פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ליעקב יזרעאלי, 25/12/02 22:26)

http://www.faz.co.il/thread?rep=20867
מוזר בעיני
אליצור סגל (יום רביעי, 25/12/2002 שעה 22:39)
בתשובה ליעקב יזרעאלי

לק''י
מוזר בעיני לומר שלדעת הבריתא מי שאינו מקבל שגזרת חכמים מסוימת נאמרה מן השמים נכנס לגדר כופר בתורה שאין לו חלק לעולם הבא.
אני יכול להבין שמי שכופר בכך שספר התורה שנמצא בארון הקודש ניתן למשה במעמד הר סיני ועבר דרך כל הדורות במאמץ עליון של דיוק מרבי ודקדוק בכל אות דרך סופרים מגיהים ומסרנים שלא יהי לו חלק לעולם הבא אבל מה פתאום שמי שלא חושב שהקב''ה הסכים מן השמים לאיזה גזרה דרבנן שהחליטו עליה אלפי שנים לאחר מעמד הר סיני יחשב לכופר בתורה? אינני מדבר על תוקפה של הגזרה - לגזרה יש תוקף עצמאי מכוחם של חכמים משום שלא בשמים היא. והיא הנותנת שהגזרה יכולה להגזר בלי קשר למה שקורה למעלה שהרי לא בשמים היא.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=20879
השאלה היא אם אתה מוכן לשמוע את הדברים כפי שהם
יעקב יזרעאלי (יום רביעי, 25/12/2002 שעה 23:21)
בתשובה לאליצור סגל

לנסות להבין את עומקם,ורק אחר כך להחליט אם זה מסתדר

עם הדעה הקדומה שלך.חז''ל אומרים הרבה דברים מפתיעים.

זו הרי לא הפעם הראשונה.

[במקרה שלנו,אתה בודאי מכיר את דברי

הריטב''א ,שתקנות חכמים כלולים בתורה עצמה.]

אבל לא הבנתי מה המרחק ההסטורי משנה?

האם לא ייתכן שהדברים שנאמרו בתקופה מאוחרת ובכל

זאת הם ''מן השמים''?

http://www.faz.co.il/thread?rep=20977
יש מקום לדיון
אליצור סגל (יום חמישי, 26/12/2002 שעה 19:43)
בתשובה ליעקב יזרעאלי

לק''י
אני מודה שיש מקום לדיון ארוך.
בכל אופן אענה בקיצור על שאלתך האחרונה: לפי הרמב''ם בהסברו של מורי בשום פנים ואופן לא!
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=20983
נצחוני בני, נצחוני בני.
נסים ישעיהו (יום חמישי, 26/12/2002 שעה 20:43)
בתשובה לאליצור סגל

נצחוני בני, נצחוני בני.
''לא בשמים היא'' אבל (אולי דווקא לכן) מה שגזר בית דין של מטה מתקבל בבית דין של מעלה והופך להיות תורה מן השמים. מאז, מי שלא מסכים לאותה גזרה של אותו בית דין - ככופר בכל התורה.

ציינתי בתגובה קודמת כי מסורה זה גם מלשון מסירות נפש; המאמר נוגע בשורשי האמונה וצריכים להיות זהירים בניסוח כמאמר חז''ל המפורסם: 'חכמים הזהרו בדבריכם...'.

לענייננו, מה שקובע זה השולחן ערוך; מי שאינו מקבל את פסיקות מרן בטענה שאין זו תורה משמים - מה שם ייקרא לו?

ומה עם ''נעשה קודם לנשמע'', שפירושו נשמע כדי לדעת מה לעשות, נעשה גם אם לא הבננו את הרעיון ורק אחר כך נשתדל להבין?

בברכה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=20987
אכתוב בהזדמנות בארוכה. אולי לאו דוקא בפורום.
אליצור סגל (יום חמישי, 26/12/2002 שעה 20:47)
בתשובה לנסים ישעיהו


מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.