פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=132853
בענייני הירושה
סתם אחד (יום ראשון, 31/05/2009 שעה 15:26)

יש את הירושה הגנטית, הירושה האידיאולוגית ומה שבינהן: ירושת הנכסים.

לגבי הירושה הגנטית אין האדם יכול לעשות מאומה, כי ילדיו הם יורשיו הגנטיים אל תוך עולם המחר, ירצה או שלא שירצה.

לגבי ירושת הממון וירושת האידיאולוגיה הדברים משתנים. אדם יטה להוריש את ממונו ודרכו האידיאולוגית לילדיו בדרך הטבע . נדמה לי שאף לפי הניסיון יתעקש האדם להוריש לילדיו את נכסיו קודם שיתעקש להוריש להם את האידיאולוגיה. מעטים המקרים בהם אדם לא הוריש בכוונה את רכושו לצאצאיו ומקרים כאלה נחשבים לחריגים ביותר. גם אין בקיום הירושה שום מעמסה על הצאצא, רק צריך הוא לחכות וזה יגיע.
לעומת זאת בענייני האידיאולוגיה לא תמיד האב מצפה שבנו יהיה ממשיכו, כי אין זה נהוג להתעקש שמאן דהוא יעסוק בפוליטיקה ובחברה כשאין לאותו אדם כל התחברות לעניין. עשייה אידיאולוגית היא עשייה ציבורית ורק מעטים עוסקים בה בפועל. לכן יש את הצפי שממשיכי דרכו של האדם לא יילכו בדרך העשייה האידיאולוגית ומאחר שזו עשייה לציבור, כל ירושה מסוג זה תיחשב למתן שלא-בסתר והעדפה שלא כדין. מעבר לכך ישנם גם מקרים מעטים בהם דרכו של הצאצא היתה שונה מדרכו של האב, ואז יש נטייה להצניעה. לכן אנשים פוליטיים נוהגים בדרך כלל להקים להם יורשים לדרך שלא מבני עצמם.
בפוליטיקה הישראלית יש הרבה מקרים יחסית שבנים/בנות המשיכו את מלאכת הפוליטיקה הציבורית של אבותיהם/אימותיהם, אבל בחישוב כללי הם המעטים מבין הרבה האנשים שעסקו בדבר. למשל מנחם בגין לא בנה את בנו ליורש, ובני בגין נכנס לפוליטיקה רק לאחר מות אביו. לעומת זאת משה דיין נכנס לכנסת כשהוא מחליף שם את אביו שמואל, ויעל ביתו של משה עסקה בפוליטיקה כל ימי חייה הבוגרים שתחילתם עוד במקביל לעיסוקו של אביה בעשור חייו האחרון. בליכוד הם נקראו ''הנסיכים'' ובעבודה ''היורשים''.

חכם ציון

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.