פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאליצור סגל, 29/09/07 22:35)

http://www.faz.co.il/thread?rep=104931
יהדות VS נצרות
יובב (יום שלישי, 02/10/2007 שעה 22:31)
בתשובה לאליצור סגל

זאת אות הברית אשר אני נותן -
המשמע מן האות הזה שלא היה קשת בענן ממעשה בראשית, ועתה ברא ה' חדשה לעשות קשת בשמים ביום ענן. ואמרו בטעם האות הזה, כי הקשת לא עשאו שיהיו רגליו למעלה שיראה כאלו מן השמים מורים בו, וישלח חציו ויפיצם בארץ (תהלים יח טו), אבל עשאו בהפך מזה להראות שלא יורו בו מן השמים, וכן דרך הנלחמים להפוך אותו בידם ככה כאשר יקראו לשלום למי שכנגדם. ועוד שאין לקשת יתר לכונן חצים עליו:
ואנחנו על כורחנו נאמין לדברי היונים שמלהט השמש באוויר הלח יהיה הקשת בתולדה, כי בכלי מים לפני השמש יראה כמראה הקשת, וכאשר נסתכל עוד בלשון הכתוב נבין כן, כי אמר את קשתי ''נתתי'' בענן, ולא אמר ''אני נותן'' בענן, כאשר אמר זאת אות הברית אשר ''אני נותן''. ומלת קשתי מורה שהייתה לו הקשת תחלה. ולכן נפרש הכתוב, הקשת אשר נתתי בענן מיום הבריאה תהיה מן היום הזה והלאה לאות ברית ביני וביניכם, שכל זמן שאראנה אזכיר כי ברית שלום ביני וביניכם:
ואם תבקש מה טעם בקשת להיות אות, הנה הוא כטעם עד הגל הזה ועדה המצבה (להלן לא נב). וכן כי את שבע כבשות תיקח מידי בעבור תהיה לי לעדה (להלן כא ל), כי כל הדבר הנראה שיושם לפני שנים להזכירם עניין נדור ביניהם יקרא אות, וכל הסכמה ברית, וכן במילה אמר והיה לאות ברית ביני וביניכם (להלן יז יא): בעבור ההסכמה שימולו כל זרע אברהם לעבדו שכם אחד:
ועוד, כי כאשר תראה בהפוך הנזכר יהיה זכר לשלום כאשר כתבנו. ובין שתהיה הקשת עתה בין שהייתה מעולם בטבע, הטעם באות שבה אחד הוא:
אבל יש לרבותינו בפרשה הזאת סוד נעלם.

אמרו בבראשית רבה (לה ג):

את קשתי נתתי בענן, קשותי, דבר שהוא מוקש לי. אפשר כן, אלא קשין דפריא.
והיה בענני ענן
רבי יודן בשם ר' יהודה בר' סימון אומר: משל לאחד שבידו סולת רותח ובקש ליתנו על בנו ונתנו על עבדו.
ושם עוד והייתה הקשת בענן וראיתיה לזכור ברית עולם בין אלוהים, זו מדת הדין של מעלה ובין כל נפש חיה בכל בשר אשר על הארץ זו מדת הדין של מטה, מדת הדין של מעלה קשה ומדת הדין של מטה רפה.

וכבר ידעת מאמרם (חגיגה טז א): במסתכל בקשת כל שלא חס על כבוד קונו ראוי לו שלא בא לעולם:
ואם זכית להבין דבריהם תדע כי פירוש הכתוב כן, את קשתי שהיא מדת הדין הנתונה בענן בעת הדין תהיה לאות ברית:

לא כל כך ברור לי הקשר. תוכל לבאר?

http://www.faz.co.il/thread?rep=105121
יהדות VS נצרות
אליצור סגל (יום שלישי, 09/10/2007 שעה 15:04)
בתשובה ליובב

לק''י
את הושאל ענינית ולכן גם אשיב ענינית
.
זו כונתי - הרמב''ן מסביר שם שהקשת היתה דבר טבעי ויהתה קיימת עוד לפני המבול כי מדובר בתופעת טבע הכרחית.

אבל, לאחר המבול הקב''ה השתמש תופעת טבע זו כאות שיזכיר שלא יהיה מבול למרות שתופעה זו היתה גם לפני המבול.

אותו הדבר לגבי תופעת הטבע של לקוי המאורות - היא קיימת בלי קשר לישראל והיתה קימת לפני קיומו של עם ישראל ולפני היות האדם בכלל ומתן תורה בפרט ולפני דברי חז''ל אבל, בשלב מאוחר היא הפכה לסימן לישראל ואומות העולם.

אני מקוה שעכשיו יותר ברור.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=105144
יהדות VS נצרות
יובב (יום שלישי, 09/10/2007 שעה 23:04)
בתשובה לאליצור סגל

היא שאמרתי בדיונים קודמים: אלה אומרים ככה ואלה אומרים אחרת.
ביהדות יש הרבה אמירות סותרות.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.