פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לIsraeli101, 20/08/05 1:24)

http://www.faz.co.il/thread?rep=64134
אכן כך
יובל רבינוביץ (שבת, 20/08/2005 שעה 2:21)
בתשובה לIsraeli101

בשנת 1977 ביקר נשיא מצרים, אנואר סאדאת, בישראל. בנאום החגיגי שנשא ראש הממשלה מנחם בגין, הוא התייחס ל„ערביי ארץ-ישראל”, מונח שתורגם על ידי המתורגמן ל-Israeli arabs.

הביקורת שנמתחה על בגין בהימנעו מאיזכור הפלשתינאים נענתה על ידו בכך שהתרגום היה קלוקל: המונח Israel מתייחס למדינת-ישראל, בעוד שהמונח ארץ-ישראל מתייחס לאיזור גיאוגרפי גדול יותר. לכן התרגום הנכון של „ערביי ארץ-ישראל” היה צריך להיות Palestinian arabs.

בגין יצק מים על ידיו של זאב ז'בוטינסקי, והחשיב אותו כאחד מגדולי המנהיגים בכל הזמנים. אני מניח שגם בעניין האמור היתה זהות רעיונית ביניהם. כאשר ז'בוטינסקי דיבר על „ערביי ארץ-ישראל” בשנת 1923 הוא התכוון לאותו עם שעליו דיבר מנחם בגין 54 שנים מאוחר יותר.

הנה מתוך „על קיר הברזל”:
          ________________________

כל עם, שהוא מיושבי-הארץ, בין שהוא עם תרבותי ובין שהוא עם פראי, רואה בארצו את ביתו הלאומי, בו הוא רוצה להיות ולהישאר לעולמי-עד בעל-בית גמור; לא רק לבעלי-בית חדשים, אלא גם למשתתפים, או לשותפים חדשים בהנהלת משק-הבית, הוא לא יתן רשות-כניסה מרצונו הטוב.

דבר זה מתייחס גם אל הערבים.
          ________________________

ואם תאמר שאין כאן הכרה בקיום לאומי עצמאי בנפרד משל האומה הערבית כולה, אוסיף לך את הציטוט הבא מתוך אותו מאמר:
          ________________________

אילו גם היה אפשר (ואני מפקפק בכך) לשכנע את ערביי באגדאד ומכה, שארץ-ישראל אינה בשבילם אלא חבל-ספר קטן ובלתי-חשוב, הרי בשביל ערביי ארץ-ישראל היתה ארץ-ישראל נשארת גם אז לא חבל-ספר, אלא מולדתם היחידה, מרכזו ומשענו של קיומם הלאומי העצמי.
          ________________________

כלומר - ז'בוטינסקי טוען שבארץ ישראל יושב עם שיש לו קיום לאומי עצמי. הוא קורא לו „ערביי ארץ-ישראל”.

מכאן הוא עובר לשאלה כיצד יש להתייחס לאותה ישות בקווים שתיארת.

הציטוטים מתוך גירסת המאמר שבמכון ז'בוטינסקי: http://www.jabotinsky.org/Jaboworldh/docs/ironwall_h...

http://www.faz.co.il/thread?rep=64137
אכן כך
Israeli101 (שבת, 20/08/2005 שעה 3:45)
בתשובה ליובל רבינוביץ

''כלומר - ז'בוטינסקי טוען שבארץ ישראל יושב עם שיש לו קיום לאומי עצמי. הוא קורא לו „ערביי ארץ-ישראל”.''

זאת אמרתי. ועל כן אין ביננו מחלוקת.

בנושא הישות הערבית בארץ ישראל, הוספתי:
''במציאות, מאז ומתמיד, פלשתינה מעולם לא קיימת כאוטונומיה
עצמאית, אין שפה פלשתנאית, ואין תרבות נפרדת. ערביי
יש''ע וישראל הם ברובם צאצאי מהגרים שהגיעו ב-‏120
השנים האחרונות מארצות ערב השכנות, והיתיישבו על
שטחי ארץ ישראל שהוחרמו בעבר מיהודיי ישראל.

אין זה אומר שכיום אין להם זכות מסויימת, אבל זוהיא
זכות במחלוקת עם בעלי הקרקע הישראלים, צעצאי היהודים
שהוגלו בעל כורכם לגולה.''

http://www.faz.co.il/thread?rep=64228
המונח עם הוא רחב
פרקש (יום ראשון, 21/08/2005 שעה 2:17)
בתשובה ליובל רבינוביץ

באותה עת של אמצע המאה הקודמת דיברו על עם ערבי בפלסטין ועם יהודי בפלסטין. משהו כמו עם יהודי בצרפת. אין כאן כל רמיזה לבעלות לאומית על קרקע. מה עוד, שהמונח ערבי כמקובל, הוא כוללני בכוונה תחילה. הערבים עצמם כינו את עצמם ערביי פלסטין ולא פלסטינים. כי פלסטינים היו גם יהודים, בריטים, תורכים, ארמנים, רוסים ועוד רבים אחרים. ערביי פלסטין עצמם נחלקו לפי מוצאם הלאומי אם מלבנון ומסוריה, או ממצרים וסודאן וכו', ולא התחברו בינהם בקלות.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.