פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=7282
טעות ביהדות
אליצור סגל (יום שני, 05/08/2002 שעה 13:57)

לק''י
עידו בניגוד לעצתה של אישתי שהייתה מוצאת חן בעיניך מן הסתם והיא - לא לפתוח רדיו לא לראות טלויזיה ולא להפעיל את המחשב נכנסתי לפורום ומצאתי את מאמרך.
דרשותיך מזיכירות לי את הסיפור על ר' מאיר וחבריו שהלכו למדבר ווהתארחו במלון. חבריו של ר' מאיר לא דרשו שמות ועל כן השאירו את חפציהם לשמירה אצל בעל המלון. ר' מאיר דרש שמות וברר מה שמו של בעל המלון והתברר לו ששמו כידור. כיון ששמע כן העדיף להסתחב עם המטען שלו ולא להפקידו ביד האיש ההוא. כשחזרו מהמדבר ובקשו את חפציהם הכחיש בעל המלון שאי פעם הפקידו אצלו משהוא. שאלו חבריו את ר' מאיר כיצד ידעת לא ליפול בפח? אמר להם הכתוב אומר - כי דור תהפוכות המה בנים לא אמון בם - ולאיש זה קוראים כי- דור.
אבל כדאי לך לזכור שהנוהג הוא שאין הלכה כר' מאיר. לא משום שאינו צודק אלא משום שחבריו לא הבינו אותו - לא הצליחו חבריו לרדת לסוף דעתו. ר' מאיר עצמו שמו המקורי היה ר' נחמיה והוחלף לר' נהוראי וממנו לר' מאיר משום שמאיר עיני חכמים בהלכה. אולי גם אתה צריך להחליף את שם משפחתך הלא ברור המלמד על הר של רוגז בשם המתאים לדעותיך כמו למשל הר קרח או סתם קרח אוא אולי שמיר?
אינני דאואיסט ובעצם גם לא אכפת לי כל כך מדאואיזם. אני מעדיף את מימרתו של מיכאל ברונשטיין חברנו בשם לב טרוצקי - אתה אינך מתענין במלחמה אבל המלחמה מתענינית בך!
אבל באשר ליהדות הבסיס המשותף הוא דוקא העשיה - ההלכה שרכשה את שמה משום שהיא הדרכה כיצד ללכת ובתורתינו כידוע רמ''ח מצות עשה ושס''ה מצוות לא תעשה. מה שיוצר יהדות אחת אינו קשקושים על הצדיק יודה או מערכות קבליות כאלו או אחרות מפותלות יות או מפותלות פחות - השפה המשותפת היא שפת ההלכה מה לעשות ומה להימנע. זו השפה שבעזרתה אני מדבר עם הברסלברס ועם הדרדעים עם החבדניקים ועם הליטאיים זו השפה המשותפת היוצרת יהדות אחת ולא שתים או שלוש. זה מה שמתוף לרב כדורי וגם לרב אלישיב לרב דרוקמן ולרב גלעד. כמובן ששפה משותפת אינה יוצרת הסכמה אבל זהו הבסיס המגדיר.
לא הבנת את המושג חדש אסור מהתורה - זה מושג הלכתי מובהק. כונתו לומר שחיטה שצמחה לפני פסח בכל מקום על פני הגלובוס אסור עד לאחר יום א' של חול המועד ט''ז ניסן כי ביום זה היו מקריבים קורבן שעורים הנקרא ''עומר'' בבית המקדש. היום באין קורבן כל היום אסור באכילת החיטה החדשה. רק קבוצות מאוד מצומצמות של השמרנים ההונגרים הוציאו את המושג מהקשרו והפכו אותו לקריאת הקרב שלהם. היום כמעט ואין להם ממשיכים חוץ מכמה בודדדים במאה שערים.
גם את תורת התארים של הרמב''ם לא הבנת במחילה. הרמב''ם אינו מתכוין לומר שהקב''ה אינו מתערב או שאין לו ידיעה עלינו. הוא טוען שהקב''ה יודע בצורה אחרת. לכן הוא לא נזקק לאינטרנט כדי להעביר ידיעות אם תשאל האם הוא יודע? בודאי שהוא יודע אבל לא בדעה שלנו ולא באופן שבו אנו יודעים. לכן לכן ניתן רק לומר שאינו לא יודע כי לומר יודע זו הוצאת משמעות ידיעת ה' מהקשרה.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=7289
הבהרת הדברים
עידו הרטוגזון (יום שני, 05/08/2002 שעה 18:10)
בתשובה לאליצור סגל

מר סגל היקר,

דווקא משום שהנושא בעצמותי וחשוב לי מדי מכדי שאכנס עליו לוויכוח סרק אני מסרב לענות לטענותייך, בין השאר משום שאני מסכים עם חלקן הארי.
בדיחה היא בדיחה היא בדיחה ובמהלך קריאה בדאו דה צ'ינג השתעשעתי מקרבת ניסוחים מסויימת בין החכם לאו צ'ה לבין הרמב''ם ונהנתי לרקוח לעצמי תרכיב שבו אוציא מספר דברים מהקשרם ואכניס את הרמב''ם לקישור מפוקפק משהו עם לאו צ'ה. המעניין הוא שדווקא יכולתי בקלות ליצור קישור אחר בין תורת החסידות של המחיקה וגילוי האין שבנפש לבין הדאואיזם. נמנעתי מלעשות קישור זה (שגם הוא כמובן לא קישור של אחד על אחד, אך מחזיק נקודות דמיון אמיתיות וחזקות בשטחים מסויימים), בין השאר מפני שכבר נעשה בעבר ומפני קלותו הבלתי נסבלת.
אני מסכים איתך לגבי היהדות כדת העשיה, בקשר לתורת שלילת התארים לא טענתי חס וחלילה שלקב''ה אין ידיעה עלינו אם כי השאלה על התערבותו בעולם היא שאלה מסובכת יותר שאני מעדיף שלא להכנס אליה ברגע זה, אולם מספיק שאומר שהפרשנויות לרמב''ם בנקודה זו לא חד משמעיות.
דבריך לגבי הקבלה ולגבי שפתה של ההלכה שימחו אותי מאוד והתעסקותי בנושא הקבלה במאמרי הקודם אינה מציינת אגב הערכה לתחום זה שלו אני מתייחס בעיקר כשעשוע ספרותי בניגוד ליחסי להלכה.

לסיכום, בניגוד לדחף מסויים איני נוטה להכנס איתך לוויכוח ולהגן על דעות מסויימות שאיני מחזיק בהן רק על מנת להגן על מאמר הומוריסטי בעיקרו. שמחתי לקרוא את תשובתך, חזק ואמץ!

עידו הרטוגזון

http://www.faz.co.il/thread?rep=7294
לעדו: אכן המאמר הומוריסטי אבל כפי שכתב סרן
אורי מילשטיין (יום שני, 05/08/2002 שעה 20:45)
בתשובה לעידו הרטוגזון

קירקגור, הומור היא צורת ההתיחסות של האדם הדתי למציאות. והתיחסותו של אדם דתי איננה קלילה כפי שאתה רומז לגבי התיחסותך שלך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=7314
ראשית קירקרגור הנוצרי אינו סמכות בשבילי לדבר
עידו הרטוגזון (יום שלישי, 06/08/2002 שעה 1:40)
בתשובה לאורי מילשטיין

שנית אני די מופתע לשמוע ציטוט כזה מקירגקגור הסובל שהזכיר את אימו פעם אחת בכל כתביו וגם אז בתור חזיר משום שטען שפיתתה את אביו להפרות אותה לפני החתונה. הגדרה מעניינת ביותר אולם אני חושש שלא ירדתי הפעם לדעתו של קירקגור ידידנו. אני יודע רק שרוב רובם של המאמינים בדתות כולם לא מתייחסים לאמונתם בהומור רב כלל וכלל. הייתי שמח אם תפרט בנוגע לצורה שאתה מאמין שיש להבין בה את האמירה הזו.

בברכה,
עידו הרטוגזון

http://www.faz.co.il/thread?rep=7325
עדו: שום אדם איננו סמכות אלא לכל היותר נקודת
אורי מילשטיין (יום שלישי, 06/08/2002 שעה 7:32)
בתשובה לעידו הרטוגזון

מוצא, גם אברהם אבינו, גם משה רבנו, גם אפלטון וגם קונפוציוס. ואפילו שקרקגור אינו סמכות השפעתו היתה עצומה על הפילוסופיה הדיאלוגית ועל הפילוסופיה האקסיסטנציאליסטית שנמצאו בחזית החשיבה במאה העשרים.

תולדות חייו של קירקגור לא רלוונטיים, שהרי בתולדות חייו של כל אדם יש סתירות לדעותיו ולאמונותיו לרבות שלך ושלי.

כוונתו של קירקגור היתה: אלוהים הוא אין סופי; אדם הוא סופי. התיחסות רצינית של הסופי לקשר בין האין סופי לסופי מחייבת הומור. משמעות הדבר מתבררת מהפילוסופיה של קירקגור.

http://www.faz.co.il/thread?rep=7295
לעידו תודה.
אליצור סגל (יום שני, 05/08/2002 שעה 21:37)
בתשובה לעידו הרטוגזון

לק''י
לעידו, בניגוד לעצתה הטובה לדעתך או לדעת הומורך של אשיתי פתחתי את המחשב וראיתי את דבריך. תודה על ההבהרה. אני אחדש פה ולא הבנתי אותך.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=7299
יש תחומים שבהם חייבים לעשות אבל...
נסים ישעיהו (יום שני, 05/08/2002 שעה 22:35)
בתשובה לאליצור סגל

יש תחומים שבהם חייבים לעשות אבל... ישנם מצבים ותחומים, לא רבים אמנם, שבהם מוטב לא לעשות דבר.
ידוע בהלכה המושג ''שב ואל תעשה - עדיף''.
לא לעשות היכן שצריכים לעשות - זו החמצת הזדמנות ליצירה מועילה.
לעשות היכן שעדיף לא לעשות - זו נטילת סיכון לתוצאה הרסנית.
החסידות דווקא דורשת עשייה מתמדת במגמת שיפור אישית וכללית.
יש גם אסכולות אחרות ביהדות וביניהן יש כאלה ''החרדים מפני כל שינוי''.
מצורף קישור לאתר בו ניתן להכיר את הקבלה כפי שהיא ואף ללמוד כמה דברים.
בברכה,
נסים.

קישורים:
המימד הפנימי, שער ללימוד הקבלה והחסידות.: http://www.pnimi.org.il/

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.