פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאלכסנדר מאן, 15/01/03 21:32)

http://www.faz.co.il/thread?rep=23205
לאלכס - מדברי א.ב. יהושוע
דוד פלד (יום רביעי, 15/01/2003 שעה 22:34)
בתשובה לאלכסנדר מאן

כמעט משעמם להסכים. אך כנראה שדעותינו קרובות. מעניין אותי מה תהיה התייחסותך לרעיון שא.ב. יהושוע פיתח לאחרונה בדבר הקשר בין הדת היהודית ללאום היהודי. אביא את תמצית דבריו.

המקום היחידי בו מרגישים יהודים טוב, ללא דיסוננס קוגניטיבי הוא הגלות. אברהם יצר דת ייחודית בכך שביסס אותה על המשפחה. הוא ניתק את כל קשריו עם המשפחתיים כדי ליצור משפחה חדשה ודת חדשה. מסיבה זו בעיקר היהדות מעולם לא מכרה את עצמה, למעט בתקופת הורדוס (''קשה מכת גרים לישראל כספחת'').

כאשר ישראל יושב על אדמתו לארצו נוצר קונפליקט בין כהן למלך. הקונפליקט הזה, שמוכר גם בכנסיה הנוצרית ונפתר למעשה רק במלחמת שלושים השנה, מעולם לא הגיע לפתרון ביהדות. זוהי הסיבה שהגולה נוחה מאד ליהודים. המלך – נוכרי ואילו הם יכולים לקדש מיתוסים דתיים. לדעתו (ואני מסכים אתו) הקונפליקט מובנה ביהדות (דת? לאום?). אחד הדברים המדהימים שהוא מצביע עליהם הוא הגלות מרצון. אין אף לא המקום אחד הטלת האחריות על השכינה. ''מפני חטאינו גלינו מארצנו'' ולא ''הוגלינו מארצנו''. לאחר חורבן הבית נשארה בארץ קהילה גדולה למדי שעזבה את א''י מרצון.

הרעיון של יהושוע מסביר גם את אותה ''התבדות מרצון'' עליה אתה מצביע. יש בו הסבר למשיחיות החדשה מחד ולפער הנפרם בתוך החברה הישראלית בין דתיים לחילוניים. כמאמר אגבי נראה לי שעראפאת עשה לפרימה הזאת רק טוב. כדאי להיזכר מה היה סדר היום הציבורי לפני האינתיפאדה (מיד צצה לי בראש תמונה של מגבעות שחורות, המכסה את רחבת הר הבית מים עד ים בהפגנה נגד בית המשפט העליון).

באשר לפתרון אפשרי למצב הנוכחי, הרי כולנו יודעים מהו. הבעיה היא שבהיסטוריה לא היו ולא יהיו קיצורי דרך. כל השלמה עוברת דרך שורה ארוכה של קברים, שאורכה כעומק הפער בין מיתוס לרציונליות. בסוף דבריך אתה מדבר על סופה ולדעתי אתה אופטימי. ניתן לדבר במפורש על סופות כל עוד הפוליטיקאים ימשיכו לפעול לאורה של האוראקל מינה צמח.

אתה ביקשת התייחסות פומבית...

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.