פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאוהד ביתר, 01/07/08 12:03)

http://www.faz.co.il/thread?rep=118479
תסביר לצרפתי
ניקולא בגלין (יום שלישי, 01/07/2008 שעה 12:52)
בתשובה לאוהד ביתר

אהוד שלום,

אם הבנתי היטב, תיקנת בן סירא בהחלפת הצירי עם סגול במילה בן והסרת את המקף. אנא תסביר לי... אני מבין שאם המילה ''בן'' היא בסמיכה, אז צריך לנקד סגול ולא צירי, אבל האם זאת טעות להסיר את מקף??

באשר לביטוי ''מה שנאמר'', מדוע צריך דדש חזק בשי''ן?

אני אשמח לדעת, היות ואני מכין את עצמי להיות יום אחד, בעזרת ה', מורה לעברית באוניברסיטה בצרפת :)

ניקולא

http://www.faz.co.il/thread?rep=118484
קבל ממני עצת חינם
עמיש (יום שלישי, 01/07/2008 שעה 14:05)
בתשובה לניקולא בגלין

אל תבזבז את זמנם של התלמידים בלימוד ניקוד וכללי ניקוד.
אם תעשה זאת זה יהיה הדבר המטופש ביותר שניתן להעלות על הדעת.

הדבר היחיד אותו צריכים התלמידים לדעת בעניין הניקוד הוא כיצד לקרא טכסט מנוקד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=118487
קבל ממני עצת חינם
אליצור סגל (יום שלישי, 01/07/2008 שעה 14:15)
בתשובה לעמיש

לק''י
כנראה שעמיש צודק בענין הניקוד.
לאנשים רגילים חבל על המאמץ וחבל על הזמן.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=118490
קבל ממני עצת חינם
ניקולא בגלין (יום שלישי, 01/07/2008 שעה 16:17)
בתשובה לעמיש

תודה על העצה. בנסיון שלי, לא ממש שמתי לב לניקוד הנכון עד שהתעניינתי בנוסחות השונות של התנ''ך, ולמשל למה כתר ארם צובה הוא כתב יד בטוח יותר מזה של לנינגרד.

אף, האם בכל זאת מישהו יכול לענות לשאלותיי? אני מבטיח שלא אפריע את תלמידי צרפת עם עיניינים כאלה :)

תודה

ניקולא

http://www.faz.co.il/thread?rep=118497
קבל ממני עצת חינם
ניקולא בגלין (יום שלישי, 01/07/2008 שעה 17:30)
בתשובה לעמיש

טוב, מצאתי בעצמי את התשובה באתר הבא:
ניקולא

http://www.faz.co.il/thread?rep=118499
אני מקווה כי לא חשבת
עמיש (יום שלישי, 01/07/2008 שעה 17:34)
בתשובה לניקולא בגלין

שאני יכול לענות על זה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=118501
קיוויתי תשובה
ניקולא בגלין (יום שלישי, 01/07/2008 שעה 17:41)
בתשובה לעמיש

מאוהד ביתר או מאליצור סגל... אבל עכשיו לא נורא :)

ניקולא

http://www.faz.co.il/thread?rep=118551
קיוויתי תשובה
אליצור סגל (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 10:13)
בתשובה לניקולא בגלין

לק''י
אני לא מתמצא בניקוד ובקושי עברתי את מבחן הבגרות בדקדוק בזמנו.
בקריאה בבית כנסת אני משתדל להקפיד כמיטב יכולתי על ההגוי הנכון בקריאה ולשם כך הבנת הניקוד חשובה - אבל אני לא יודע לנקד בעצמי.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=118556
דגש חזק לאחר ''מה''
אבנרש (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 17:19)
בתשובה לניקולא בגלין

עד כמה שזכור לי, המלה ''מה'' מתנהגת כמעט תמיד כמו ה' הידיעה. בפרט - בדרך כלל יבוא אחריה דגש חזק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=118605
דגש חזק לאחר ''מה''
ניקולא בגלין (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 13:31)
בתשובה לאבנרש

כן, אתה צודק שהתופעה דומה. ה''מה'' נחשבה למחובר למילה הבאה ומתנהגת כמו ה''א הידיעה. יש הסבר מדוע ה''א הידיעה דורש דגש חזק אחריו: זה בגלל שהצורה הארכאית הייתה ''הל'' כמו בערבית ואירעה תופעה של טמיעה של הלמד ובוזמנית ''פיצוי'' לטמיעה זו בהכפלת העיצור שבא אחריו.

אפשר לראות תופעה דומה במילה ''מן'' כשהיא מחוברת למילה: נשאר המי''ם והנו''ן נופל אבל יש תופעה הכפלת העיצור הבא. חוץ במקרה ומדובר בגרנוית, אז מתארכת התנועה שעל העיצור.

לגבי ה''מה'', אני מנחש שיש הסבר דומה, אבל אני לא בטוח... אולי בגלל שהצורה הארכאית היית ''מָן'' (עם קמץ במי''ם)?

ניקולא

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.