פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לרועי בלום, 21/07/02 22:21)

http://www.faz.co.il/thread?rep=5928
צניעות: שתי הגדרות, אמירה ושאלה
שני אלוש (יום ראשון, 21/07/2002 שעה 23:14)
בתשובה לרועי בלום

צניעות:
1. ענוותנות, תום דרך, חוסר יהירות
2. טהרת המוסר, פרישות מדבר-עברה
(מילון אבן-שושן)

ההגדרה הראשונה עשויה אולי לענות על התהייה צניעות על שום מה?

מבט מרפרף על דפי ההיסטוריה / מיתולוגיה מוצא שיוהרה נזקיה קשים. כך בטרגדיות שונות שניחתו על ראש יוונים מגוונים; כך לגבי אימפריות, שאמונתן בצידקתן ועליונותן הנשגבות הביאו לכדי היסגרותן בפני ידע חדש ו/או שמקורו חיצוני, ולבסוף להתפוררותן (ראי/ה ערך עת'מאנים); ושנה-שנתיים קודם לכן כך גם מקרהו של השטן, שנפל ישר אלינו ומאז לא יודע איך לצאת מזה.

צניעות מאפשרת להקשיב וללמוד (מתוך הבנה שלא הכל ידוע לי), ובכך יש יתרון מסויים.

ההגדרה השניה כורכת צניעות במוסר, ומעוררת שאלות: האם אישה שלבושה אינו ''צנוע'' היא לפיכך בלתי מוסרית? ומהי הגדרתו התקפה של מוסר בהקשר זה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=5942
עוד לא קיבלתי
רועי בלום (יום שני, 22/07/2002 שעה 1:07)
בתשובה לשני אלוש

האם רע הוא שאדם יהיה יהיר? ואם כן - למה? (בעיקר כאשר ליהירותו יש סיבה).

האם סיפורי אגדות על השטן ועל אלי היוונים הם אלו שיראו לנו? הרי רוב סיפורי הצניעות הגיעו מהדת בה ראוי להיות צנוע. ועל כן גם נשתמרו היטב בדוגמאות אותם אנו לוקחים איתנו.
האם אדם יהיר לא יכול ללמוד ולהיות יהיר באותו הזמן? האם יכולת למידה טובה אינה יכולה להיות יהירות גם כן?

בנוגע למוסר, פה אנחנו נכנסים לאחת השאלות האהובות עלי. נשאלת השאלה: איזה מוסר? האם המוסר הוא דבר מוחלט או דבר משתנה (האם הוא תלוי בזמן ובמקום)? ואם אכן הוא משתנה - האם גם צניעות היא דבר משתנה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=5994
צניעות איננה בהכרח עניין של דת
שני אלוש (יום שני, 22/07/2002 שעה 13:08)
בתשובה לרועי בלום

ניתן להבחין בין הכרת ערך עצמך לבין יוהרה.
אדם יהיר חושב שהוא יודע הכל (או הכל על נושא מסויים). מי שחושב שיש לו הכל לא מאמין שאדם אחר יכול להוסיף לו. ולכן אין ביכולתו ללמוד. על מנת ללמוד יש להכיר בכך שאינני מושלם.
זה לא אומר שאדם צריך לבטל את עצמו, אלא לקחת את מעלותיו בפרופורציה.
יוהרה (נכון יותר: צניעות) היא לא רק עניין של דת. קח לדוגמה את הסרט ''רוקי'' שבו משתתף מיסטר טי. אכל אותה או לא אכל אותה? או לחילופין מלחמת יום הכיפורים, שבלי להסתבך עם שלל ההסטוריונים וההוגים נראה לי שאפשר להניח קשר בינה לבין שיכרון הניצחון שלאחר מלחמת ששת הימים.
אשר למוסר - קטונתי, ולכן הסתפקתי בהצגת השאלות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=6013
לא קיבלתי
רועי בלום (יום שני, 22/07/2002 שעה 18:49)
בתשובה לשני אלוש

אדם יכול להיות יהיר כי הוא הטוב ביותר שכרגע נימצא במצב מסויים.
אולם הוא לא חייב להיות מושלם או לחשוב שהוא כזה, גם לי יש יתרונות על אחרים וחסרונות מול אחרים, אני באמת לא מבין מדוע שאהיה צנוע ביתרונות שלי.

לא הבנתי את הקשר לאדון T בסרט.

ועדיין לא הבנתי את הבעיה בחוסר צניעות

http://www.faz.co.il/thread?rep=6041
שירי חג ומועד ונופל
שני אלוש (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 0:53)
בתשובה לרועי בלום

אדם יכול להיות הטוב ביותר בתחום מסויים, לדעת שהוא כזה, ועדיין לרצות להשתפר ולהתקדם עוד ועוד.
אבל עשוי להיות גם מקרה של אדם שהוא הטוב ביותר בתחום מסויים, יודע שהוא כזה, ומתתמלא בהכרת ערך עצמו עד כדי כך, שהוא מאמין שכך יהיה לעולם ועד, כי הוא פשוט הטוב ביותר ואיש לעולם לא יוכל להגיע לרמתו המופלאה. במילה אחת: יהיר. לפיכך הוא לא ממשיך להתפתח (כי מאמין שהגיע לשלמות, ואיש אינו יכול להוסיף לו בתחום זה), ובסופו של דבר - נופל.
צניעות עשויה לשמש בולם זעזועים לנפילות מסוג זה.
אשר למר ט', למיטב זכרוני יש לו בסרט מונולוג קצר אודות נפלאות עצמו מחד, ועד כמה רוקי עלוב וזב חוטם לעומתו מאידך. והנה, למרבה ההפתעה, ועל אף היות הסרט אמריקאי - רוקי מנצח. אבל זיכרון הוא דבר מתעתע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=6134
רוקי חייב לנצח
רועי בלום (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 22:53)
בתשובה לשני אלוש

אם אני זוכר נכון הוא אפילו ביים את אחד הסרטים.

שוב את מדברת על מצב קיצוני של יהירות, אני מדבר על אי צניעות. יש הבדל גדול בין המקרים.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.