פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה למיכאל שרון, 23/08/10 12:07)

http://www.faz.co.il/thread?rep=153152
מהמשנה מתברר שישוע אכן באמת עשה ניסים מופלאים (והיהודים האשימוהו
(יום שני, 23/08/2010 שעה 16:21)
בתשובה למיכאל שרון

ישו המוזכר בתלמוד ר''ת ימח שמו וזכרו
חי כ 150 שנה לפני זה הנוצרי
יש גירסה שהנוצרים ''גררו'' אותו לתקופה
הנזכרת בברית החדשה

http://www.faz.co.il/thread?rep=153162
עמדת הגמרא והשגותי
מיכאל שרון (יום שני, 23/08/2010 שעה 21:24)
בתשובה לspinner013@gmail.com

כתב לי חבר בשם מאיר:

לידיעתך:

1. מדובר בגמרא בסנהדרין המביאה ברייתא (מאמר תנאים שלא נכלל במשנה) על מנת להדגים שיש להשתדל ולמצוא זכות למי שנדון למוות.

2. במקרה המדובר נתנו לישו הזדמנות מעל המקובל (40 יום) מכיוון שהיה מקורב למלכות והשלטונות היו מעונינים לזכותו, לכן קיבל הזדמנות חריגה כדי שלא יראה שמעלילים עליו (שטיינזלץ בפירוש לגמרא שם).

3. תקרא את המשך הגמרא: שואלים האם ראוי הוא לזכות בכלל מאחר שנחשב למסית לע''ז ועל מסית נאמר בתורה ''לא תחמול ולא תכסה עליו''

מאיר

תשובתי:

תודה מאיר.

אכן זה נראה כהדגמה של עניין לימוד זכות, שכן הסנהדרין לא הוציאה כמעט להורג (לא ''סנהדרין הנקראת קטלנית''). עניין ישוע הוא מוקשה, כיוון שרבים בעם נהו אחריו, קבלוהו בעלייתו לירושלים עם כפות תמרים, התפעלו מהניסים, ובעיקר מתורתו, שבניגוד למה שמכונה ''הסתה'', היתה מסכת שלמה שעקרה גאולה, אהבה, מלכות שמים, רוח הקודש (קרא למשל דרשת ההר, במתי ה' ) יש כאן אכן נימה אפולוגטית בתחילה (40 יום מעל ומעבר), שכן אין דבריו לכאורה דברי הסתה במובן הרגיל, ואחר נוגדים אותה ומשתדלים לתת עמדה נחרצת, המטה את הקשב לעניין החוק, מעבר למהות דבריו עצמם. ובעקר, מצביעים על כך שישוע לא היה פופולרי, דהיינו היתה אחדות דעים בעם בנוגע לטיב דבריו כהסתה.

אכן, ישוע אמר לכאורה גם דברים הניראים כהסתה, למשל בנושא צביעות הפרושים. אבל גם הנביאים למשל, ירמיהו כדוגמא, קיללו את ההנהגה וגינו אותה. דבריו אכן מקסימים ויפים, וגם חכמים להפליא, למשל בעניין ''היו טהורים כילדים'', או האשה החוטאת שהירטיבה את רגליו של ישוע בדמעותיה וישוע סלח לה על חרטתה - הנמקותיו של ישוע בכל דבר הינן חריפות וחדות ומדהימות בחכמתן, שילוב מאד מרגש של רגש עם שכל, וגם זו סיבה לתאר את הקסם שהדברים מהלכים כסוג של כישוף וסוגסטייה.

מיכאל

http://www.faz.co.il/thread?rep=153168
הבהרת טעות
מיכאל שרון (יום שני, 23/08/2010 שעה 21:57)
בתשובה למיכאל שרון

מאיר, בתגובתי הקודמת, לא היבחנתי שאתה כותב, כמסית לע''ז (''מדיח לע''ז'' -לע''ז, לעבודה זרה, נשמט מקשבי), חשבתי שאתה מדבר על הסתה כנגד חכמי הדת, הפרושים. הדחה מההנהגה הדתית. בעניין זה דברי לגבי ''מסכת שלמה'' לא תקפים בהקשר זה כמובן. אמנם ישוע טען שלא בא לבטל חוק אחד מחוקי התורה, קלה כחמורה, וגם זה לא ניראה לעם אולי כע''ז של ממש, שכן ישוע מדבר על אלוהים אחד, הדבר העיקרי לדבריו הוא ''שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד, ואהבת את ---''ויוצא מתוך הדת עצמה. לכן הוא היה כה פופולרי, זה לא נראה בהכרח כעבודה זרה, אלא אולי כרפורמה ברוח הנביאים (שאמרו ''באתי לגול את עורלת הלב'', ''מה בצע לה' בעולות וזבחים'' וכד').
לכן עיקר דברי עדיין תקף, בכך שעניין ההדחה לע''ז נראה מוקשה במקצת, ויש צורך בדברים נוספים כאן, להתנצל מעט, לטעון שיש כאן כישוף רבתי וגניבת דעת, או לחרוץ באופן פסקני ופוסק.

מיכאל

http://www.faz.co.il/thread?rep=153244
אתה גם מאיר וגם מיכאלך?
המסביר לצרחן (יום חמישי, 26/08/2010 שעה 0:45)
בתשובה למיכאל שרון

אין שום עדות היסטורית ישירה לקיומו של אחד בשם ישוע (או בכל שם אחר שתבחר). יש התייחסויות לישו בברית החדשה (שנכתבה ברובה בעברית ע''י יהודים, ורק בגרסתה המאוחרת ביוונית היא תוקנה והותאמה למצב החדש בו נפרדה הנצרות מן היהדות והפכה ליריבתה בנפש בהנהגת הגויים), ובמשניות שהתייחסה לדמות הנוצרית שנופחה לישוע שהפך ליש''ו, כפי שכבר נבנתה בברית החדשה.

קבלת ישו בירושלים ע''י המוני ישראל בכפות תמרים וכו' היא עדות נוספת שבתודעה ההיסטורית לא היהודים היו אלה שצלבו אותו או שדרמו לצליבתו ע''י הרומאים, כי צליבה היתה מנהגם של הרומאים, מנהג שהיה זר ליהודים. המוני יהודים נצלבו אז ברחבי המגף הרומאי על מרידות שהעזו למרוד ברומאים.
מבחינת היהודים, בודאי שהם יצאו לעודד את אותם היהודים שנשפטו ע''י הכובש הרומי , נענשו או הוצאו להורג. ואין זה משנה אם הם היו פרושים, איסיים או כל סיעה אחרת ביהדות. מבחינה זו היהודים היו מאוחדים בתחושותיהם נגד הכובש הרומי.

יש להזכיר למיכאיל שרון שישו היה יהודי מאמין ואדוק של נטה ליבו לאמונות הגויים, אלא אהבם כמו של יהודי אוהב את אדם באשר הוא אדם.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.