מוסלמיות וערביות, גינו בחריפות את הרצח המתועב של סגל מערכת השבועון. אלא שגינוי זה ביטא את ההתנגדות ללא סייג מהמעשה הקיצוני שביצעו שני האחים סעיד ושריף קואשי. הגינוי לא בא להגן על חופש הביטוי, ובוודאי שלא להגן על חופש ביטוי מוחלט וללא הגבלה.

כמעט לכל עם, מדינה או חברה אנושית יש נושאים שניתן לבקר וללעוג להם. דת האסלאם והנביא מוחמד הם מכנה משותף המלכד את בני דת זו בכלל, ואת הערבים המוסלמים, במיוחד. מבחינה זו אפשר להבין את הזדהותם עם מי שבאו למחות כנגד הקריקטורות הלועגות לנביא.

גם בישראל הועלתה לאחרונה הצעת חוק האוסר שימוש בסמלים ובכינויים נאצים. אלא שהמבחן איננו בשלילת ההתבטאות אלא בדרך התגובה לה.

מדינות טוטליטאריות, ודתות טוטליטאריות הן שמגלות הכי פחות סובלנות. זה לא מכבר ראינו את צפון קוריאה מגיבה על סרט סאטירי שלעג לשליט הכול יכול. גם אנשי ''תג מחיר'' שלנו מבטאים בעיקר את חוסר יכולתם לקבל את דברי ומעשי הביקורת ואת צעדי השלטון נגדם. ואולי הם גם נטולי חוש הומור.


גורל יהודי צרפת

הקהילה היהודית בצרפת נמצאת מאוימת. הרוצח במעדנייה הכשרה בפריז בחר את המקום שלא במקרה, הוא ידע שכל בני הערובה שבמקום יהיו יהודים. יהודי צרפת מהווים יעד לאנטישמיות המוכרת ולשנאה הערבית-מוסלמית כלפי ישראל וכלפי היהודים המזוהים כתומכים בה.

רק טבעי שבנסיבות הקיימות שוקלים רבים מבני הקהילה לנטוש ולהגר. ובכל זאת, כל השוואה בין מצב יהודי צרפת היום למצב יהודי גרמניה עם עליית המפלגה הנאצית לשלטון, היא מופרכת ואינה הוגנת. הצעדים האנטי יהודיים בגרמניה הנאצית היו מונחים ע''י השלטון - ע''י אדולף היטלר וממשלתו; בצרפת של היום עומדים הנשיא וממשלתו לצידה של הקהילה היהודית המקומית ועושים כמיטב יכולתם להגן על בטחונה.

יהודי צרפת מכירים את חוק השבות ואת זכותם לעלות לישראל. הם יקבלו את החלטתם האישית לא בשל קריאות ראש הממשלה ושר החוץ. אלו לא יוסיפו ולא יגרעו.
קריאה זו, שעיקרה ''אין ביטחון ליהודים בצרפת'', מהווה התגרות מיותרת ומזיקה ליחסי ישראל עם ממשלת פריז.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


תג מחיר איסלאמי – אסטרטגי
בצלאל פאר (יום ראשון, 18/01/2015 שעה 0:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הפעולה'' השיגה את מטרת יוזמיה. זה ודאי. 17 נרצחים, 3 שהידים, סמל הדקדנטיות המערבית נפגע, צרפת נרעשת, העולם 5 שניות כמרקחה, משטרות צרפת, בלגיה ובריטניה בהתגייסות חירום בחיפוש אחרי הנסתר. פגיעה בלב הסמל המערבי – פריס (וכל עיר אירופאית גדולה) זה הישג גדול לג'יהאד האסלאמי העולמי.

הגינוי של ''אומות העולם'' היה מתבקש ודו-פרצופי. זו היתה הפגנה של להיראות קרובים לברנז'ה ולא של תוכנית פעולה מוסכמת. זימון אבו מאזן וראש ממשלת תורכיה היתה לעג לרש שהסיר את המעטה המכובד של הטקס והבהיר לכולם שמדובר רק על הפגנת תמיכה בצרפת, אבל בהחלט לא גינוי לטרור.
עובדה – עד היום לא הסכימו מדינות אירופה להגדיר מהו טרור אסלאמי. הפוליטיקלי קורקט חזק יותר מקורקט הפוליטיקה. כיצד אבו מאזן חובב הטרור בעצמו ובעל הברית של החמאס (שהיום נודע שגם הוא יצטרף ללא-מדינת רש''פ בתביעה נגד ישראל בהאג) ותורכיה משמידת הכורדים (נשאיר את הארמנים לרגע בחוץ כי זה היה לפני 100 שנים), תומכת ''המדינה האסלאמית'' גם מבצעית אבל מנגד רוצה להיצטרף לנאט''ו שחלק מכולותיהם לוחמים נגד ''המדינה האסלאמית'', נקראו לצעוד אל הדגל?
אם חופש הביטוי אינו אבסולוטי אז כנראה שחופש הביזוי של חופש הביטוי - כן.

מעשה הטרור עצמו התרחש לא בגלל העיתון ''שארלי-הבדו'' , אבל ''שארלי-הבדו'' נבחר קרוב ולודאי [גם לפי הצהרות מנהיגי הדאע''ש ואל-קעידה] בגלל הקריקטורות שלו. לכן אנשים מתבלבלים וחושבים שכל ביטוי לכאורה אנטי-אסלאמי מזמין [או אפילו מצדיק] פיגוע. הם לא יודעים שפיגועים זו דרך לחימה של הגיהאד האסלאמי (צריך להבדילו מיתר המוסלמים שאינם דוגלים בתפיסות הקיצונים, הגם שזה קשה ביותר בשל ההשקפה הדתית הבסיסית המשותפת לכל המוסלמים שאומרת שדתם היא האחת והיחידה בעולם ושהיא צריכה לשלוט על כל העולם) במלחמתו בתרבות היודו-נוצרית של המערב שמגמתה לכבוש את כל העולם. מכאן שגם אם נלעג או ננהג בכבוד בסמלי אסלאם אנחנו האוייבים של האסלאם בעצם קיומנו בעולם כלא-אסלאמיים. בעניין זה דומים האסלאמיסטים הקיצונים לנאציונל הסוציאליסטים – הם רצו להשמיד את העמים נחותי-הגזע לתפיסתם ולהשתלט על העולם; המוסלמים הקיצונים רוצים להשתלט על כל הלא-מוסלמים לטבוח ולאסלם את הנותרים ולהיות מלכי העולם. הנחמה פורטה – שהאסלאם משאיר חרך קטן לאדם הרגיל להצטרף אליו, בעוד שגורלו של האדם תחת המשטר הנאצי הוכרע מלידתו.

החברות המוסלמיות לא בנויות על שיח ציבורי פתוח ורחב. גם בחברות ''המתקדמות'' ביותר יש איסורים דתיים, חברתיים ותרבותיים שמגבילים את הדו-שיח בין חבריהן. חברות האסלאם עדיין חברות פטריארכליות קשוחות, ומי שנפלט מהן חייב להרחיק עצמו למדינה זרה כדי לחיות. החברות המערביות פתוחות ומשוכללות בזכויות יסוד על חשבון חובת הכלל ותרבות הויכוח בהן חוצת מיתוסים, ולכן שם מתחוללת מגמת התפרקות מדת ומדינה על חשבון הדרת הקולקטיב המשותף. האיחוד האירופי, כמו עוד התארגנויות גלובליות דומות, הוא סמל להתפרקות לאומים למכנה משותף אחד גדול. התהליך הזה החל אחרי מלחמת העולם השניה והוא נמצא היום, מבחינה היסטורית, רק בתחילתו. מכאן שאל מול מגמה כללית של התעוררות אסלאמית קיצונית למימוש ההבטחה להגמוניה אלוהית בעולם, מתרחש במערב תהליך דומה ונגדי של הפצת ה''ערכים המערביים'' בעולם, באמצעות בריתות מדיניות, צבאיות, תרבותיות (כמו '' לה פרנקופוני'' שמאגד את כל המדינות דוברות הצרפתית שנוצרו תחת הקולוניאליזם הצרפתי או שיש בהן קהילות דוברות צרפתית גדולות, כמו בישראל). מול קולוניאליזם אסלאמי אלים מתרחש קולוניאליזם מערבי מדיני . מדובר בתהליכים שהחלו לפני עשרות שנים. האסלאם התעורר עם לידת הערביוּת בסוף המאה ה-‏19 תחילת המאה ה-‏20, והתעצמות ההגמוניה המערבית החלה עם הקולוניאליזם האירופאי מהמאה ה-‏17, התפוררותו במאה ה-‏20 והתגבשותו מחדש באמצעים אחרים החל מ-‏1945. התפוררותו של ''העולם השלישי'' עם התפרקותה של בריה''מ וה'גוש המזרחי' שהיה החלק החזק בגוש-העל הזה, פיזר את ה''עולם השלישי'' לגורמים, שחלקם הצטרפו לאחד מהגושים האחרים שנותרו. למשל בגוש המדינות ניגריה, ניג'ר, קמרון, צ'אד משלט ה''בוקו חראם'' על מרחבים גדולים ויוצר את שלוחת ''מדינת האסלאם'' באפריקה. אינדונזיה שהיתה כוח מרכזי ב''עולם השלישי'' נמצאתץ היום עמוק בתוך גוש מדינות האסלאם, למרות שהיא המדינה המולסמית הדמוקרטית הראשונה וכמעט היחידה (אולי תוניסיה תהיה גם היא דמוקרטית אבל את זה צריכים לבדוק רק אחרי כמה מערבות בחירות רצופות ובדיקת איכות המשטר בפועל).

אנחנו נמצאים במלחמת ציוויליזציות שיצאה במאה ה-‏20 לדרך וישראל היא קורבן תמים של המפץ הזה. גם שותף זר לציוויליזציה המערבית, גם על קו השבר החם ביותר בינהן וגם מנחת חינם שחלק ממנהיגי הציוויליזציה המערבית מוכנים להקריב לשמירה, קצרת מועד, על עצמם.

גורל יהודי צרפת

האנטישמיות בצרפת ובאירופה בכלל בעליה. לא רק בחברות הערביות שבה. הבולטוּת של האנטישמיות המוסלמית היא באלימות הבוטה שלהם בעלת מאפייני פעילות טרור – תקיפה ישירה בכלי נשק על מטרות של יהודים, פגיעה פיזית בנכסים יהודים (בתי כנסת, בתים פרטיים, מצבות). האנטישמיות הקלאסית הלבנה עדיין עושה זאת במפגשים אישיים, בהפליה בינם לבין יהודים, בהתחזקות השמאל והימין הקיצוניים. לא צריך יותר מזה כדי להבין שחייהם של היהודים באירופה בסכנה. אין כמובן מה להשוות לשנות ה-‏30, כי רדיפת היהודים אינה של המדינות ומנגד קיימת מדינה יהודית שיכולה לשמש להם לאלטרנטיבה או לסייע בהגנתם. אבל כמו שבשנות ה-‏30 לא צפו את הרע מכל, כך גם היום לא כדאי להגיע לרגע שנאמר: חבל שלא ידענו, חבל שטעינו.

לכן דבריו של נתניהו על הצורך של יהודי צרפת לצאת מצרפת הם במקום. אמירתו חשוב היה שתיאמר, וחשוב שנאמרה גם בהזדמנות הזאת. אי אמירתה היתה נחשבת למשגה היסטורי. האמירה לא מזיקה ליחסי ישראל – צרפת, כי צרפת מודעת למדיניות ישראל ולישראל מותר לדבר ישירות אל יהודיה. מדינה שמתערבת בסכסוך הפנימי הערבי-יהודי באופן בוטה וחסר התחשבות בישראל ובניגוד לאינטרסים שלה, לא יכולה להתלונן כשישראל מדברת עם אזרחיה היהודיים.
_new_ הוספת תגובה



תג מחיר?!-קשקוש מהיר!
הזוהר הצפוני (יום ראשון, 18/01/2015 שעה 12:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ירחם השם על מי שמשווה באותה הנשימה את:
צפון-קוריאה,מחבלים רוצחים בצרפת ואנשי תג מחיר.

תג מחיר זה קשקוש מהיר.זו חבורה של גרפיטי ושריפה של בניינים ריקים.
מסגד/כנסייה זה רק בניין.איך אפשר להשוות??

חוצפה.
_new_ הוספת תגובה



תג מחיר לא רק גרפיטי
דוד סיון (יום ראשון, 18/01/2015 שעה 12:48)
בתשובה להזוהר הצפוני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד היום פעולות תג מחיר כללו חבלות בציוד צה''ל, ברכוש, במקורות פרנסה ובגופם של פלשתינאים.

המאמר משווה את נקודת המוצא (חוסר סובלנות כלפי האחר) של פושעי תג מחיר ושל האחרים. אין שם השוואה של המעשים...
_new_ הוספת תגובה



תג מחיר?!-קשקוש מהיר!
בצלאל פאר (שבת, 31/01/2015 שעה 21:34)
בתשובה להזוהר הצפוני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנשי ''תג מחיר'' במהותם דומים לשליט הצפון קוראיני, לתנועות האסלאם הקיצוני ולעוד עשרות ארגונים אנטי שדמוקרטיים משמאל ומימין. זה לא ההבדל.

ההבדל ששלמה גזית שם קבוצה קטנה של אנשי ''תג מחיר'', אולי כמה עשרות בודדות, שמייצגים את עצמם ולא את החברה הישראלית אל מול חברות של מיליוני בני אדם המונהגים ע''י שליטים דיקטטקוריים וונדליסטיים ששולטים במדינות ובחברות שלמות.

לכן בהחלט ההשוואה בינן לבין 'תג מחיר' שרוב החברה הישראלית מתנגדת לפעילויותיהם אינה במקום, אלא אם רצה לומר שדווקא בישראל זה לא כך.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי