פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ליובל רבינוביץ, 23/10/02 1:24)

http://www.faz.co.il/thread?rep=15109
ליובל :על הצ'יזבורגר
יעקבי (יום רביעי, 23/10/2002 שעה 3:37)
בתשובה ליובל רבינוביץ

יובל,
אתה מודיע לבן שלך: ''השבת אין אוטו !''.

תסריט א:אתה קם בשעה 7.00 ומגלה שהאוטו נעלם.הבן יצא לבילוי ולא חזר.
ב''ועדת החקירה'' הוא עונה לך שבדרך כלל אתה לא קם עדיין בשעה הזאת,והוא חשב שזה בסדר...

תסריט ב:אתה מתעורר ב17:00[היו לך 11 משמרות השבוע!] ומגלה שהאוטו בחנייה.כי הבן שלך-אידיוט...
או שהוא פשוט מכבד מאוד אותך ואת המילה שלך...

אינני יודע איזה בן אתה מעדיף.
מכל מקום ההלכה-מימי חז''ל העדיפה לקבל את הציווי של התורה ולדון בו בכלים משפטיים-ללא תלות בטעם של הציווי.

הפירוש המשפטי של האיסור הנ''ל כאיסור של אכילה הוא עתיק מאוד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=15110
ובכל זאת התשובה אינה מספקת.
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 23/10/2002 שעה 3:43)
בתשובה ליעקבי

אני מניח שכשילדי יגיעו לגיל הנהיגה, הצהרה כמו 'השבת אין אוטו' תהיה מנומקת.

אבל גם אם נקבל את הדעה שיש למלא מצוות גם אם הטעם שלהן אינו ברור לנו, אין טעם להמציא מצוות שאינן כתובות ואינן מנומקות ולקיים אותן ללא כל סיבה. בתנ''ך אין איסור אכילת חלב ובשר. אין צורך לקיים מצוות לא קיימות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=15176
ליובל:מהו בעצם קיום מצוות?
יעקבי (יום רביעי, 23/10/2002 שעה 16:48)
בתשובה ליובל רבינוביץ

קיום מצוות הוא שמירה על מסורת.

ההלכה אינה הלכה של ספרים בלבד אלא בעיקר,דרך התנהגות מסורתית-כפי שמרמז שמה.

לא הדייקנות ההיסטורית היא הקובעת,אלא המסורת מאב לבן.מהבחינה הזאת אנחנו אוכלים/איננו אוכלים את מה שאברהם ''אבינו''[!] אכל /לא אכל.

לתודעה הזאת של ההמשכיות יש עצמה אדירה .אתה לא שייך רק לתקופתך אלא מתחבר ליהודים בכל הדורות.
זה מעצים את הזהות היהודית שלך ,ומעשיר אותה מאוד.
לא מדובר על מדע -אלא על תודעה ועל דרך חיים.

לסיום:
פעם ראיתי ציור של ''רעבע'' לתלמידיו על הלוח ב''חדר''.
הוא צייר את אברהם אבינו עם... שטריימל.

אז-צחקתי צחוק היסטרי,על העיוות ההיסטורי.
היום -אני מסכים עם ה''רעבע''.
זאת בתנאי-שהתלמידים ידעו [בגיל כלשהו] שלאברהם היה גם כובע אחר.או כפייה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=15184
כן, אבל כיצד מתפתחת מסורת?
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 23/10/2002 שעה 17:19)
בתשובה ליעקבי

היהודים החרדים דהיום לבושים במיטב אופנת פולין של המאה ה-יט'. ב- 4000 שנות יהדות הלבוש הזה קיים, כנראה, כ- 150 שנה. רוב היהודים ברוב הדורות לא נראו כך ולא התלבשו כך. בכל זאת - החרדים רואים בצורת לבוש זו מסורת מחייבת.

היהדות, מבחינתי, היא יותר מאשר ציות סתם למסורות מאוחרות. הרי מונוגמיה, הפרדה בין בשר לחלב, חבישת כיפה ושיוך דתו של אדם על פי אימו הם כולם חידושים שלא היו מוכרים לאברהם אבינו. העם היהודי הוא דינמי, דבר שלדאבוני לא ניתן לומר על הדת היהודית. הממסד הדתי לא השכיל להבין שהדינמיקה והחידוש הם חלק מהותי של העם היהודי, שעלול לנטוש את דתו אם היא לא תתאים את עצמה לכך.

כפי שהתפתחה המסורת של הפרדת חלב מבשר, ונראה לי שמטעמים לא ענייניים, נקל לאמץ מסורות חדשות. אני מציע כפתיח לאמץ את הצ'יזבורגר כמאכל המסורתי בשבוע של פרשת וירא, לזכר החמאה, החלב ובן הבקר שהכין אברהם אבינו לאורחיו. מאידך, חייבים להקפיד על כך שלעולם לא יבושל גדי בחלב אימו, שהרי מפאת חשיבותה של מצווה זו היא נאמרה ג' פעמים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=15225
כיצד מתפתחת מסורת?
יעקבי (יום חמישי, 24/10/2002 שעה 0:07)
בתשובה ליובל רבינוביץ

זהו ענין מורכב למדי.בכל אופן אציג כמה מאפיינים:

א.הכח הראשון הוא הסמכות הרבנית והאמון שהציבור נותן בה.זהו אמון אישי באנשים שמכונים את הוראותיהם לשם שמים.''ועשית ככל אשר יורוך''.

ב.הדינמיקה של הזמנים המשתנים.ההלכה בהחלט מתאימה את עצמה לזמן ולמצב-בהתאם להבנתם של החכמים.

ג.ישנו משא ומתן גם בין-דורי ,ודעות מסוימות נדחות.

ד.גורם הריאקציה.ריאקציה לנצרות [לדוגמה-ביטול המנהג לקרא את עשרת הדברות בכל יום ''מפני תרעומת המינים''] ריאקציה להשכלה.[הלבוש הארוך נשמר ונתפס כמסורתי -בניגוד לז'קט המערבי הקצר של המשכילים. אכן הלבוש הזה מזכיר לבוש עתיק בגיזרתו.

מכל מקום דברים כאלה אינם משתנים באמצעות הצעה שהועלתה באינטרנט...גם לא כל קוד הוא קוד מחייב.
הלבוש אינו קוד מחייב הלכתי בשום חוג אלא מנהג בעלמא!

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.