פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לדוד סיון, 21/08/10 7:16)

http://www.faz.co.il/thread?rep=153093
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
ע.צופיה (שבת, 21/08/2010 שעה 8:38)
בתשובה לדוד סיון

עצם שהייתם בארץ ישראל מעיד על תודעה לאומית. העיסוק בדת היה רב יותר בתקופות קודמות ולא רק אצל היהודים.
ההיסטוריה היהודית ביחס לארץ ישראל מאז חורבן בית שני מעיד כי היהודים תמיד חיכו להזדמנות לחזור לארץ. עד סוף המאה ה-‏19 כל הנסיונות כשלו.
אין הוכחה טובה יותר מזו לעוצמה הלאומית של היהודים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153096
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
דוד סיון (שבת, 21/08/2010 שעה 10:48)
בתשובה לע.צופיה

אני חושב שזו הוכחה בעיקר לקשר בין הדת והארץ - המקומות הקדושים לדת הם כאן. אני חושב שהעניין הלאומי, התודעה הלאומית, היה רדום הרבה שנים ולכן גם לא קיבל ביטוי מעשי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153099
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 21/08/2010 שעה 11:04)
בתשובה לדוד סיון

במשך מאות רבות הייתה הדת הדבק המלכד של העם היהודי .
בלי לשמור את מצוות הדת לא היה תוכן יהודי לאותם אנשים .

ההתרחקות משמירת המצוות זה חלק ממשבר הזהות היהודי בימינו .

http://www.faz.co.il/thread?rep=153101
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
ע.צופיה (שבת, 21/08/2010 שעה 11:17)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

הדת הייתה '' שחקן'' ראשי בחיי כל העמים בתבל במשך הדורות עד המאה ה-‏19. לא רק בעם היהודי.
היא שימשה דבק לצרפתים ולאנגלים ולמוסלמים ולהרבה אחרים.
המהפכה הצרפתית והחוקה האמריקאית שמו את הדגש על הפרט לפני הכלל הורידו את חשיבות הדת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153103
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
דוד סיון (שבת, 21/08/2010 שעה 11:46)
בתשובה לע.צופיה

לגבי עמים אחרים (בעיקר האירופאים) נראה שהמושג עם, או לאום, הוא יחסית חדש - עניין של מאות שנים. הדת היתה שחקן ראשי באותן ארצות עוד לפני שהתקיים שם המושג עם. הדת היתה מושג נפרד. למעשה במקביל להתפתחות התודעה הלאומית הלכה וירדה החשיבות של ההיבט הדתי.

מה שקרה מזרחה מכאן אני פחות מכיר.

לגבי מקור התודעה הלאומית היהודית הוא אני טוען שהוא התגבש ביחד ובמקביל לדת היהודית. עד כאן אני מעריך שתסכים איתי.

ההבדל בין מה שאני אומר למה שאתה אומר נעוץ במספר עובדות:

1. אתה בעצם אומר שאין ולא היתה הפרדה בין הדת והלאום.
2. אני אומר שהתודעה הלאומית היתה רדומה ובמשך תקופות ארוכות לא קיבלה ביטוי מעשי.
3. במידה מסויימת עניין משיחי השקר דוקא מבליט את טענתי משום שרוב העם לא הצטרף.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153105
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 21/08/2010 שעה 11:59)
בתשובה לע.צופיה

הדת לא הייתה דבק באירופה .
לקראת סוף האימפריה הרומית חדרו לאירופה שבטים רבים . כל שבט כזה היה עָם עִם מנהגים , היסטוריה , ושפה משלו .
לזה יש שרידים עד היום .
לפעמים שבטים אחדים התלכדו ולפעמים התבוללו עם תושבי המקום שכבשו .
מאחר וזה תהליך בן 1500 שנה בערך הרי שהזמן גיבש קבוצות כאלה למה שנקרא היום עם .

במקרה של היהודים היה תהליך הפוך . היהודים שהיו ממקום גיאוגרפי אחד עם לשון ודת משותפים התפזרו בעיקר באירופה ולא כבשו לעצמם חבל ארץ שם .

http://www.faz.co.il/thread?rep=153501
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
איתן אדיר (יום שני, 30/08/2010 שעה 15:49)
בתשובה לע.צופיה

• ההבדל הוא שהדת לא הפרידה ולא הגדירה את עמי אירופה. במאות האחרונות ישנם צרפתים קתולים, פרוטסטנטים ופרסבטריאנים, ישנם בריטים אנגליקנים, קתולים, ופרוטסטנטים שמאוגדים במספר קבוצות דתיות נפרדות. כך אפשר לראות את הפיצול הדתי הפנימי בעמים האירופאים בעיקר , אפילו אצל העמים ההומגניים ביותר מבחינה דתית (כמו למשל ספרד ואיטליה הקתוליות). כלומר, דת לא מגדירה אצלם לאום.

• ואם אנחנו בודקים הפוך, אנחנו רואים שיש הרבה מדינות שמגדירות את עצמן כמדינות קתוליות או פרוטסטנטיות או אנגליקניות (גם כשבעשרות השנים האחרונות התרופפה ההגדרה הפורמלית בשל ירידת השפעת הדת על שלטון המדינה), כאשר אין כל משותף לאומי, אתני או היסטורי בתוך הקבוצות הדתיות בינהם. כלומר, לאום לא מגדיר אצלם דת.

• העם היהודי הוא עם יוצא דופן בהרבה מובנים היסטוריים אבל ישנו דבר אחד ברור ובהיר, שלהיות יהודי זה גם להיות שייך לעם היהודי וגם להיות מוכר כיהודי לפי הדת. כדי להצטרף לעם היהודי צריך להתגייר ולקבל את האמונה היהודית. יהדות זה להיות עם אחד עם דת אחת. התגיירות של שחור, יפני או סקנדינבי משמעותה שהם מצטרפים לעם היהודי. לעומת זאת התנצרות או התאסלמות לא מחברת בהכרח את הנוצרי/מוסלמי החדש לעם ספציפי וייחודי כלשהו. הנצרות והאסלאם לא מגדירות לאום ייחודי. שתי הדתות הללו הן גלובליות, שואפות שאנשים ימירו את דתם ויצטרפו אליהן כדי להגדיל את עוצמה והשליטה בעולם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153558
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
חוק שימור האלרגיה (יום חמישי, 02/09/2010 שעה 17:43)
בתשובה לאיתן אדיר

אתה צודק. לכן מוזרה בעיני טענתו של סיון שבתפילות יומיומיות יודע כל יהודי בעולם מזה 2000 שנה שהוא עם ורק סיון לא יודע.......

http://www.faz.co.il/thread?rep=153560
האלרגיה מתאמן בקישקוש!
דוד סיון (יום חמישי, 02/09/2010 שעה 18:26)
בתשובה לחוק שימור האלרגיה


http://www.faz.co.il/thread?rep=153100
יש נסיון של האלרגיה ואחרים לשכתב את ההיסטוריה
ע.צופיה (שבת, 21/08/2010 שעה 11:14)
בתשובה לדוד סיון

במשך כל ההיסטוריה היהודית מחורבן בית שני ועד סוף המאה ה-‏19 היו נסיונות בלתי פוסקים לתחייה יהודית. זה בא לידי ביטוי בעליות,בתמיכה בישוב הקיים, בדבר הקרוי ''משיחי שקר'' שבעצם רצו בדרך זו או אחרת להביא את היהודים לארץ או לקבל ביושר או בעורמה שליטה בארץ. מעולם לא היה בעם היהודי הפרדה בין הדת ללאום.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.