פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאורי מילשטיין, 16/12/02 8:00)

http://www.faz.co.il/thread?rep=20083
אורי: מה התועלת בסימטריה - לכשעצמה
מיכאל מ. שרון (יום שני, 16/12/2002 שעה 9:00)
בתשובה לאורי מילשטיין

ומה כאן ''השכל הישר''? לשם מה החזרה העודפית על דבר מסויים והרי יש כאן הכפלה מיותרת ולכן בזבוז? זה שכל ישר זה?

אלא מאי?

מדובר בשימוש באותו ''איבר'' או מנגנון פעולה, כאשר המנגנון מוצב בשני מקומות שונים.

ולמה עין אחת אינה מוצבת בראש והשניה באיזור הקורקבן?

פשוט מאד, המצאם של זוג העיניים בקו מישורי אחד כביכול, מבצעת לקיחת 2 דגימות שונות של אותה דמות בה אנו צופים.

ההצבה ''על אותו קו אופקי'' של שתי העיניים כאחד, מאפשרת חפיפה חלקית בין שתי התמונות המתקבלות על הרטינה, אך גם איזורי חוסר חפיפה (מה שמכונה retinal disparity ).

למה זה טוב? הדבר מאפשר יצירת תלת-מימד אמיתי, בולט, של חזית כביכול ועומק, ולכך מספיקות 2 נקודות תצפית (כשלכך מספיק המרחק הקצר בין העיניים המאפשר 2 תמונות מזוית שונה זו מזו).

למה צריך תפיסת עומק אמיתי, ולא עומק מדומה הנבנה בעזרת רמזי עומק אותם משלים המוח לתחושת עומק מתמונה דו מימדית - רמזים כגון צל, פרספקטיבה, תנועת אובייקט קרוב כנגד רקע רחוק motion parallax הסתרת חלקית של אובייקט רחוק יותר על ידי אובייקט קרוב ממנו occlusion ?

משום שהדבר מאפשר קליטת אינפורמציה נוספת הנמצאת בעומק האובייקט. היטל לעומק של חזית דמות זה דבר שניתן לבצע בעזרת מוחנו ללא קבלת אינפורמציה ממשית מהעומק, ועדיין נחוש שהדמות היא תלת מימדית, אך בפועל יצרנו דבר מלאכותי תוך מניעת השגת אינפורמציה. והרי המידע הראייתי הכלול באובייקט אינו מורכב רק מחזיתו, אלא מכל שטח פניו.

הדבר חשוב מהבחינה השרידותית, שכן בעל חיים עשוי ''להסתיר'' בעומקו ארסנל תקיפה אורגני העשוי להיות הרסני כלפיך, ומה שיותר סביר, בשעת תקיפתך הוא נוטה לעיתים להתייצב בצידוד המסתיר את ''כלי נשקו'' בפני הראייה הדו מימדית החזיתית, אך זו ניתפסת על ידי מנגנון הראייה התלת מימדית.

עד כדי כך חשוב הדבר לא לאבד אינפורמציה חזותית העשוייה להיות קריטית, שהטורפים המשוכללים ביותר בטבע, בני משפחת הנמריים, אפם שטוח, כדי לא ליצור נקודה מתה בשדה הראייה (שהאדם בעל האף הבולט יחסית, אינו חש בה).

גם בתצלומי לוויין ואויר של מתקני אויב חשוב בדיוק מבחינה זו שמניתי, לקבל מידע תלת מימדי.

האפשרות לקבלת תלת מימד אמיתי התגלתה במאה ה- 19 באמצעות מתקן הנקרא סטראוגרם, מתקן דו-עיני בו אתה רואה שתי תמונות חופפות ברובן, אך בעלות
disparity . צילום תלת מימדי ונושא התלת מימד האמיתי הינו אגב אחד מתחביבי, ואתה יכול לקרוא על עיבוד מעין תלת מימדי על ידי המוח בספרי ''חלוקת קשב''.

נוטים כיום לדבר על מימדים ככל שיעלה הדמיון והדבר יפה מבחינת פיזיקה תאורטית למשל, אך באופן ממשי חשובה הפונקציונליות של התלת מימד, המתקבלת בצורה חסכונית ביותר מ- 2 תצפיות חופפות-חלקית בלבד.

גם מיקום הגפיים באופן סימטרי מאפשר תפעול שני מכשירים זהים באופן חסכוני במשאבים ויעיל, שכן הדבר מאפשר ויסות מוטורי טוב וקואורדינציה יעילה. במציאות האורגנית שורר עקרון החסכון במשאבים, ואת זה מאפשרת, מבחינת תפעול מערכות עצביות, הסימטריה. הדואליות (השניות, הזוגיות) אינה הכרחית אגב, ראה את מרבה הרגליים או העכביש וכד'.

אבל יש גם מחיר לסימטריה כזו, כפי שאני מציג בנושא זה ממצאים בספרי, והוא קושי לבצע תנועות מוטוריות נפרדות, שכן תנועות מסונכרנות זו על זו באופן שכיח, תופעה שנחקרה והוצגה בהרחבה על ידי פסיכולוג ופיזיולוג גרמני Von Holst שפרסם על כך מאמר דווקא בגרמנייה הנאצית בשנת 1939 , בו דיבר על שתי מגמות נוגדות בויסות מוטוריקה:
Magneteffect אפקט המגנט, הסינכרון וההצמדה;
ומגמת התמדה Beharrungstendenz :
תנועה נתונה תתמיד במאפייניה, אך באותו זמן תיטה לקבל גם כמה מתכונות התנועה השנייה, הסימטרית לה, המבוצעת בו זמנית (אני יכול להבטיחך נאמנה שחוקר זה אינו כותב במאמרו ''זיג הייל'' ודברי נאצה כנגד יהודים אפילו פעם אחת...).

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.