פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=102617
המציאות היא זו שתאמר את דברה
ד''ר יהודה צורף (יום שני, 20/08/2007 שעה 16:42)

את המציאות אפשר להבין או לחוש. מי שמסרב להבין את המציאות, יחוש אותה היטב על בשרו. גם כשהמציאות תאמר את דברה, יוותרו לפליטה קשי העורף המסרבים להכיר בה. מי שסבור כי מעולם לא היה מצבנו טוב יותר, שיבושם לו. על הכללה גורפת כזאת ניתן לאמר שאינו יודע היסטוריה או שעדיף לו לשקוע בעינוגיו קצרי המועד של גן עדן לשוטים. כל התבוננות בעיניים מפוכחות על המציאות העגומה הופכת להיות הלקאה עצמית, שכן היא חורגת מההדוניזם הבהמי השולט בכיפה. כל המשוחרר ממנטליות היוהרה הישראלית ומרגשי עליונות נבובים סובל לכאורה מרגשי נחיתות. זהו הלקסיקון המשקף את הרמה הכללית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102619
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
אדם חושב (יום שני, 20/08/2007 שעה 18:05)
בתשובה לד''ר יהודה צורף

תחילה אבהיר, שאני לא מאלה שמזלזלים ביריב, נהפוך הוא.

לא בטוח שמספר הגאונים, הוא בהכרח המדד להצלחה (זה נכון גם לגבינו וגם לגבי יריבינו) אתה זה שהעלית את הטיעון, אני להשקפתי תיקנתי את הראוי תיקון.

כמו בסטטיסטיקה חשובה התוחלת וסטיית התקן (גם כאן כמדומני יש לנו יתרון, אבל גם יתרון יחסי לא בהכרח מספיק כשאנו בנחיתות מספרית). מדד ראוי יותר יכול להיות יכולת השרידה וזו מושפעת גם מהתנהלות חברתית רחבה יותר, למשל התנהלות מוסרית (הערכים המצווים עלינו בנ''ך) שגוררת בתורה התבוננות ישרה על המציאות כפי שהיא והתמודדות אמיתית ויעילה עימה. כאמור חשובה ביותר גם *המגמה* וכאן אני (לדאבוני) מסכים איתך שהכיוון הוא לא חיובי מבחינתנו.

אבל, מעבר לביקורת, כדי לדון ברמה פרקטית יותר, מה אתה מציע ברמת פירוט נאותה שראוי לנו לעשות?

http://www.faz.co.il/thread?rep=102628
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
ע.צופיה (יום שני, 20/08/2007 שעה 22:11)
בתשובה לאדם חושב

אף פעם לא היה אצלו רמת פירוט נאותה,תמיד גיבוב של מליצות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102658
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
ד''ר יהודה צורף (יום שלישי, 21/08/2007 שעה 14:50)
בתשובה לאדם חושב

בראש ובראשונה, עלינו להבין את אשר אומרת לנו המציאות וטופחת בפנינו מאז יזמה הציונות את שיבת העם היהודי לארצו במטרה להופכו לעם נורמלי בחיק משפחת העמים. כבר כמאה שנה אומרת לנו המציאות שהנורמליזציה של העם היהודי, למרות כל מאמצינו עד כדי הפקרת חבלי מולדת למען הפיוס ההיסטורי, פשוט אינה עובדת. ככל שמזדקרת האמת המקראית מתוך המציאות ''עם לבדד ישכון...'' כך אנחנו מתכחשים לה יותר. אכן, אנחנו עם לבדד ישכון, ועלינו לקבל זאת. יש לנו גורל ייחודי ויש לנו ייעוד רוחני אוניברסלי (שתקצר היריעה כאן מלהרחיב את הדיון עליו).

אנחנו עם נבחר, לא על מנת לשלוט על עמי העולם ולא על מנת להתנשא כלפיהם, אלא על מנת לממש ייעוד רוחני שעמים אחרים מתוקף מהותם אינו מיועדים לממש. ככל שאנחנו מבינים את ייעודנו ומזדהים איתו כך אנחנו מתעלים יותר, ככל שאנחנו מתכחשים לייעודנו הרוחני כך אנחנו מתדרדרים לשפל מדרגה של השפל בעמים.

בקונטקסט של ''לכבד את האוייב'', לא רק אוהבינו אלא גם אויבינו משדרים כלפינו את עצם היותנו עם לבדד ישכון. כך כשאנחנו שוכחים זאת, מזכירים לנו את האמת הבסיסית של קיומנו לא רק האוהבים אלא גם האויבים. בהקשר לכך ראוי לציין את תובנותיו המאלפות של הסופר הגאון דוסטוייבסקי, שהאנטישמיות שלו נבעה מקונפליקטים בין הנצחיות היהודית לאמונתו הנוצרית. דוסטוייבסקי הגדיר את עם ישראל, תולדותיו ומעמדו בעולם כתופעה דתית ייחודית שתוכנה הדתי אינו מתבטל לעולם. עם ישראל על פי דוסטוייבסקי הוא מטבע בריאתו העם הדתי, וברוח זאת טען: ''אין יהודי ללא ושג האלוהים... אינני מאמין במציאות יהודים משכילים וכופרים''.

הנה, למשל, לקחים מכוננים שאנחנו יכולים ללמוד מפי אנטישמים מוצהרים, לגבי מהותנו הקיומית. האתיאיזם הוא מכשיר ההרס העצמי של העם היהודי. אלא שגם המימסד הדתי במתכונתו הנוכחית, ובעיקר ההגמוניה של התפישה הרבנית, בולמים את התפתחותו הרוחנית של העם היהודי.

כמו כן ''...ובגויים לא יתחשב'', אין פירושו התבדלות וניתוק תרבותי משאר העמים, אלא חתירה נחושה ללכת בדרכנו היעודה, למרות ביקורתם של העמים. יחד עם זאת, כאמור, עלינו להישאר קשובים לביקורת, בין אם מצד אוהבינו או אויבינו, ולבדוק את עצמנו לאורה. ככלל, יש להיות מודעים לתהפוכות המציאות הדינמית, דווקא משום התפקיד הייחודי שיש לנו בעולם.

עד כמה שציבור רחב בארץ נוטה לזלזל בערך עם סגולה, כך הגויים מתייחסים לעם ישראל כאל עם מיוחד במינו. האימרה הגורסת שברירת הקיום היהודית נעה בין מצבים קוטביים של אור לגויים או קורבן לגויים, אינה צומחת מהחלל הריק. כך שכאשר אנחנו הופכים להיות קורבן לגויים, עלינו להפיק את הלקח ממצבנו. מכאן נובע הצו הקיומי של כיבוד האוייב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102659
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
ד''ר יהודה צורף (יום שלישי, 21/08/2007 שעה 14:54)
בתשובה לאדם חושב

בראש ובראשונה, עלינו להבין את אשר אומרת לנו המציאות וטופחת על פנינו מאז יזמה הציונות את שיבת העם היהודי לארצו במטרה להופכו לעם נורמלי בחיק משפחת העמים. כבר כמאה שנה אומרת לנו המציאות שהנורמליזציה של העם היהודי, למרות כל מאמצינו עד כדי הפקרת חבלי מולדת למען הפיוס ההיסטורי, פשוט אינה עובדת. ככל שמזדקרת האמת המקראית מתוך המציאות ''עם לבדד ישכון...'' כך אנחנו מתכחשים לה יותר. אכן, אנחנו עם לבדד ישכון, ועלינו לקבל זאת. יש לנו גורל ייחודי ויש לנו ייעוד רוחני אוניברסלי (שתקצר היריעה כאן מלהרחיב את הדיון עליו).

אנחנו עם נבחר, לא על מנת לשלוט על עמי העולם ולא על מנת להתנשא כלפיהם, אלא על מנת לממש ייעוד רוחני שעמים אחרים מתוקף מהותם אינו מיועדים לממש. ככל שאנחנו מבינים את ייעודנו ומזדהים איתו כך אנחנו מתעלים יותר, ככל שאנחנו מתכחשים לייעודנו הרוחני כך אנחנו מתדרדרים לשפל מדרגה של הנקלה בעמים.

בקונטקסט של ''לכבד את האוייב'', לא רק אוהבינו אלא גם אויבינו משדרים כלפינו את עצם היותנו עם לבדד ישכון. כך כשאנחנו שוכחים זאת, מזכירים לנו את האמת הבסיסית של קיומנו לא רק האוהבים אלא גם האויבים. בהקשר לכך ראוי לציין את תובנותיו המאלפות של הסופר הגאון דוסטוייבסקי, שהאנטישמיות שלו נבעה מקונפליקטים בין הנצחיות היהודית לאמונתו הנוצרית. דוסטוייבסקי הגדיר את עם ישראל, תולדותיו ומעמדו בעולם כתופעה דתית ייחודית שתוכנה הדתי אינו מתבטל לעולם. עם ישראל על פי דוסטוייבסקי הוא מטבע בריאתו העם הדתי, וברוח זאת טען: ''אין יהודי ללא מושג האלוהים... אינני מאמין במציאות יהודים משכילים וכופרים''.

הנה, למשל, לקחים מכוננים שאנחנו יכולים ללמוד מפי אנטישמים מוצהרים, לגבי מהותנו הקיומית. האתיאיזם הוא מכשיר ההרס העצמי של העם היהודי. אלא שגם המימסד הדתי במתכונתו הנוכחית, ובעיקר ההגמוניה של התפישה הרבנית, בולמים את התפתחותו הרוחנית של העם היהודי.

כמו כן ''...ובגויים לא יתחשב'', אין פירושו התבדלות וניתוק תרבותי משאר העמים, אלא חתירה נחושה ללכת בדרכנו היעודה, למרות ביקורתם של העמים. יחד עם זאת, כאמור, עלינו להישאר קשובים לביקורת, בין אם מצד אוהבינו או אויבינו, ולבדוק את עצמנו לאורה. ככלל, יש להיות מודעים לתהפוכות המציאות הדינמית, דווקא משום התפקיד הייחודי שיש לנו בעולם.

עד כמה שציבור רחב בארץ נוטה לזלזל בערך עם סגולה, כך הגויים מתייחסים לעם ישראל כאל עם מיוחד במינו. האימרה הגורסת שברירת הקיום היהודית נעה בין מצבים קוטביים של אור לגויים או קורבן לגויים, אינה צומחת מהחלל הריק. כך שכאשר אנחנו הופכים להיות קורבן לגויים, עלינו להפיק את הלקח ממצבנו. מכאן נובע בין השאר הצו הקיומי של כיבוד האוייב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102665
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 21/08/2007 שעה 19:36)
בתשובה לד''ר יהודה צורף

מהו אותו גורל ייחודי ומהו אותו ייעוד רוחני אוניברסלי שאתה מדבר עליו סביב סביב

http://www.faz.co.il/thread?rep=102668
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
ד''ר יהודה צורף (יום שלישי, 21/08/2007 שעה 20:18)
בתשובה למהנדס אזרחי

האם אני הוא זה שצריך להבהיר ליהודים מה הוא ייעודם בעולם... נא לפתוח את המקרא, הדברים חקוקים שם הן באופן מפורש והן באופן מרומז... הקליקה המדעית מתחילה לחוש שעל היווצרות העולם יש לדון במונחים של חקיקה יותר מאשר התהוות ספונטנית.

על כל פנים, המקרא מתווה את תשתית היסוד של חוקיות הקיום האנושי תוך דגש על הגורל היהודי. מעבר לכך, מעבדת ההיסטוריה היא שדה הניסויים להפקת לקחי המציאות הדינמית ויציקת תוכן עדכני במסגרת חוקי היסוד המותווים במקרא.

התפישה הרבנית השלטת כיום ביהדות היא בעלת אוריינטציה רטרוספקטיבית, כלומר מכוונת לשיחזור נוסטלגי של העבר. כמו כן היא מוגבלת לתפישה קהילתית ונגועה בפולחן אישיות. זאת היא יהדות מאובנת שערכה הוא רק בשימור מסורת וערכים, אך היא אינה מובילה לשום תהליך של גאולה לאנושות.

העולם צועד לקראת עימות גלובלי, שנחזה בין השאר במתווה המקראי. מתוקף ייעודם האוניברסלי, שליחותם של היהודים, שהביאו לעולם את בשורת המונותיאיזם, היא בין השאר לגשר בין מערב למזרח לקראת השלב הרוחני הבא בהתפתחותה של האנושות. הן הנצרות והן האיסלם מיצו את תפקידם הרוחני ונקלעו למבוי סתום. מכאן ואילך, על העם היהודי לקבל על עצמו את ההנהגה הרוחנית בעולם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102674
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
יובב (יום שלישי, 21/08/2007 שעה 21:41)
בתשובה לד''ר יהודה צורף

חלק מיהודים מאמינים כל כך מלאים בעצמם שזה מצחיק.

אני קורא מידי פעם עלונים של הלובביצ'רים שמתארים איך באחרית הימים הגויים ירצו להיות עבדים של היהודים רק כדי להיות קרובים לעליונות הרוחנית.

אנשים מבוגרים שמאמינים באגדות עם אינפנטיליות זה מדהים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102689
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 22/08/2007 שעה 7:06)
בתשובה ליובב

חבל שאתה מלכלך ככה

אם אין לך מה להגיד אז אל תכתוב

http://www.faz.co.il/thread?rep=102698
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
יובב (יום רביעי, 22/08/2007 שעה 8:05)
בתשובה למהנדס אזרחי

אתה רוצה להגיד לי שאתה באמת מאמין במשפט הבא:
''מתוקף ייעודם האוניברסלי, שליחותם של היהודים, שהביאו לעולם את בשורת המונותיאיזם, היא בין השאר לגשר בין מערב למזרח לקראת השלב הרוחני הבא בהתפתחותה של האנושות. הן הנצרות והן האיסלם מיצו את תפקידם הרוחני ונקלעו למבוי סתום. מכאן ואילך, על העם היהודי לקבל על עצמו את ההנהגה הרוחנית בעולם''

http://www.faz.co.il/thread?rep=102700
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 22/08/2007 שעה 9:43)
בתשובה ליובב

מה אכפת לך במה אני מאמין?

האם אתה מורנו ורבנו?

אם אין מה להגיד אזי אין להוסיף גחמות אישיות

http://www.faz.co.il/thread?rep=102738
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
יובב (יום רביעי, 22/08/2007 שעה 23:25)
בתשובה למהנדס אזרחי

איך אפשר לקיים דיון לוגי כאשר היסודות מושתתים על פיקציות?

http://www.faz.co.il/thread?rep=102703
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
עמית כריש אדום (יום רביעי, 22/08/2007 שעה 10:30)
בתשובה למהנדס אזרחי

הוא מתיחס בכפפות של משי לעדת משיחי השקר האינפנטילית הזו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=102690
בורא עולם הוא זה שיאמר את דברו
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 22/08/2007 שעה 7:12)
בתשובה לד''ר יהודה צורף

בא וראה... אם ירדתי לסוף דעתךָ

אתה לומד קבלה אצל הרב ליטמָן - קלעתי או לא?

בא וראה...

http://www.faz.co.il/thread?rep=102697
ובקיצור
עמיש (יום רביעי, 22/08/2007 שעה 8:03)
בתשובה לד''ר יהודה צורף

אם לא מצאתם את מבוקשכם במיין קאמפף של היטלר אז אתם מוזמנים בזאת לקרא קצת בתנך.

אין מה לדבר, זוהי צלילה עמוקה למחוזות הדמדומים של ההיסטוריה הקדושה.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.