פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ליעקב יזרעאלי, 01/11/02 13:33)

http://www.faz.co.il/thread?rep=16492
אוי, כמה שאתה טועה
שקד (יום שישי, 01/11/2002 שעה 14:05)
בתשובה ליעקב יזרעאלי

1. זה שפעם היהדות הקדימה תרבויות אחרות, זה יפה לרזומה. כיוון שאנחנו חיים בשנת 2002, התקופה הנוכחית היא המשפיעה על חיינו.

2. אף אחד לא מבקש ממני להיות חרדית, רק כופה עלי טקסים ואיסורים דתיים עתיקים, שמחייבים אותי כאזרחית המדינה.

3.על עולמי הרוחני, לעומת זאת, לא ניתן לכפות משניות כאלו ואחרות. אז תשאיר לי בבקשה לבחור מה ומאיזו תרבות אני שואבת.

4. לא, אני לא גרה בבני ברק אלא במרכז תל אביב - אם זה חשוב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16509
שקד, את רואה
אנה (יום שישי, 01/11/2002 שעה 15:44)
בתשובה לשקד

צריך ללכת רחוק. ולא להזניח פרט.

ההגמוניה הגברית עדיין לא הופרה. הגברים עדיין מנהלים את העולם. יש כמה נשים פה ושם.. אבל כאמור ההגמוניה לא הופרה.

באשר להלכה וחז''ל וחוקים רבניים: אלה חוקים שמגיעים אלינו בשידור ישיר מן העבר. חוקים וכללים אלה מציגים גישה פאלוצנטרית. גישה זו גורסת כי הגבר במרכז והאישה סובבת סביבו. מתוך תפיסת העולם הזאת נגזרים חוקים וכללים אלה. הגישה הזאת קבעה את האג'נדה התרבותית החברתית ואפילו המדעית אז בעבר, ולצערנו היא ממשיכה לתפקד גם היום בהרבה מאוד תחומים תרבותיים פוליטיים וחברתיים!

http://www.faz.co.il/thread?rep=16514
אנה - וזו בדיוק הסיבה
שקד (יום שישי, 01/11/2002 שעה 17:19)
בתשובה לאנה

מדוע צריך להתרכז בעיקר.

אם כי לשתינו אותה מטרה - דרכי שונה משלך.

שינויים נוצרים לאט ובהדרגה. הניסיון לכפות שינוי שלא הופנם יוצר איבה ונוגדנות, ולא מקדם את המטרה.

לפעמים, מול קיצוניות, אין ברירה אלא להילחם, אבל בשורה התחתונה, השינוי יבוא מההבנה.

הוא יבוא - סבלנות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16516
אני רואה שהלך עלי
מי שזוכר (יום שישי, 01/11/2002 שעה 17:29)
בתשובה לשקד

יותר הבנות לא יאהבו אותי

http://www.faz.co.il/thread?rep=16522
נגמרו הימים הטובים, מהיום תצטרך להתאמץ...
שקד (יום שישי, 01/11/2002 שעה 17:46)
בתשובה למי שזוכר


http://www.faz.co.il/thread?rep=16526
תיכף אני קצת משפיל את עצמי
מי שזוכר (יום שישי, 01/11/2002 שעה 18:39)
בתשובה לשקד

ונחדש ימינו כקדם

http://www.faz.co.il/thread?rep=16572
נכון
אנה (שבת, 02/11/2002 שעה 16:21)
בתשובה לשקד

ויש לי סבלנות. ואת צודקת.

לפעמים כיף להיות קצת ''פרוע''. למה לא...?

http://www.faz.co.il/thread?rep=16652
מסכים עם שקד,אכן
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 1:28)
בתשובה לשקד

לא ניתן למחוק מהתרבות [הכללית] בבבת אחת את התפישות השוביניסטיות והפטריארכליות שלה.

עם זאת, יש לעמוד על כך שתהיה התקדמות.

אין ספק שהחכמים דחפו בכיוון הזה,והכל יחסי לתקופה.
הם לא חיו על המאדים אלא על כדור הארץ.התרבות הכללית היתה הלניסטית, לא אמריקאית.

בציבור הדתי יש התקדמות גדולה בתחום השויון בין המינים,אך שוב,אין זה מעניני.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16523
אנה - להזכיר לך הויכוח שלך הוא לא עם שקד .....
רפי גטניו (יום שישי, 01/11/2002 שעה 18:02)
בתשובה לאנה

האבקי במקור הבעיה, ולא במי שלדעתך נלחם נגדה בפחות נחישות ממך. אנחנו צריכים כאן כל יד כותבת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16571
רפי, למה אתה חושב שאני ''נאבקת'' בשקד?
אנה (שבת, 02/11/2002 שעה 16:17)
בתשובה לרפי גטניו

אין לי שום מאבק עם שקד. להפך. ואני מסכימה איתה ברוב הדברים אפילו. לפעמים יש חילוקי דעות גם בין הבנות. אז מה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=16595
איזו אופנסיבה,רפי!
יעקב יזרעאלי (שבת, 02/11/2002 שעה 19:41)
בתשובה לרפי גטניו


http://www.faz.co.il/thread?rep=16638
אתה לא עונה לשאלותי במעלה הפתיל.....
רפי גטניו (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 0:39)
בתשובה ליעקב יזרעאלי


http://www.faz.co.il/thread?rep=16654
ראה הסכמתי לדברי שקד ,רפי
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 1:30)
בתשובה לרפי גטניו


http://www.faz.co.il/thread?rep=16589
אנה:מדוע אינך מתייחסת למקור שהובא כאן?
יעקב יזרעאלי (שבת, 02/11/2002 שעה 19:20)
בתשובה לאנה

אולי מפני שהוא מאיים על דעותיך הקדומות?

מדוע את קובעת עמדה לא מבוססת בכל הנוגע לחז''ל?

האם לדעתך הסמכות לפרש את דברי חז''ל היא רק של הרב ש''ך?

יש לי חידוש בשבילך:עם קצת השקעה,הכרת השפה והמושגים,גם את תוכלי לפרש את הדברים ולא לקנות מה שמוכרים לך.

כזכור,בן עזאי חייב לימוד תורה לנשים.
ממה את חוששת?
שאני אגע בברך שלך?...[ראי מעריב סופשבוע]
אני מבטיח שלא.

אגב,תוכלי למצוא דיון בנושא שלנו, על ידי נשים בלבד,ולאו דווקא דתיות כמדומני,בספר שיצא לאחרונה .
''הרימי בכח קולך''.בהוצאת ידיעות אחרונות.למכירה באקדמוןועוד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16624
יעקב, למה אתה כל כך כועס?
אנה (שבת, 02/11/2002 שעה 22:57)
בתשובה ליעקב יזרעאלי

הכעס הזה חבל עליו.

סתם לא בא לי להשמיע דעה בעניין הזה. יש פה דיון מעניין ואני קוראת אותו.

מבחינתי עצם ההתבטאות - ''הרב חייב לימוד תורה לנשים'' היא בעצם כל העניין. ''הרב חייב''? עבורי זהו מקור כל הבעיה. מה פתאום הרב צריך לחייב נשים? הנשים צריכות להשתתף בתהליך קבלת ההחלטות כשוות בין שווים.

שבוע טוב לב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16637
אינני כועס. חייב =התייחס בחיוב.
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 0:37)
בתשובה לאנה

ההיפך מ-שלל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16650
יעקב, עצם העובדה שהנשים זקוקות ל''הכשר'' ולהסכמה
אנה (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 1:18)
בתשובה ליעקב יזרעאלי

מצד הממסד הגברי-דתי, כלומר שהן אמורות לקבל ''אישור'' ללימוד תורה - המבנה ההירארכי שבראשו עומד הגבר וקובע עבור האישה מה היא חייבת, מה מותר ומה אסור לה - זאת היא הבעיה העיקרית בעיני. מקווה שאתה מבין את כוונתי.

שמחה שאתה לא כועס.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16655
נשים אינן זקוקות להכשר.אבל הקוד ההלכתי הוא קוד
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 1:36)
בתשובה לאנה

של ''חייב''-''פטור'',''מותר''-''אסור'',''טמא''-''טהור''.
את צריכה להכיר את השפה,אנה.

לבן עזאי הזכות להביע את עמדתוגם ביחס לגברים וגם ביחס לנשים,זהו דיון לשמו.

גם את יכולה להביע את עמדתך, בכל שאלה בתורה,אם תהיי ''תלמידה חכמה''.אין לאף אחד מונופול.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16662
יעקב, אני מכירה את השפה
אנה (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 2:09)
בתשובה ליעקב יזרעאלי

אבל עושה רושם שאתה לא מבין או לא רוצה להבין למה אני מכוונת, ואולי אתה קצת... מיתמם?

הממסד הדתי מורכב מגברים בלבד שקובעים מה מותר ומה אסור על האישה, כמו גם על הגבר. אלא שלנשים אין חלק ומקום בפרשנות ההלכה. כל הכללים נקבעים עבורן מבלי שיש להן מילה. מעבר לכך, אין לי עניין להתווכח איתך. שהרי ידוע וברור כי ההלכה שוביניסטית באופן בוטה ואפילו מופגן. היא פשוט משקפת את הלכי הרוח של התקופה בה נכתבה. הגישה השוביניסטית הזו לא ייחודית רק לדת היהודית, אלה היו הימים שהיו אז. ואגב, גם הרמבם מבטא השקפה שוביניסטית, והרי זה ידוע.

מאחר שהזמנים השתנו ומעמדן של הנשים משתנה וישתנה יותר ויותר בחברה ובתרבות, יש לפרש בחדשנות ובתעוזה את פסוקי ההלכה. ואפילו כדאי. בתי הכנסת הרפורמים בארה''ב, למשל, מלאים עד אפס מקום בחגים ונשים רבות מתמנות לרבניות; הגישה הפתוחה והחמה של הרפורמים מקרבת אנשים רבים לדת. הגישה האורתודוקסית יוצרת ניכור דחיה רתיעה ואפילו שינאה כלפי הדת. שלא לדבר על הערבוב הבלתי הגיוני ובלתי נסבל בין הפוליטיקה לבין הדת, בין הלאום לבין הדת. אבל זו כבר אופרה אחרת.

בקיצור. פרשנות חדשה ונועזת בענייני אישות - גירושין נישואים זוגיות - היא מחוייבת המציאות. ומדוע כל זה לא נעשה? מפני שהממסד הדתי בארץ קפא ונתקע בימים רחוקים, אין לו שום קשר עם הנעשה אצל הציבור החילוני, שבעצם מתגעגע למסורת דתית שתתאים לאורחות חייו במאה הנוכחית. ומדוע הממסד הדתי קפא? מפני שהגברים לא רוצים לוותר. על מה? על ההגמוניה.

לילה טוב לך

http://www.faz.co.il/thread?rep=16668
ההלכה מגיבה באיטיות מפני שהמורשת היהודית נמצאת
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 3:01)
בתשובה לאנה

באיום.לפיכך היא נוקטת בעמדה של מגננה.

לביאה שעסוקה בהגנה על הגורים שלה מפני תוקף,לא תהיה פנויה למצוא מרחבי מחיה חדשים.
שימי לב לשם השקוף שבחרה חברה שלמה לעצמה:חרדים.

התפניות שעשתה התנועה הרפורמית בהלכה אינן בצמיחה מבפנים,ולכן אינן מקובלות.

ולסיום:
ברור שאם שמירת המסורת היתה נחלת רוב העם היהודי,
ההלכה היתה נוטלת,אימננטית,לעצמה סמכויות רחבות יותר.
זוהי דינמיקה עדינה ומורכבת.מכל מקום,בינתיים אפשר ללמוד וצריך ללמוד.באופן עקרוני אין בעיה שאשה תפסוק הלכה.

אגב מחוקקים,כמה חברות כנסת יש לנו היום,את יודעת במקרה?
נדמה לי שבממשלה נותרה כרגע שרה אחת לפליטה...

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.