פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאדם חושב, 03/07/07 13:17)

http://www.faz.co.il/thread?rep=100272
צר לי, אך טעות בידך
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 03/07/2007 שעה 17:48)
בתשובה לאדם חושב

ככל הידוע לי, המלאכות האסורות בשבת אינן קשורות לשאלה אם הן מייגעות או לא. הן אסורות אם הן נכללות ברשימת המלאכות שנעשו בבית המקדש. לכן אסור להצית אש.

אבל יש כאן מספיק אנשים יודעי הלכות שיוכלו לתת לך תשובה מוסמכת יותר משלי.

חילוני הוא אדם שמאמין שאין אלוהים. דתי הוא אדם שמאמין שיש אלוהים. זו נראית לי הגדרה פשוטה ונכונה. על פי הגדרה זו אתה אדם דתי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=100276
אכן, עניין של הגדרה
אדם חושב (יום שלישי, 03/07/2007 שעה 19:47)
בתשובה ליובל רבינוביץ

אני חושב שאם יעשה סקר בענין אמונה בכח עליון, יסתבר שיש די הרבה שמאמינים, אבל בהגדרה המקובלת (ראה בהמשך) חלק נכבד מהם לא יהיו דתיים.

להבנתי, בהגדרה המקובלת, אדם דתי הוא זה המקיים את מה שקרוי תרי''ג (ואולי עוד) מצוות ואני לא כזה ודי רחוק מזה.

אבל, אם אתה מגדיר לצורך הדיון שלנו בלבד, את הקריטריון של אמונה באל, כ''דתי'', אז אני מוכן לקבל את ההגדרה הזו (הלא מקובלת) ברצון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=100287
דתי וחילוני אינם הפכים
נסים ישעיהו (יום שלישי, 03/07/2007 שעה 23:21)
בתשובה ליובל רבינוביץ

בס''ד.

לפחות בלשון הקודש, דתי הוא המתנהג על פי דָּתֵי (חוקי) התורה בעוד חילוני הוא מי שאינו קדוש, 'חול לעומת קודש'. וזה לא בהכרח קשור עם אמונה כזאת או אחרת.
(דומני שמקור המלה 'חול' ו'חילוני' הוא בארמית).

להזכיר, כותרת המאמר מתייחסת אל מה שמעבר לשכל וכך ניסינו לעשות במאמר עצמו. המחשבה שאפשר להכניס את חוקי התורה לתוך מסגרת השכל האנושי ולהשאירה שם, תוך מחשבה שהכל ניתן להבנה או שאינו רלוונטי עבורנו, היא טעות בסיסית שמחירה גבוה מאד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=100321
דתי וחילוני אינם הפכים
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 05/07/2007 שעה 23:29)
בתשובה לנסים ישעיהו

כלומר, אדם יכול להיות גם דתי וגם חילוני. אולי גם תמצא גם מי שאינו דתי ואינו חילוני על פי הגדרתך.

גם אם ההגדרות המקוריות הן כאלה, כיום יש להן כבר מובן אחר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=100322
דתי וחילוני אינם הפכים
נסים ישעיהו (יום שישי, 06/07/2007 שעה 9:28)
בתשובה ליובל רבינוביץ

בס''ד.

אכן, כיום המובן הוא אחר לגמרי, כמו בהרבה מלים. והמובן האחר משמעותו האמתית היא בלבול מוחלט, כפי שאפשר ללמוד מן הוויכוחים כאן ובמקומות אחרים.

כי אם אני דתי, ופלוני (שאיני רוצה לנקוב בשמו) גם הוא דתי, אז מה היא בעצם דתיות? מה הם גבולותיה המנימליים? והמקסימליים? וכנ''ל לגבי חילוני.

ואמנם, במשמעותם המקורית של מונחים אלו, יתכן דתי שהוא חילוני וזה היה המצב תמיד אצל מרבית היהודים. כי ההפך מחילוני זה קדוש, ואלה תמיד היו במיעוט.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.