פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לראובן גרפיט, 19/07/02 13:57)

http://www.faz.co.il/thread?rep=5961
לאיריס ולראובן: עיינו במקורות ואולי אפשר אחרת?
מוטקה צביאלי (יום שני, 22/07/2002 שעה 5:40)
בתשובה לראובן גרפיט

אדון ראובן גרפיט היקר. נוכחתי לראות,לקרוא ולדעת שיש לך תסמונת ההר כגיגית.: (: קרי: תסמונת הכפייה הדתית. אתה פשוט כל כך מסובך עם זה עד אשר הרחקת לסיפור שקרה לפני 1934 שנה והשלכת ממנו לרבנים של היום. למה לא? הרי אתה יודע לקרוא ולכתוב עברית. גרדת איזשהוא דף ממסכת גיטין שמתחיל בדף נה: (עמוד ב') ונגמר ב דף נו. (עמוד א') ואתה מבסוט חאלאאאס! אבל, הרגע והט אזניך וראה בעניך בראיה יותר קרובה ומבינה. הגמרא אומרת שם: ''ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקילס החריבה את ביתנו ושרפה את מקדשנו''. וודאי זכור לך. אתה יודע,ראובן,כמה שנים התחבטתי בבעיה הזאת? הרי כאן מדובר ב''כבוד המלכות'' במקורות שלנו גם מצאנו ''הוראות שעה'' למיניהן. אז למה,לא הואיל בטובו רבי זכריה לפסוק על ''הוראת שעה'' שלום המלכות'' כבוד המלכות'' השד יודע איזה היתר ...העיקר שהעסק ימשיך.. אבל,במכלול התנאים של קיום בית המקדש קיים גם עניין שלמות המזבח, שלמות המבנה ודיוק המערכות. לדוגמא, שהמזבח היה צריך להיות כל כך מושלם עד שבזויותיו צריכה היתה להיות כזו פינה ''שלא תחגור הציפורן'' כלומר,שכמו שבודקים סכין של שחיטה עם הציפורן להרגיש פגמים וסדקים כן היה הדין לזויות המזבח.חייב שיהיה חלק,לא פגום וללא דופי. את המרצפות (הבלאטות) של רצפת המקדש (שהיו משיש) לא היו מתקנים אלא היו מחליפים שהרי ''אין עניות במקום עשירות''. עניות זה להטליא ולתקן עשירות היא להחליף או לבנות חדש. בעניין הקרבן, הגמרא גם העלתה את האפשרות שאכן דברו עם רבי זכריה שיתיר את הקרבן והוא ענה:''יאמרו בעלי מומין קריבין על גבי המזבח''. שאלו אותו, אולי להרוג את השליח עם העגל בעל המום (שלא יילך וילשין) אמר רבי זכריה:''יאמרו מטיל מום בקדשים ייהרג'',כלומר שייכתב בספרי ההסטוריה וההלכה שבזמן הבית השני הרגו מישהו שהטיל מום בקדשים והרי אין כזו הלכה. ועיין שם רש''י שאומר: ענוותנותו של רבי זכריה החריבה וכו' ''כלומר, סבלנותו של זה שלא הרגו לזה''.
מה שהבנתי,בינתיים מכל העסק שבית המקדש הוא הכור האטומי הרוחני (או דומה לו) של עם ישראל. שם לא עושים פשרות, קומבינות,שלום המלכות וכו'. אם שם,במקדש כבר צריך לעשות פשרות, והגע בעצמך שזה היה כבר לקראת שנת 68-69 לקראת החורבן ממש, אז כבר לא כדאי כל העסק. אם אי אפשר להחזיק רמה ראויה לשמה. בהשאלה: אם חדר הניתוחים לא יכול להיות סטרילי,או בכור האטומי ישנה דליפה ) שייחרב המקדש, ושייבנה חדש. ואז נדע את ערכו. נדמה לי שזו בערך היתה כוונת הגמרא. בברכה. מוטקה.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.