פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לעמיש, 22/02/10 7:14)
טעויות בעיני דוד סיון ולהבדיל בעיני עמיש
יוסף אליעז (יום שני, 22/02/2010 שעה 13:55)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון שהחלה תנועה לאומית פלסטינית כפי שכתב פורת.
כמה חברים היו בתנועה? אז רוב הערבים חיו בכפרים, כמה היו בערים שהצטרפו לתנועה?

תנועה אינה עם.היתה גם תנועה קומוניסטית, שבשנים מסוימות זכתה להצלחה רבה במגזר הערבי. כלום בשל כך קם פה עם קומוניסטי?

נכון, קשה להגדיר עם. אולם עם גם לא נוצר יש מאיין.
גם שאלה היא מתי ציבור מסוים הופך לעם.
האם יש בישראל עם דרוזי? יש עדה מכובדת. אך עיקר העם לא חי בישראל אלא בהרי השוף.
האם יש עם צ'רקסי, או בַּהַאִי בישראל?

האם פרופ' פורת קבע שאז נוצר ''עם'' פלסטיני?

איפה היה העם הזה עד 1967? האם תושבי מזרח ירושלים לא היו אזרחים ירדנים, כמו רוב רובם של הירדנים כיום שהם ''פלסטינאים''?

עמיש צודק באמרו כי יש פלגים שונים גם ביהדות.

ב''ה שום פלג, פרט אולי ל''כנענים'' של יונתן רטוש, לא טען שהוא עם חדש. כך שאין המשל דומה לנמשל.

האם האירים הפרוטסטנטים הם עם נפרד מהאירים הקתולים?
אם תאמר כך גם הערבים הנוצרים ביו''ש הם עוד עם נפרד.
_new_ הוספת תגובה



עם חדש?
עמיש (יום שני, 22/02/2010 שעה 15:45)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם הפלשתינאים טוענים שהם עם חדש?
כולם טוענים שמוצאם הוא אי שם בערפילי ההיסטוריה, גם היהודים.
_new_ הוספת תגובה



יפה אבל...
דוד סיון (יום שני, 22/02/2010 שעה 18:03)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יפה שאתה כבר מקבל את העובדה ההיסטורית שהיתה תנועה לאומית פלשתינאית. זה אחד המאפיינים העיקריים של עם. התשובה לשאלה כמה חברים היו בתנועה מתמודדת רק עם אחד המאפיינים של עם. היעדים והמעשים של התנועה הלאומית גם הם מאפיינים שמצטרפים למאפייני העם.

פורת בשני ספריו מתאר את ההתפתחות של התנועה הלאומית ומאפיינים הלאומיים שלה. הוא כמובן גם מתאר את התפרסות הפעולות על פני הארץ לפרטיהן ואת זיקתם של המשתתפים לארץ הזאת (עוד מאפיין של עם). מי שקורא את הספרים האלה מבין שמדובר בעם והוא לא נזקק להגדרות ממוקדות; מי שקורא את הספר מבין שתוכנו הוא התפתחות לאומית והתפתחות לאומית היא תהליך שעובר על עם (במקרה שלנו הפלשתינאי).

''תנועה'' היא לא עם אבל תיאור ''התפתחות תנועה לאומית'' הוא תיאור של התפתחות עם.

השאלות כמו כמה חברים היו בתנועה הלאומית או איזה אזרחות נשאו חברי התנועה אינן רלוונטיות. היא לא היתה רלוונטית חברי התנועה הציונית שב-‏50 שנותיה הראשונות היוו מיעוט קטנטן ושמרבית העם לא התחשב בהם.

 
_new_ הוספת תגובה



יפה אבל...
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 22/02/2010 שעה 18:22)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי מילון אבן שושן
אמה , לאום , קבוץ גדול של בני אדם אשר להם מוצא אחד, היסטוריה משותפת ועל פי רוב גם לשון מדוברת אחת ורבם מרוכזים במדינה מסויימת אחת .
כעת נשאלת השאלה האם תושבי פלסטינה דוברי הערבית הם ממוצא אחד והאם להם היסטוריה משותפת .
מאחר והספר האחד של פרופסור פורת מתייחס לשנות העשרים והשני לשנות השלושים של המאה הקודמת נראה שלא היה להם מוצא משותף וגם לא היסטוריה משותפת .
השפה המשותפת אינה שפתם של תושבי פלסטין בלבד . מי שטוען שהם היו עם לפני מלחמת העולם השניה צריך להראות זאת . לדעתי הספרים של פורת אינם עושים זאת . התפתחות כמוה כהריון ילד יש רק אחרי ההריון ועם יש רק אחרי ההתגבשות . לכן לדעתי נכון יהיה להגיד שהעם הפלסטיני ''נולד'' בין מלחמת 1948 ומלחמת 1967 .
_new_ הוספת תגובה



יש הרבה הגדרות מהו עם!
דוד סיון (יום שני, 22/02/2010 שעה 20:23)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. עבור ההיסטוריונים יש למשל הבדל בין לאום ואומה ולכן הם בהחלט לא יסתפקו בהגדרתו של אבן שושן. נניח לרגע שההגדרה של אבן שושן מדוייקת ומקובלת ואין חולקים עליה. הצעד הבא יהיה הכרת העובדות ההיסטוריות ברמה מספקת כדי להסיק מסקנות כפי שאתה מסיק.

א. ספריו של פורת מתייחסים לתקופה שקדמה לשנות העשרים. מדבריך על הספרים משתמע שלא קראת אותם.
ב. ספריו של פורת אינם העדות היחידה בזמנו הזכרתי ספרים אחרים.

כבודה של דעתך בדבר קיומו של העם הפלשתינאי במקומו מונח אבל היא שגויה. ההיסטוריונים מומחים הראו זאת כפי שכתבתי בעבר (תגובה 135988, תגובה 136548, תגובה 141045).

2. העניין שאתה עושה מכך שהשפה המשותפת היא בשימוש של אחרים הוא לא רציני. מדוע? כי בדרך הזאת אפשר לבטל את קיומם של שני עמים לפחות (האמריקאי והאנגלי למשל).

3. ''רובם מרוכזים במדינה אחת'' הוא מאפיין בעייתי. הרי רבקה שפק ליסק הבהירה לנו את הסיבות מדוע היהודים לא היו מרוכזים במדינה אחת הרבה מאות שנים. האם ביטל עבורך את היותם עם לפני 1948? הרי גם היום רוב היהודים חיים מחוץ לארץ.

-----

הדברים מראים שדעותיך לא מבוססות - שגויות. אתה הוא זה שצריך להראות שלא.
_new_ הוספת תגובה



יפה אבל...
אריק פורסטר (יום שני, 22/02/2010 שעה 18:31)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בסופו של יום, ''עם'' מוגדר ככך ע''י אלה שטוענים לחברות בו, ולא על ידי זרים. מה שהזרים עושים הוא בהייה בפופיק והתפלפלות לצורך התפלפלות. גם לפני הקונגרס הציוני הראשון אמרו זרים (וגם יהודים) שלא קיים עם יהודי, אלא רק בני הדת היהודית.
_new_ הוספת תגובה



יפה אבל...
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 22/02/2010 שעה 18:41)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינך כותב לענין . לעם יש הגדרה . היא יכולה בהחלט להיות של מי שחוברים יחד לעם . את זה עשו הפםלסטינים בין 1948 ו-‏1967 . עד אז הם היו רק גוף מתגבש .

הגדרת העם היהודי בעייתית אפילו היום .
_new_ הוספת תגובה



יצירת עם
יוסף אליעז (יום שני, 22/02/2010 שעה 19:16)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד, העם היהודי קיים לערך משעבוד מצרים, ואולי קצת קודם.
הציונות אינה עם, אלא תנועה בתוך העם היהודי.

גם הערבים לא נוצרו בתחילת המאה. הם קיימים אלפי שנים.
אולם בא''י היו ערבים, אך לא היתה אומה ערבית. זו נוצרה ממש עכשיו.

בכל הכבוד לך ולעומק ידיעותיך - לא אני טעיתי.
אם מחר יתחילו הבאהיים להתעורר לקראת ישות פוליטית לאומית [אני בכוונה מזכיר אותם, כי הם לא סובלים מתופעות כאלו], הם לא יהפכו מיד לעם.

הרצל לא ניסה ליצור עם. הוא אמנם רצה לשנות את תדמיתו של העם היהודי,את אופן פרנסתו ועוד.
הרצל ניסה ליצור מעין ''קדם-מדינה'' בתקוה שמזה תצמח מדינה לעם היהודי העתיק. אין צורך לבלבל את היוצרות.

לי די בדיון הזה. מאחר שנאמר ''צדיק באמונתו יחיה'' - חיה לך עם דעותיך ויבושם לך. כרגע הויכוח עקר, כי הלאומיות הערבית בא''י כבר לא הקימה עם אחד, בעזרתנו או בלעדיה, אלא שניים. האחד שמרכזו ברמאללה, השני נכון בעזה.
כלל לא בטוח שזהו סוף הסיפור.

האם על זוהא, או סוהא, אלמנתו של ערפאת אמר הכתוב: ''שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעיך יפרדו ולאום מלאום יאמץ''?[בראשית כ''ה 23].
אוי, שכחתי בכלל את ירדן שרוב אוכלוסיתה היא פלסטינית, כמו גם מלכתם הנוכחית, בת שְׁכֶם...דומה שיש כבר כמעט שלושה עמים פלסטינים...
לא בִּכְדִי אומרים שיש להם את קצב הריבוי הטבעי הגדול בתבל...
_new_ הוספת תגובה



קישקוש
דוד סיון (יום שני, 22/02/2010 שעה 20:38)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הציונות אינה עם? מה אתה אומר?
הציונות היתה התנועה הלאומית שעוררה את העם היהודי לנהוג כעם; תנועה לאומית שהקימה את המדינה היהודית.

ההבדל העיקרי בין התנועה הלאומית הפלשתינאית וזו היהודית הוא בכך ששלנו הקימה מדינה ושלהם עדין לא.

הרצל ניסה להקים מדינה יהודית. נקודה. העובדה שלא הצליח אז לא ביטלה את קיומו של העם היהודי.

חשבתי שדיון מהסוג הזה עוסק או אמור לעסוק בהחלפת מידע על עובדות היסטוריות והמסקנות שנובעות מהן. אבל מסתבר שטעיתי. כפי שאתה כותב הכל עניין של אמונה.

שתהיה לי בריא עם אמונתך!
אני אמשיך להתעניין בעובדות היסטוריות!
_new_ הוספת תגובה



קישקוש
יוסף אליעז (יום שלישי, 23/02/2010 שעה 10:24)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תפלאתי מכותרת תגובתך. יופי דוד, ירדת [ממש!] לעם.

אינני רוצה להשתמש בסגנון שלך שבכותרת. אבל היא הולמת לדבריך. לפי דבריך הרצל יסד את העם היהודי....לא היה עם יהודי לפני כן. אטי לנו מדבריך.

הביטוי ''עם ללא מולדת'' היה סתם קשקוש. כל הכבוד דוד.
אל תודה בטעויותיך וכנה את המבחינים בין עם לבין מדינה קשקשנים.

מקווה שבכתיבה העתידה שלך לא תשתמש בביטויים כאלה. כל טוב.
_new_ הוספת תגובה



אל תיתמם
דוד סיון (יום שלישי, 23/02/2010 שעה 11:08)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. הקישקוש מתייחס ל:
א. לעובדה שדבריך מייחסים לי דברים לא נכונים כמו ''דוד,... ציונות זה לא עם''.
ב. ''בא''י היו ערבים, אך לא היתה אומה ערבית. זו נוצרה ממש עכשיו''.

2. לגבי תלונתך על ההתייחסות שלי לדבריך. אתה הקדמת להשתמש כלפי בביטויים שחצניים ''הסבירו לך'' ו-''טרם הבנת''. אבל אלה הם לא שחצניים כמו: ''אל תתן לשמאל הקיצוני לסובב את ראשך'' (תגובה 146411).

כל הביטויים האלה הופיעו בהודעה אחת שלך שמסתמכת על ''דעות'' שלך ושל אחרים. זה קורה כאשר אני טוען ומראה שדברי מבוססים על עובדות היסטוריות, על ספרי ההיסטוריה. על הרקע הזה הביטוי ''אל תתן לשמאל הקיצוני לסובב את ראשך'' לא רק שחצני אלא גם מופרך מיסודו.

אני מבטיח לך שאם לא תשתמש בביטויים כאל כלפי לא אשתמש בסוג כזה של ביטויים כלפיך. אם אכשל בעתיד קבל את התנצלותי מראש וכמובן גם באותו באותו מועד עתידי.
_new_ הוספת תגובה



אל תיתמם
יוסף אליעז (יום רביעי, 24/02/2010 שעה 22:49)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חג פורים שמח לדוד וכל חילו.
לדעתי הויכוח נעשה עָקָר ובזה מבחינתי נגמר
ויוליד העכבר את ההר
_new_ הוספת תגובה



אל תיתמם...!
דוד סיון (יום חמישי, 25/02/2010 שעה 7:05)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חג פורים שמח ליוסי וכל חייליו (איפה הם).
לדעתי לא היה ויכוח ולא היה עקר.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי