פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=130425
הקטנת העצמי
יועזר (יום שלישי, 31/03/2009 שעה 8:41)

שלום עליך מורי נסים.
האם הרעיון של הקטנת ''העצמי'' מול האלוהות, דומה בעיניך, או מרמז על ''והצנע לכת עם ה' אלוהיך''?
אנחנו בחינוכנו כאן הסתפקנו תמיד ב''הצנע לכת'', כשהכוונה היתה, במידות, ביחסינו עם האדם והסביבה, הסתפקות במועט, ובאופן ההתנהלות הכללי שלנו.
נחזור אל השאלה.
האם בכלל אפשרי בעיניך, שאדם, ולא משנה למה הוא משול בעיני עצמו, יוכל לחרוג מגבולות הגודל שלו? האם יתכן שהרעיון הנטוע בו, ''כוחי ועוצם ידי וגו''', בא ממנו בלבד, ואינו משהו שניטע בו ע''י האלוהות עצמה? ולשם מה? הרי אם רוצה האלוהים, כמאמר בשביס זינגר, ''אפילו מטאטא יורה''.
חג חרות שמח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=130489
הקטנת העצמי
נסים ישעיהו (יום שישי, 03/04/2009 שעה 12:55)
בתשובה ליועזר

בס''ד.

אכן, מרמז על והצנע לכת ואולי אף אותו ענין ממש.

אדם נוטה לחרוג בדמיונו מגבולות הגודל שלו, נוטה להיות בטוח שמקומו האמתי הוא אי שם גבוה הרבה יותר. אם יש לך ספק, תשאל את הפוליטיקאים.

זהו בדיוק רעיון הבחירה החופשית. המגמה שלנו צריכה להיות הפיכת ה'אני' לאין. על דרך אמירתו של משה רבינו: ונחנו מה.

ומתוך הקטנת העצמי זוכים לחרות אמיתית עוד לפני חג החרות.

שבת שלום ומבורך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=130503
ןמה על החלק השני של השאלה?
יועזר (יום שישי, 03/04/2009 שעה 18:21)
בתשובה לנסים ישעיהו

ומה באשר לרעיון הסותר, זה אשר ניטע באדם ע''י האלוהות? האם אין כאן סוג של משחק די אכזרי: אני אלוהיך, אטע בך את תחושת אני ואפסי עוד, אני אטע בך גאוה, אני אטע בך תחושת כל יכול, מעין אלוה זוטרא, ועתה, לך והצנע עצמך? איזה מין בחירה חופשית יש כאן כאשר המוקשים נמצאים באדם עצמו, והם יצירת האל?
ולשם מה?
שבת שלום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=130517
ןמה על החלק השני של השאלה?
נסים ישעיהו (שבת, 04/04/2009 שעה 21:32)
בתשובה ליועזר

בס''ד.

אם אין מוקשים, איך תהיה בחירה???

אבל כבר היה על זה דיון פה:http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ShowMessage-e...

שבוע טוב ומבורך ופסח כשר ושמח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=130524
לצערי אינני יכול להיכנס לקישור.
סתם אחד (יום ראשון, 05/04/2009 שעה 13:11)
בתשובה לנסים ישעיהו

האנטי וירוס שלי חוסם בפני את האפשרות להיכנס לקישור. (יש שם וירוס. לך תתווכח עם אנטי וירוס...)

http://www.faz.co.il/thread?rep=130542
אז הנה קישורים אחרים.
נסים ישעיהו (יום ראשון, 05/04/2009 שעה 20:25)
בתשובה לסתם אחד

בס''ד.


http://www.faz.co.il/thread?rep=130559
תודה. קראתי. לא החכמתי.
יועזר (יום שני, 06/04/2009 שעה 19:08)
בתשובה לנסים ישעיהו


http://www.faz.co.il/thread?rep=130560
תקשיב רגע.
נסים ישעיהו (יום שני, 06/04/2009 שעה 20:07)
בתשובה ליועזר

בס''ד.

זה כמו מורה שמציב אתגרים לפני תלמידים. בא להם לעשות דברים אחרים בהתאם לנטיות הלב של כל אחד, אבל הם רוצים להצטיין ושהמורה יהיה מרוצה, אז מתאמצים.

וזה עוד יותר נכון כאשר מדובר בהורים המציבים אתגרים חינוכיים לילדיהם.

זה משקף בערך את מערכת היחסים בינינו לבין בוראנו. מלאכים יש לו בלי סוף והם לא ממש מעניינים אותו כי אין להם אתגרים. אין שום רבותא בכך שמלאך מתנהג כראוי. כזה הוא, מתוכנת לעשות מלאכתו וזהו.

אנחנו כן מעניינים אותו, כי כל הזמן מתמודדים ומנצחים את עצמנו, את הנטיות הטבעיות ואת החולשות שלנו, בדרכנו לעשות את רצונו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=130570
תקשיב רגע.
יועזר (יום שלישי, 07/04/2009 שעה 7:52)
בתשובה לנסים ישעיהו

לו יהי.
ואף על פי כן. אתה מניח כי העולם הוא מושלם. כי בששת ימי הבריאה עשה האל עבודה מושלמת. ועתה אין צורך בתחזוקה של העולם. מה שנותר לאל מאז ועד עתה, (כל הזמן? רוב הזמן? חלק נכבד מן הזמן?) זה בחינת מעשיו של האדם. האם האדם הוא יצור עצמאי בעל רצונות, לא ולא. לפי דבריך, אנחנו רואים כי האדם הוא כלי משחק שממלא את זמנו הבלתי מתכלה של אלוהים. לפיכך, קיומו של האדם על האדמה הוא על תנאי. כל עוד מעניין לו לאל, האדם מתקיים. לא מעניין, זה סופו של האדם. (או לשיטתך, כל עוד האדם עושה רצון האל, הוא מתקיים. ואם כך, האם ללא אדם יכול ''אל''?)
מערכת יחסים? במערכת יחסים זו כפי שהפולחן מבקש, אין לאדם שום יכולת לקבוע דבר. הוא רק ישות מבצעת. זו מערכת שבין אדון לעבד. מה לו לאדון לתת לעבד בחירה חופשית? הרי בחירה זו מנשלת אותו ממעמדו כאדון. אלא אם כן מעולם לא היה אדון ( אך זה כבר דיון אחר).
הערה: מנסיוני בעבודה עם בני הנעורים ועם ילדי הפרטיים. רובם לא ביקשו להצטיין בפני המבוגר, או לרצות את המבוגר התורן, כל מה שביקשו זה לעבור אותו בשלום.
חג שמח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=130775
תקשיב רגע.
נסים ישעיהו (יום ראשון, 12/04/2009 שעה 20:44)
בתשובה ליועזר

בס''ד.

אתה נוגע בנקודות יסודיות ביותר שלצורך בירורן מתקיימים שיעורים רבים, גם על ידי. אין לי יכולת להבהירן בקצרה במסגרת זו או אחרת.

בכ''ז אתייחס לדברים שכתבת בתקוה לצמצם פערים:
כתבת: ואף על פי כן. אתה מניח כי העולם הוא מושלם. כי בששת ימי הבריאה עשה האל עבודה מושלמת.

אני לא מניח, אני יודע שהעולם לא מושלם. אמנם ''עולם על מילואו נברא'' אבל האדם נברא כדי להפוך אותו, את העולם, לטוב יותר.

הבורא הבטיח שמציאותו של האדם בעולם היא נצחית ודי לי בכך.

ברמה מסוימת, את אותה שאלה ניתן לשאול ביחס להורים שמולידים, בשביל מה בעצם? מה האינטרס שלהם? הרי מתישהו הילדים יבחרו דרך משלהם ולא בהכרח לרצון ההורים...

בינינו לבין הקב''ה מתנהלת מערכת יחסים מורכבת. בתנ''ך תמצא שאנחנו נדרשים להיות עבדים, אבל גם בנים ואפילו רעיה ביחס לבורא.

כאמור, הנושא מורכב ועמוק מאד ולא ניתן למצות אותו במסגרת של שיח וירטואלי ש-למרבה הצער, לא תמיד יש לי זמן להשקיע בו.

בברכה לחג חירות שמח.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.