פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לpit, 21/11/03 9:53)

http://www.faz.co.il/thread?rep=36908
צדק יחסי
אלכסנדר מאן (יום שישי, 21/11/2003 שעה 11:05)
בתשובה לpit

אני חושב שיש מידה מסויימת של צדק בדבריך בנקודות הבאות:

1. קיום אנטישמיות שמאלנית במערב אירופה, המשתלבת בצורה מסויימת בתיאוריית המוסר המשולש. זהו אולי המקום לשקול להעלות על הכתב בעברית חלקים נבחרים מעבודה מקיפה שכתבתי בתחום ''ישראל והשמאל הגרמני'' בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה, אשר בה טענתי כי דווקא בשורותיו של שמאל זה מתקיים לעיתים מצב של דוגמאטיזם ושיפוט של איפה ואיפה בכל הנוגע למדינת ישראל, הרבה מעבר לשאלת השטחים ו'אשמתה' המיתולוגית של מדינת ישראל (שזה לא סוד שאם הדבר היה תלוי בי הייתי נסוג מהם כבר אתמול, גם ללא חוזה שלום). כאן גם עולה שאלת גבול הביקורת הלגיטימית והגדרת תחום הדיון בשאלת השוואות א-היסטוריות על ידי טרמינולוגיה מטעה (שלאו דווקא נעשות בזדון)

2. מקרה הוהמן הוא באמת מקרה 'קל', ואני מזהה בו אנטישמיות לאטנטית המבקשת להיות מתוחכמת. יחד עם זאת ברור לי שמחול השדים שפרץ עקב נאום זה מעיד על השדים הפנימיים הרובצים בנפש הגרמנית, אשר במסגרת זו מנסה כל אינדיבידואל גרמני לסלק את ה'רוח הרעה' הנזונה מאמירותיו של הוהמן, ולכן התגובה המוגזמת שנראית לי פתאטית, ובמידה רבה אף מסוכנת מפאת העובדה שהיא משיגה להבנתי את מטרתה ההפוכה. אני מאמין שהיה טעם רב להזהיר את הוהמן ולרמוז לו שדבר זה יגמר בהשעייה, מאשר לנקוט באופן פעולה ישיר מסוג זה, שמעיד יותר מכל על מנגנון תגובה אוטומטי ורפלקסיבי, אשר נובע מקיומו הלא-בריא של טאבו ציבורי. במילים אחרות: ככל הנראה היה עדיף להיכנס עם הוהמן לעימות רעיוני שיוכיח את זילות טיעוניו מאשר להשליכו, אך כאן אנו כבר מגיעים לשאלה שטופלה על ידי באפקטביות של הסברה הגיונית נגד טיונים אנטישמים ( http://mann.journal.lab.co.il/story_25 ), ולא נותר לי אלא להמליץ לך להעיף מבט על הדיון שהתפתח גם שם.
מעניין לציין שידידים גרמנים שוים גורסים כי אני טועה בנקודה זו, וכי היה זה נכון 'להטיס' את הוהמן אל מחוץ לפרלמנט (ובקרוב אל מחוץ למפלגה בכלל).

בכל האמור לויכוח על הנושא הבולשביקי קטונתי מלהביע דיעה נחרצת, אך אני מתנגד להשוואה הגורפת שנעשית בין תנועות ההמונים הטוטאליטריות של המאה העשרים, שפירושו הוא העמדת קו של זהות בין הנאציזם לקומוניזם (כפי שהימין האירופאי עושה), או הנסיון לראות בנאציזם את הפאשיזם (כפי שהשמאל האירופאי עושה).
מה שלא ברור לי מהויכוח שניהלת עם ד''ר סיוון בפתיל זה, הוא מדוע אתה מתעקש להכניס אנשים כערפאת וסיכסוכים מזרח תיכוניים ספציפית לנקודה הבולשביקית, שמצטיירת לי בקונטקסט זה כרלבנטית באופן מועט, אם בכלל. אם אתה מבקש להביא את פשעי הקומוניזם ולהשליכם אל עבר טיעוני השמאל המודרני, הרי שנסיון זה עתיד להעלות על שירטון: השמאל האירופאי (ואני מאמין שגם הישראלי) אינו מצוי בעמדה של מתן גושפנקה לפישעי סטאלין, ועל כן יש להשתדל לתחם נושא זה בדיון אחר, כמו לדוגמה במקרה ויכוח ההיסטוריונים הגרמני משנת 1986.

תיאודורקיס במקרה זה אינו מתקשר לי לשום אלמנט בולשביסטי, והשייכות למחנה השמאל או הימין אינה רלבנטית לצורך התמודדות או טיפול בדברים שאמר, שככל הנראה מייצגים את מה שאירופאים רבים חושבים, לטוב או לרע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=36913
צדק יחסי-הקשר של עראפת
pit (יום שישי, 21/11/2003 שעה 13:22)
בתשובה לאלכסנדר מאן

אני מכיר ברצון הנכון והתמים של נניח ביילין את פונדק ואף אני מבין את ההסבר של פונדק למה חשוב לחתום שלום עם עראפת.(משום היותו של עראפת מנהיג וסימבול פלסטיני)

הבעיה היא שעראפת האיש אינו אלא רוצח עלוב ,פושע מלחמה בעליל,מאפיונר,פונדמטליסט איסלמי ועוד כמה תארים מפוקפקים ,הצד הבולשביקי נכנס לתמונה מאותו הרגע בו אני מנסה לישם על עראפת קרטריון מוסרי מערבי אלמנטרי(כאיש מוסרי עלי להחיל את אותו קרטריון על עראפת-מהיות הקרטריון אונברסלי ,אם איני עושה זאת אני בוגד בערכים המערביים)-ובכן במידה ואני לא רשאי לבחון את עראפת לפי אותם כללים ,הרי שבמילא אני מוזיל אותו(כפלסטיני) מסיבה גזענית שאיני מוכן להיות חלק ממנה ,לכן גם נראה לי שלפי קרטריונים אלה ואוכל לסדר אותם למשעי ,עראפת הוא פושע מלחמה מתועב וחייב לעמוד לדין (אלא שאם אפילו רק אעלה זאת כאפשרות יזדעקו הבולשביקים-נא לך אחורה במנהרת הזמן ונסה לזכור את התיאורים המהפכניים שעליהם נבנה עראפת ,ומי בנה את דמותו המהפכנית הכזבנית) ,באותו הרגע שאעשה טעות פטלית כזו של הפנית אשם כלפי האייקון המהפכני עראפת מייד הבולשביק המצוי יחשוד בי בצורות כאלו או אחרות שאני...

א. ימני מטורף.
ב. פאשיסט נקלה.

בדיוק כפי שבאופן אוטומטי שייך אותי מר סיון לימין..

זהו רפלקס דתי שקיים במהותו של הבולשביזם ,מנגנון שמתזדעק לא רק לגוף הטיעון אלא בעיקר לגופו של הטוען.(ע''ע סיון)

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.