פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=7031
המפלצת גודזילה ונגזרותיה
אלכסנדר מאן (שבת, 03/08/2002 שעה 0:21)

יורם שלום,

יפה דיברת על מוטיב גודזילה כחלק מנכסי צאן ברזל של תרבות המערב, אך יחד עם זאת יש לשער כי המפלצת גודזילה היא דמות הרבה יותר מורכבת ממה שאנו במערב אולי מתארים לעצמנו, וכוללת בתוכה מעין זיכרון קולקטיבי יפני של הרס וחורבן אקולוגי, לצד תקווה של התחלה מחדש.

דברים אלו למדתי לפני כעשר שנים מסטודנט יפני בגרמניה, אשר הסביר לי על רגל אחת את המוטיב והכוון ממנו צמח ובקע סיפור גודזילה; מסתבר כי דברים שאולי במערב נתפשים כשעשועי ילדים וכסרטי פעלולים מיושנים, נראו והובנו ביפן באופן מורכב הרבה יותר, ולא מעט מבוגרים ומתבגרים בארץ השמש העולה שרפו הרבה שעות גודזילה במהלך חייהם.

גודזילה היא גם, ממה שהבנתי, הזכרון היפני העמום משואת פצצת האטום של הירושימה ונגאסקי, אשר לדברי אותו סטודנט יפני המדובר היה בנושא אשר עד לפני תקופה לא-ארוכה נחשב כטאבו ודבר לא-ברור שיש להתבייש בו - ורק על ידי סרטים אלו טופל באופן עקיף למעשה; לדבריו חוויות טראומטיות יפניות שהודחקו מצאו את דרכן החוצה בדמותה של המפלצת גודזילה - אשר היתה גם דמות אמביוולנטית משהו.

לפני מספר שנים צפיתי במספר סרטי גודזילה אצל ידיד גרמני, אשר הקליט 'ערב גודזילה' ששודר לפני שנים רבות בערוץ צדדי בטלביזיה הגרמנית, במסגרת סרטי אמנות ואנימצייה. אני חייב להודות שהוקסמתי מסרטים אלו בדיוק כמו פעם בהיותי ילד, וכי הם לא איבדו מטעמם גם לאחר שנים רבות.
יש לקוות כי שובה של גודזילה לא יעמעם וימסחר את מסר העבר המצמרר בסרטיה הראשוניים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=7047
על גודזילה ושאר חיות
עידו הרטוגזון (שבת, 03/08/2002 שעה 2:18)
בתשובה לאלכסנדר מאן

גודזילה היא אכן אחת מהמיתוסים החדשים המפורסמים ביותר שנוצרו בתקופה שמאז סוף מלחמת העולם השניה. קשה להאמין שהמיתוס הזה חדש כל כך, באשר הפך כבר לז'אנר בפני עצמו, מילה בינלאומית וזרם קולנועי שטובי הבמאים כבר ניסו בו כוחם.

גודזילה הוא מיתוס מרתק ביותר מכמה בחינות. קודם כל הוא כמובן ריאקציה על פצצת האטום. גודזילה עצמה מייצגת את כאב האטום, היא שואגת ללא הפסק בכאב בלתי מובן וחסר מזור, כאבה הוא כאב האטום המסרב להימחות.
כל סרט גודזילה מתחיל באיתור של הגודזילה שמגיחה עוד פעם מהעבר. גודזילה היא רוחה המעוותת של העבר הרודפת לעד את ההווה.

האמביוולנטיות בסרט מיוצגת עוד בדיונים הנערכים בסרטי גודזילה האם מותר לתקוף אותה בעזרת פצצות אטום. והמסקנה היא לרוב שהשימוש באמצעים מודרניים נגד אסון המודרניות הזה (וגודזילה היא אסונה של המודרניות) תביא רק להחמרה במצב.
כסרט אנטי קולוניאליסטי סרטי גודזילה משנות ה- 80 מציגים לעיתים קרובות את האמריקאים והרוסים מנהלים שיחות עם היפנים וקוראים להם להניח להם להפציץ את גודזילה בכלי נשק אטומי. המסר ברור, ארה''ב ורוסיה משני הצדדים הן אותה גברת בשינוי אדרת, שכל מטרתה לרתום יפן לשגעונות האטומיים.

אגב אחד מסרטי הגודזילה המפורסמים מסתיים בבכי של ראש ממשלת יפן לאחר מותה של גודזילה. סופה הטראגי של גודזילה מביא אם כן את ראש הממשלה לבכי, כי גודזילה אינו מפלצת, הוא בננו המפלצתי, כאבננו שלנו.

בברכה,
עידו הרטוגזון

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.