פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=11963
הצדק הוא יחסי
אבנר בן בסט (יום שלישי, 24/09/2002 שעה 11:32)

ולא קבוע. והחוק בא לפשר בין אדם לרעהו, בין אדם לחברתו.

חוק המהירות לדוגמה לא בא לדכא את חופש הפרט להחליט באיזו מהירות הוא יסע, אלא בא להנהיג מקדם התנהגות מוסכם בין כל הגורמים הנעים על גבי הכבישים. ההתעקשות למגבלות המהירות השונות היא התעקשות שלא במקום, כי בכל מערכת משפטית מדינתית נקבעים מגבלות ע''פ הנסיון המשפטי-היסטורי באותם מקומות.
החוקים באים להגן על ערך גבוה (חיי אדם) אל מול הגבלת ערך נמוך יותר (למשל: חופש נהיגה ונהיגה חופשית), והפרמטרים נקבעים ע''פ סבירות - התנהגות האדם הסביר בנהיגה סבירה אל מול תנועת מכוניות סבירה. איכות הפרמטרים הנלקחים בחשבון הם: הנהג הממוצע, הרכב הממוצע והכביש הממוצע. שיפור באחד הרכיבים האלה, יוכל להוריד מגבלות הכובלות את הנהג הממוצע (למשל מהירות הנסיעה). אלא שאנחנו רואים שבעשרים-שלושים השנים האחרונות חלו שיפורים מדהימית בנושא הרכב, שיפורים מינוריים בנושא הכבישים ונסיגה בנושא רמת הנהיגה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=12090
צדק יחסי
רועי בלום (יום רביעי, 25/09/2002 שעה 16:54)
בתשובה לאבנר בן בסט

כאשר אתה טוען כי הוא צריך לתת מקדם מוסכם נשאלת השאלה מוסכם על מי? ועל סמך מה?

הטיעונים שלך נכונים שדבר לא השנה השאלה היא למה, מה הוא הגורם שגורם לקפיאה של המערכת כאשר יש סיבות לשינוי כמו שציינת.

מה הם הגורמים שקבעו מראש , את התנאים ועל סמך מה הם ניקבעו? ואם לא ראוי לשנות במידה והתנאים השתנו כמו שציינת.

לכל מקרה אני מסכים אם זה שיש צורך בהגבלות, אני לא חושב שההגבלות הקיימות היום נכונות או צודקות.
אני גם לא רואה כי הדבר משתנה או שיש כלל רצון לשנות אותו.
או שלא מתייחסים לחוק (מהירות) או שלא מתייחסים לניפגעים ממנו, (מי שמתחת לגיל מסויים).

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.