פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאליצור סגל, 25/12/02 21:09)

http://www.faz.co.il/thread?rep=20851
באמת תהיתי מה למאמר כזה בפורום קליל יחסית
נסים ישעיהו (יום רביעי, 25/12/2002 שעה 21:50)
בתשובה לאליצור סגל

לעצם העניין דומה כי ניתן להחיל על עניין החסרות ויתרות את הכלל 'מאן דעביד כמר - עביד ומאן דעביד כמר - עביד. יש הרבה חילוקי מנהגים בעם ישראל וכולם כשרים.

'מסורת' היא גם עניין של מסירות נפש; ההקפדה העל שכלית על כל אות ותג, זה בפירוש הכפפת השכל האישי לשכל שהוא נעלה מיכולת ההבנה האישית וזוהי מסירות נפש.

בין ספר התורה התימני לספרים אחרים יש (דומני) ט''ו הבדלים בחסרות ויתרות, גודל אותיות, מבנה השורה (בשירת הים והאזינו וסליחה אם שכחתי משהו; לאחר גלות של אלפי שנים ופיזור כה גדול של היהודים בכל העולם, ורק חמשה עשר שינויים - רק מסירות נפש על קדושת המסורה יכולה להסביר תופעה זו.

מדאורייתא או מדרבנן, אין זה משנה כל כך כי התורה מצווה ''ועשית ככל אשר יורוך''.

בברכה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=20857
ממשה עד היום
אליצור סגל (יום רביעי, 25/12/2002 שעה 22:05)
בתשובה לנסים ישעיהו

לק''י
ניסים - צורת השירות אינה מעכבת ואינה פוסלת את הספר. הבדלים בכתיב במשולש ספרדים- אשכנזים- תימנים יש רק תשעה. יש הבדל נוסף בפתוחות וסתומות בפרשת צו.
יש לי רעיון שאני מנסה להוכיח אותו והוא - שמשה רבינו שכתב שלוש עשרה ספרי תורה אחד לכל שבט כתב לכל שבט ספר שנבדל מעט מחברו לפי שורש נשמתו של אותו שבט. הספר השלושה עשר הוא הספר הכללי - מי שאינו יודע את שבטו יכתוב כך. לפי זה ההבדלים שבידינו מקורם עוד בספרי התורה שכתב משה כל אחד לפי שורש נשמתו ואינן טעויות שנוצרו במהמלך הדורות מספקות שונים. אבל זה רעיון מסטי במקצת שאני עדיין משתדל להוכיחו.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=20861
בהצלחה.
נסים ישעיהו (יום רביעי, 25/12/2002 שעה 22:10)
בתשובה לאליצור סגל

אכן, לא בטוח שתצליח להוכיחו אבל הרעיון מוצא חן בעיני. מאד. כה לחי.

בברכה,
נסים.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.