פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לרועי בלום, 15/03/02 14:46)

http://www.faz.co.il/thread?rep=359
איש הישר בעיניו יעשה
יובל רבינוביץ (יום שישי, 15/03/2002 שעה 17:02)
בתשובה לרועי בלום

רועי,
משנת הטרמפיסט היא יצירה שבה בחר ליאור לבטא את עצמו. בדרך כלל אני נרתע מהסברים בסגנון 'למה התכוון המשורר', מחשש שאעשה מעצמי אידיוט.

בכל זאת אינני מצליח להתאפק. לי די ברור שהיצירה אמורה להעלות על נס את האנרכיה בניגוד לעולם מכופתר, ואני חייב לומר שאינני מסכים עם המסר הזה. אם ליאור ירצה - ייכנס ויאמר את דעתו.

מבחינתי האישית, מדובר בניצחון גרפי. הצלחתי להכניס למערכת הפורומים של BlaBla מאמר מעומד, כולל גרפיקה ויישור שוליים. זה לא היה קל, במיוחד שלאחר שיחות דואליות וטלפוניות עם מערכת התמיכה ב-BlaBla הוסבר לי שהעניין אינו אפשרי, ואולי יתאפשר בעתיד.

הם לא שינו דבר במערכת הפורומים שלהם, ובכל זאת הצלחתי להתחכם למערכת הזו (אגב, כנראה שמשתמשי מקינטוש ומשתמשים בדפדפנים ישנים אינם יכולים לקרוא את המאמרים האלה. החיים קשים). מעתה ואילך אוכל לעשות זאת בקלות (אלא אם הם יחליטו לחסום באופן מודע את האפשרות הזו).

אני מקווה שהדבר יהווה תמריץ לשלוח מאמרים נוספים (שוחד: הגרפיקה שבאתר של חוות צברי אורלי, בחלק השמאלי של העמוד, ניתנת להעתקה לצד השמאלי של מאמר שיעסוק בה).

http://www.faz.co.il/thread?rep=360
תודה
רועי בלום (יום שישי, 15/03/2002 שעה 21:19)
בתשובה ליובל רבינוביץ

ראשית תודה על ההסבר אבל אני חושב שארצה מליאור אם הוא יסכים להסבר מפורט יותר.

שנית אהבתי מאוד את מה שעשית וכן זה מוסיף המון.

בנוגע לשוחד במידה ודובי יחליט שלא להעלות את המאמר ששלחתי אליו לאייל אני אעלה אותו פה, כמו שציינתי במייל הייתי רוצה שיותר עינים יצפו בו, וכמו שכבר נאמר באייל מאמר שפורסם במקום אחר לא יפורסם באייל, היות שאני מכבד את החלטת האייל בנושא אני אמתין, במידה ודבי יחליט שלא לפרסם את המאמר אני בהחלט אעלה אותו לפה גם ללא צורך בשוחד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=361
ועוד דבר קטן
רועי בלום (יום שישי, 15/03/2002 שעה 21:21)
בתשובה ליובל רבינוביץ

יש לי רעיון לאיזה שהוא מאמר שאני בונה בראשי ואולי מחר יצא לי לשבת על הנושא ולכתוב אותו, אם מאמר זה יכתב אני אשלח אותו אליך לעריכה ואשמח אם הוא יפורסם פה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=365
ככלב השב אל קיאו
ליאור גולגר (שבת, 16/03/2002 שעה 15:55)
בתשובה ליובל רבינוביץ

''חומות הרשמיות, המראה הקפוא והיחס הצונן מאפשרים לטירון המתחזה להגן על עצמו מפני הספקות הסובבים אותו''. אמירה זו חלה גם על הכותב, המציג אוסף הרהורים סתום כמשנה סדורה צופנת-סוד.

אנסה לפרש מעט.

החלק הראשון מצדד בנקיטת יוזמה, כאנטיתזה להיסחפות פסיבית עם זרם ההתרחשויות. לצורך כך מוצע 'לשבור את הכלים', וזאת ''כדי לשמור על החירות להשתמש בהם כרצונך''.

הטרמפיסט מוצג כמופת של אורח-חיים אקטיבי זה. האנטיתזה לטרמפיסט היא הפועל, המוצג באופן אירוני כנמלה רובוטית השקועה בשגרת-יומה, חסר-מודעות ליכולתו להשפיע על מהלך חייו. אם החיים הם משחק, הטרמפיסט בוחר איזה משחק לשחק, בעוד הפועל סובל בתוך משחק שלא הוא בחר. לעומת זאת, הפועל מסוגל להקדיש מחשבה מעמיקה יותר במסגרת המשחק היחיד בו הוא חי, כיוון שאינו מקדיש זמנו לתהיה על משחקים חלופיים. יחד עם זאת קובע הכותב בנחרצות רבת-רושם שלטרפיסט טוב יותר. כפי שהציע יובל, מעלה היצירה על נס את הטרמפיסט שובר הכלים, לעומת הפועל המכופתר.

עתה נעשה ניסיון לנסח את 'משנת הטרמפיסט', כעין גישה נצלנית לחיים הרואה בסובבים אותך משאב גולמי שיש לנצל. הטרמפיסט מחלק לקורא עצות לניצול הזולת לצרכיו הפרטיים. ילדים מוצגים כטרמפיסטים למופת, משום שהם מיטיבים לשחק את משחקו של הדוד כדי לקבל ממנו סוכריה, מבלי שיתעניינו במטרותיו החינוכיות של הדוד.

נעשה שימוש במונח 'הדבקה' מתחום הממטיקה, עליו ניתן לקרוא במאמרו של ירדן ורושבסקי, 'התרבות היא וירוס'. (1)
הטרמפיסט מודה כי אין לו שליטה על מהלך ההדבקה, ואין לו מושג כיצד היא מתרחשת, אך די לו בידיעה הודאית שבסופו של דבר ההדבקה תתרחש.

החלק הראשון נכתב מתוך הזדהות מסוימת עם דמות הטרמפיסט, ''איש החרות.'' לעומת זאת, החלק השני נכתב מתוך ניסיון לזקק את הגישה הנצלנית כלפי הזולת, ממנה אני סולד. הטרמפיסט הנצלן אמנם אינו אלא ילד, מרוכז בעצמו מכדי להבחין בטיבו האמיתי של העולם הסובב אותו. הטרמפיסט רואה בעצמו פורץ-דרך נועז, אך לדעתי אנוכיותו שטחית ורדודה. אם להיתלות באילנות תמירים, 'משנת הטרמפיסט' מנסה לעשות לנצלנות מה ש'הנסיך' עשה למקיאבליזם.

אשמח לקבל הארותיכם, כמו גם פרשנויות ברוח 'למה התכוון המשורר'.

קישורים:
'התרבות היא וירוס': http://www.haayal.co.il/story.php3?id=533

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.