![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=28274 | |
נמשיך ונסיים? | |
שקד (יום שישי, 28/03/2003 שעה 23:20) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
תשמע, אין לי בעיה עם ויכוח עקרוני, אידיאולוגי וכו'. אבל אמירות כמו זו שבה סגרת את תגובתך הן: 1. התנגחות מטופשת ודרך מילוט קלה מוויכוח ענייני. 2. ניסיון להנמיך את השני מבלי לומר דבר משמעותי. אז רק לצורך הבהרה - נולדתי והתחנכתי באחד מהקיבוצים הוותיקים בארץ. סבי היה ממקימי ''השומר'', סבתי ממקימות הקיבוץ, אבי אחד מילדיו הראשונים, וחלק מבני משפחתי עדיין חיים בקיבוץ. ולמרות שאיני חסידת הדגם הקיבוצי, אני ועוד רבים אחרים מסוגלים להעריך את תרומתם למדינה, לחברה ולתרבות הישראלית. ובוודאי שאיני בורה בנושא. ועכשיו, אם תרצה להמשיך בדיון ענייני או להטיל ספק ממשי (ולא אישי) - אתה מוזמן. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=28307 | |
הבנתי! | |
יובל רבינוביץ (שבת, 29/03/2003 שעה 13:59) בתשובה לשקד | |
תרומת הקיבוץ למדינה היא שאת ובני משפחתך נולדתם. אינני מזלזל כלל בתרומה נכבדה זו, וודאי שאין תרומת ההתנחלויות מגיעה לקרסוליה. אבל אולי בכל זאת כמה תרומות נוספות, לא רק ליודעי ח''ן? היות שאת מאשימה אותי בהרדדת הדיון, אשאל מפורשות: מהי תרומת הקיבוצים למדינת ישראל? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=28314 | |
ואחרי שירדנו הכי נמוך שאפשר, | |
שקד (שבת, 29/03/2003 שעה 17:48) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
לא נותר אלא לעלות... כפי שאמרתי, איני מחסידות הדגם הנוכחי, את חיי בחרתי לחיות במסגרת שונה, ואין לי כוונה להביא לכאן הרצאה מקיפה על תרומת קיבוצים. נסתפק במס' דוגמאות: * הגשמת החזון הציוני והפיכתו למעשי וממשי. * בנית מודל חברתי סוציאליסטי שיצר את הבסיס הכלכלי לקליטת עליה המונית. * מבנה חברתי שיוויוני בעל תהליך הכרעה דימוקרטי. * בחירה בשפה העיברית והשרשתה. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=28350 | |
נו, אז אם אנחנו כבר בעלייה, אז | |
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 30/03/2003 שעה 1:08) בתשובה לשקד | |
צר לי, אך כל הדוגמאות שאת נותנת אינן ייחודיות לקיבוצים. השפה העברית הושרשה על ידי כל העם, ומי שהוביל את המהפכה הלשונית היה בלשן עירוני. גם את הדוגמאות האחרות שאת נותנת ניתן ליישם על כל צורת התיישבות שהיתה קיימת אז. בכולן נקלטו עולים והוגשמה הציונות, פרט ל'בניית מודל חברתי-סוציאליסטי', שיתכן שהיה בקיבוץ יותר מאשר בעיר, אך אינני רואה בכך ערך ראוי. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=28356 | |
ההבדל בין ''ניתן ליישום'' למעשים | |
שקד (יום ראשון, 30/03/2003 שעה 8:38) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
הדברים שכתבת מעידים על חוסר מידע, וחבל. אין לי כוונה לכתוב מאמר מלומד בנושא, ויש מספיק חומר כתוב, מחקרים ומידע זמין. קל היום לבוא ולומר שהעברית הושרשה בכל הארץ, לדוגמה, אבל מישהו היה צריך להתחיל בתהליך ולהנחיל אותו. ואם להמשיך בדוגמה זו - במרבית המושבות באותן השנים השפה ה''רשמית'' הייתה אידיש. ההבדל בין ''ניתן ליישם'' (כפי שכתבת) ובין היישום - כאן טמון הכלב. הדגם הקיבוצי, המהפכני, והאידאולוגיה שהביאה את חבריו לבניית חברה ערכית, חדשה ושונה מהדגם שבו גדלו (שוויונית, חילונית...) איפשר ליישם ולהפיץ רעיונות שלא ניתן ליישם בחברה שמרנית. התהליכים אותם ציינתי (וישנם עוד - כגון עבודה עברית, כיבוש הקרקע...), אכן צברו תאוצה ויושמו גם בצורות התיישבותיות אחרות בארץ (ובחלקם עדיין מיושמים). אך הפיכת החזון לאפשרי ומעשי, והכלתו כבסיס ערכי, החל בקיבוצים הראשונים. ובכך תרומתם. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |