פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לרפי אשכנזי, 01/11/02 14:48)

http://www.faz.co.il/thread?rep=16529
רפי אשכנזי - מאחר ולא קיבלתי תשובה מאליצור
רפי גטניו (יום שישי, 01/11/2002 שעה 18:54)
בתשובה לרפי אשכנזי

ונראה לי שאת מאמץ אל ליבך את הרב גיסר, אולי תסביר לי אתה את סעיף ג' בכרוז.
איזה זיתים בדיוק מותר לתושבי עפרה למסוק ? את הזיתים שלהם או של שכניהם ? האם לתושבי עפרה יש זיתים משלהם, כאלה שהם נטעו וטיפחו ? אני שואל כי באמת איני יודע, אולי לך יש תשובה ?

(אחרי ההיתר שנתן הרב הראשי לישראל למתנחלים למסוק את הזיתים של שכניהם הערבים, אל תתפלא שהרבנים האלה חשודים בעיני)

בברכה

רפי

http://www.faz.co.il/thread?rep=16534
תגובה חלקית
עמונה (יום שישי, 01/11/2002 שעה 20:03)
בתשובה לרפי גטניו

ככל הידוע לי, יש לעפרה גם שטחים חקלאיים, אך לא נראה לי שיש להם כרמי זיתים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16541
לגטניו: אין לי תשובה לשאלתך. יתכן שאכן ישנם זיתים
רפי אשכנזי (יום שישי, 01/11/2002 שעה 21:43)
בתשובה לרפי גטניו

--באדמות השייכות לישוב עופרה. אם הרב גיסר אמר את שאמר אני לפחות מרגיש שקט. הוא למיטב ידיעתי לא יתן יד למעשי נבלה וגזל. אבל כאמור זו אינה תשובה אלא הרגשה. חכה עד צאת השבת ואליצור יענה על השאלה יותר טוב ממני. גם אני מחכה ממנו להתיחסות לאמירתי הקשה אליו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16601
איך יכולתי להשיב בשבת?
אליצור סגל (שבת, 02/11/2002 שעה 21:00)
בתשובה לרפי גטניו

לק''י
שאלתם אותו שאלות שונות אבל איך העליתם על דעתכם שיכולתי להשיב בשבת?

מה שהעתקתי הוא חלק מתשובה ארוכה של הרב גיסר שעסקה בכך שכובש במלחמה אינו מפקיע בעלות פרטית - וזאת בניגוד למה שפורסם בשמו של הרב מרדכי אליהו. הסעיפים והמספור שלהם הם שלי. ממילא הסיכוי שמישהו מחברי הפורום יבין את ההנמקות הינו קטן.
באשר לזיתים זו בעיה ידועה - נוטעים זיתים בשטחים על אדמות מדינה בט''ו בשבט או סתם כנטיעות, באים הערבים למחרת היום ומכריזים שהזיתים שלהם - דבר שלא היה מעולם. זוהי תופעה אופיינית בכל מקום ובכל ענין. כך באותה שיטה באים הערבים ומכריזים על מקום המקדש כשלהם ואילו המקדש היהודי אינו קיים בשבילם. כך בגדול כך בקטן. הדרך היחידה היא להגן על אדמותינו ברציפות עשרים וארבע שעות ביממה ולא לאפשר לערבים בשום תנאי להכנס לשטחים שאינם שלהם.

היות ועכשיו מאוחר נסתפק בזה ונחזור שוב לנושא פעם אחרת.
רק דבר אחד אני חייב להוסיף - בפתיל קודם מישהו טען ששיקרתי בנוגע למספר היהודים המבקרים בחברון - לפי מעריב ביקרו בחברון השבת למעלה מעשרים וחמישה אלף נפש וזאת כאשר המספר הכולל של היהודים הגרים שם אינו עולה על חמש עשרה אלף נפש. האירוע הקרוב הוא בחנוכה, וסביר שמשך שמונת הימים יבקרו שם קרוב למאתים אלף נפש - לכן השקעה של חמישה מיליון ש''ח במשך השנה במקום שבו מבקרים מליונים היא לא רק שאינה מספיקה - היא כמעט לעג לרש.

אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=16630
אליצור - לא הבנתי מתשובתך, האם הזיתים
רפי גטניו (שבת, 02/11/2002 שעה 23:44)
בתשובה לאליצור סגל

שהרב גיסר מתיר לתושבי עופרה למסוק הם זיתים שנטעו על ידי תושבי עפרה : זו שאלה אינפורמטיבית גרידא, האם נטעו או לא נטעו.

ואם כבר מדברים על הביקורים בחברון השבת, לא שמעתי את הזעקה הגדולה על חילול השבת ההמוני שנגרם בעטיו לצבא שצריך לאבטח את המקום .

האם גם כאן, יש פסיקה שמותר להעלים עין מחילול שבת המוני על ידי הצבא לצורך אבטחה אם זה משרת את ההתנחלויות, אך אם זה לצורך הורדתן יש לזעוק מרה ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=16633
פעילות לצורך פיקוח נפש אינה חילול שבת .
אליצור סגל (שבת, 02/11/2002 שעה 23:56)
בתשובה לרפי גטניו

לק''י
פעילות לצורך פיקוח נפש אינה חילול שבת. אם לא היה כך בכלל לא היה מקום להקים מדינה - הרי עצם הקמת המדינה גורמת לחילול שבת בגלל שצריך להקים מנגנון צבאי שיבטיח את קיומה ומנגנון זה מחלל שבת. לכן גם השמירה על חיי היהודים בחברון אינה חילול שבת.
לעומת זאת אין שום קשר בין הרצון לפנות את חוות גילעד לבין פיקוח נפש, ולכן פעולה זו היתה חילול שבת נטו. מה שכן, בסיטואציה כמו שהיתה במלחמת יום כיפור שחל באותה שנה בשבת והיה צורך לפנות את ישובי הגולן לפני שהצבא הסורי יסתער, ופעולת פינוי זו לא היתה כמובן חילול שבת או יום כיפור כיון שהיתה פיקוח נפש ישיר.
יש גם דוגמאות עדינות יותר - למשל פעולות המשטרה בשבת שאינן קשורות בפיקוח נפש ישיר - אבל אם לא תהיה משטרה בשבת יגרם בעקיפין פיקוח נפש עתידי ולכן יש מגבלות מסויימות על פעילות זו למרות שבעיקרון גם היא מותרת.
ליבוביץ' בזמנו היה עושה הון בתקשורת מהצהרות פרובוקטיביות שחשפו כביכול סתירות מסוג זה בהלכה.
אבל באופן אמיתי מי שמעיין קצת רואה שאין פה שום סתירה: מדובר בעקביות לכל אורך הדרך.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=16635
בקור בחברון הווא פיקוח נפש ?
רפי גטניו (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 0:09)
בתשובה לאליצור סגל

לא יבקרו, לא יסתכנו, ואז לא יהיה חילול שבת.

הביקור בחברון הא כמו משחקי הכדורגל בשבת. ועליהם אני שומע כל הזמן רטינות כי הם גורמים לחילול שבת המוני.

וחוץ מזה, פיקוח נפש הוא עניין ערכי.

מה תהיה דעתך כשתעלה (במהרה בימינו) ממשלה שתחליט שפינוי התנחלויות הוא פיקוח נפש, שאם לא כן, תבוא עלינו צרה הרבה יותר גדולה, האם אז לא תזעקו חמס על חילול השבת, מלבד הזעקות נגד הפינוי עצמו (שהן כמובן לגיטימיות) ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=16686
פיקוח נפש לסוגיו
אליצור סגל (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 11:12)
בתשובה לרפי גטניו

לק''י
מותר לבצע כל פעולה מותרת בשבת ולאבטח את אותה פעולה. לכן מותר לטייל בשבת גם אם צריך לשם אבטח הטיול לשאת נשק. לעומת זאת אסור לשחק כדור רגל בשבת ולכן איבטוח המשחק הוא חילול שבת משום שעצם המשחק הוא אסור. לכן מותר לטייל בחברון בשבת ואיבטוח הטיול אינו חילול שבת אבל במקרה של חות גלעד לא היה שום פיקוח נפש הצדיק את הפעלת הכוחות. באשר לפינוי ישובים מטעמי פיקוח נפש זו דעתו של הרב עובדיה יוסף אבל לאחרונה הוא השתכנע שפינוי הישובים הוא הוא פיקוח נפש. דעתם של החבדניקים מלפני שנים רבות שאפילו דיבורים על נסיגות הם פיקוח נפש ולכן אסור אפילו לדבר על כך - כנראה שלאחר כל מה שהיה הרב עובדיה יוסף השתכנע מדעתם.
באשר לי, אני חניך אסכולה אחרת, שלדעתה כיבוש הארץ הוא מצוה וכמובן שאי אפשר לדבר על מצות מלחמה בלי לכלול בזה שמותר לסכן את הנפש עבורה כשם שאי אשפר לטעון שאסור להקים סנהדרין המסמכת להוציא לפועל עונשי מות מטעם פיקוח נפש - הרי עצם המצוה מבטלת את פיקוח הנפש הכרוך בה. כך מי שסובר שיש מצוה לכבוש את הארץ כמובן שסובר שפיקוח נפש אינו מבטל מצוה זו אלא להפך המצוה מבטלת את פיקוח הנפש הכרוך בה.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=16688
בשביל להבין בפיקוח נפש, צריך קודם כל
אחמד (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 11:23)
בתשובה לאליצור סגל

להבין בנפש !

http://www.faz.co.il/thread?rep=16704
מדוע?
נתן גפן (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 12:45)
בתשובה לאחמד

זה נשמע לי כמו שיש צורך להיות מכונאי כדי לא להמצא תחת גלגלי מכונית בכביש.

נתן גפן

קישורים:
מסמכים וקטעי עיתונות: http://n.jemix.co.il

http://www.faz.co.il/thread?rep=16689
לא נותר לנו אלא לקוות שאף אחד לא חיטט באף
מי שזוכר (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 11:23)
בתשובה לאליצור סגל

בשבת בחברון שאם לא כן אז הינו עדים לחילול שבת המוני.

http://www.faz.co.il/thread?rep=16695
נו, מותר לחטט באף בשבת אם זה מה שאתם שואלים.
אליצור סגל (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 11:38)
בתשובה למי שזוכר


http://www.faz.co.il/thread?rep=16702
אני שייך לאסכולה של גדול הדור הרב עובדיה
מי שזוכר (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 12:18)
בתשובה לאליצור סגל

יוסף אם תסלח לי

http://www.faz.co.il/thread?rep=16705
אתה רשאי להחזיק בדעה זו.
אליצור סגל (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 12:58)
בתשובה למי שזוכר

לק''י
אתה רשאי להחזיק בדעה זו גם בלי להזקק לאישור ממני, רק תזכור שהוא היה מספיק גמיש כדי לשנות את דעתו לפי המציאות שהתבררה לו לאחר מכן. כדאי שתלמד ממנו גם אתה את היכולת לשנות דעה ולא להתפס למשהו שהוכח ככישלון.
אשמח אם תאמץ ממנו עוד כמה דברים.
אליצור

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.