פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה למיכאל מ. שרון, 15/12/02 3:09)

http://www.faz.co.il/thread?rep=19975
מסופר כי רק ביום השלישי, לאחר קפיצת המדרגה
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 15/12/2002 שעה 3:26)
בתשובה למיכאל מ. שרון

הראשונית של בריאת התהליכים האורגניים - הצומח -''וירא אלהים כי טוב'' בשנית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=19978
ביום השלישי ראה אלהים לראשונה פעמיים ''כי טוב''
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 15/12/2002 שעה 3:58)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ולא עוד אלא שראה זאת באופן כללי בעוד ביום הראשון ראה אלהים רק לגבי ישות ספציפית ''כי טוב'': וירא אלהים את האור כי טוב.

רק ביום השלישי קיימת ראייה כללית ומסכמת, וזאת פעמיים מבלי להתייחס ספציפית לישות נתונה כלשהי.

ביום הראשון גישתו של אלהים דומה והיא מעין מהוססת, גישת ניסוי ותעייה, היית אומר: וירא אלהים את האור כי טוב - ומכיוון ש''כי טוב''- הוא עובר לשלב הבא: ויבדל אלהים בין האור ובין החושך.

ביום השני דומה ואין בריאה של ממש בדומה לאור, אלא רק פעולות בידול וחלוקה (ומתן שמות) : ויבדל בין המים אשר מתחת לרקיע ובין המים אשר מעל לרקיע.

אין לכאורה בריאה ויצירה חדשה ממש ואין גם ''כי טוב'' ביום השני.

הבידול והחלוקה בתחילת היום השלישי, מאפשרים באופן כללי הבחנה בין שני מצבי צבירה של החומר, מוצק ונוזל, דבר המציג עצמו לראשונה כמציע אפשרויות יצירה כלליות ואין סופיות.

כאן, ביום השלישי קיימת פריצת המדרגה מהבריאה והיצירה הספציפית כלפי עצם זמינות הבריאה האין סופית בצעדים מהירים ומואצים.
קפיצת מדרגה זאת מתבטאת בכך שלראשונה ניבראים בהנף יחיד ובוטח ישויות מספר (ולא אחת בכל צעד) :
''ויאמר אלהים תדשא הארץ דשא עשב מזריע זרע עץ פרי עושה פרי למינו אשר זרעו-בו על-הארץ ויהי כן''.

מול פרץ היצירה ביום השלישי קיימת מעין נסיגה ביום הרביעי, שכן יש חזרה שוב לעניין האור מהיום הראשון, תוך בידול למאורות.
בדומה למספר 4 שאינו עוד מספר ראשוני, אלא מורכב ממספרים קודמים לו, קיימת כאן מעין חזרה למקום קודם בסדרה. ואם תשאל מדוע לא ממשיכים ביום הרביעי לברוא את החיים כהמשך הצומח, התשובה פשוטה למדי. יש צמחים? יש. ניתן להמשיך הלאה? לא. שכן על מה מבוססים תהליכי הצומח? על הפוטוסינטזה. לשם כך יש לברוא מייד את ''המאור הגדול לממשלת היום'' לא כן?

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.