פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לרמי נוידרפר, 24/05/04 9:16)

http://www.faz.co.il/thread?rep=47163
יש משהו ברעיונות של הספר הזה
מושה (יום שני, 24/05/2004 שעה 9:29)
בתשובה לרמי נוידרפר

בהחלט נכון כי התייחסות אל עמים מהעבר הרחוק כאל עמים בעידן המודרני הנה אנאכרוניזם. יושבי העולם העתיק לא התייחסו אל עצמם כאל עמים נפרדים אלא לכל היותר כאל יחידות פוליטיות נפרדות.
יוצאים מכלל זה היו מבחינה מסויימת היהודים אשר ראו את עצמם כישות נפרדת בעלת זהות משותפת ועדות לכך היו בין השאר המרידות היהודיות בימי הדריאנוס אשר התפשטו בכל חלקו המזרחי של אגן הים התיכון מאלכסנדריה ועד צפון אסיה הקטנה.
יש לזכור כי מרידות בהגמוניה הרומית היו עניין שבכל יום, כמעט בכל הטריטוריות. כיבוש ספרד בידי הרומים ארך כ 250 שנה עד שנוצר שם שקט יחסי, כנ''ל בגאליה, גרמניה והאיזורים של הונגריה, בולגריה ורומניה של היום.

כך שמרד היהודים לא היה יוצא דופן בטפשותו.

הייחוד במרד היתה, בין השאר, החשיבות הגדולה שייחסו לו הרומאים בימי הדריאנוס, והשקעת הכח העצומה יחסית (10 עד 20 אחוזים מכלל העצמה הצבאית הרומית) לדיכוי המרד בימי קיסר שלא ראה צורך להמשיך במדיניות של כיבושים.
אחזקת ליגיון שלם ליד מצדה, שלא היתה שקולה אפילו לחצ'קון בגוף האימפריה, מעידה על החשיבות שהרומים ייחסו לעניין המרד היהודי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=47164
דברתי על הישראלים והיהודים
רמי נוידרפר (יום שני, 24/05/2004 שעה 10:10)
בתשובה למושה

בתקופת השבטים ומלכות ישראל ויהודה. ברןר שהיתה זהות יהודית בתקופה הרומית. ברור שלא היתה כזו כמעט , נאמר , בתקופת יהורם ואחזיה

http://www.faz.co.il/thread?rep=47166
ידוע לנו מעט מאד על אותה תקופה
מושה (יום שני, 24/05/2004 שעה 10:13)
בתשובה לרמי נוידרפר

ואין לנו מושג מה חשב ''האזרח הקטן''.
אני נוטה לתמוך בדעתך בענין אבל יש תמיד לזכור כי העובדות מעטות מאד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=47165
אולי מכיוון שהוא פרץ לא רק ביהודה
רמי נוידרפר (יום שני, 24/05/2004 שעה 10:11)
בתשובה למושה

אלא גם בפרובינקיות אחרות כגון באפריקה

http://www.faz.co.il/thread?rep=47167
אולי מכיוון שהוא פרץ לא רק ביהודה
מושה (יום שני, 24/05/2004 שעה 10:19)
בתשובה לרמי נוידרפר

ייתכן, אני לא מאד בקיא. מה שכן בטוח הוא כי זעמו של הדריאנוס נבע מן הנסיון היהודי להפר את השלום הרומי שהוא ניסה לבסס.

עם עלותו לשלטון אחרי טראיאנוס בשנת 117, ויתר הדריאנוס על כל כיבושי טראיאנוס במזרח נגד הפרתים ועל חלק מן הכיבושים באיזור הים השחור.
הוא קווה לכנס את האימפריה בגבולות טבעיים ברורים (ראה למשל חומת הדריאנוס בבריטניה) וליצור איחוד על בסיס חוק משותף, מסחר ואינטרסים נוספים.
היהודים סירבו להתכנס למשוואה הזו שהיתה לו חשובה ביותר.
הדריאנוס בילה את רוב שנות שלטונו בסיורים באימפריה תוך מתן תשומת לב מרוכזת לבעיות מקומיות.
עם היהודים הוא לא הסתדר והם לא הסתדרו אתו.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.