פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לנסים ישעיהו, 16/01/03 0:41)

http://www.faz.co.il/thread?rep=23257
ניסים: האם אין ביהדות ובמורשתה
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 16/01/2003 שעה 15:43)
בתשובה לנסים ישעיהו

זכרונות ''חיוביים'' יותר מאשר זכרונות של מוות, הרג ורצח? האם אין בהבנתה הפנימית של היהדות עצמה כשיטה תיאולוגית יכולת להתרכז באירועים כלליים שאינם קשורים בחורבנות, בהגליות וברדיפות?

אני משתדל להישאר בהקשר הדתי, כמיטב יכולתי; האם יציאת מצריים או קבלת עשרת הדברות או כל דבר דומה אינם יכולים להוות זכרון חיובי ובונה?
או שמא הזכרונות הקשים ביהדות הם אלו המעניקים לה את כוחה, בבחינת ''ככל שיענונו כך נתחזק יותר'', שפירושו חיים למרות הרדיפות האינסופיות?

האם לשיטת היהדות הרדיפה על ידי האחר הינה בבחינת דבר אימננטי ובלתי מוסבר, היות וכך ''דרכו של עמלק'' לכאורה?
האם היושב במרומים מבחינה זו אינו מעין גורם המחמיר עד אין קץ עם מאמיניו היהודיים בבחינת התרת רדיפתם לאורך שנים על פני מדינות העולם השונות?

תשובות דתיות לדבר זה עשויות בהחלט לעניין אותי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23271
הטוב שיהיו המתים זכורים, והארון והלוחות שכוחים!
אליצור סגל (יום חמישי, 16/01/2003 שעה 21:22)
בתשובה לאלכסנדר מאן

לק''י
הטוב שיהיו המתים זכורים, והארון והלוחות שכוחים!
נשחר את מקור שחת ורימה, וניטוש את מקור חיי נצחים!

אלו דבריו של המשורר הגדול מכולם (גם היום!) ר' יהודה הלוי בשירו ''דבריך במור עובר רקוחים'' שנכתב בתגובה לאיש אחד שהוכיח אותו שלא יעלה לארץ ישראל.

דבריו אלה של הגדול מכולם מתאימים לנושא דיונינו.
כנראה שהיהדות בחו''ל היא בית קברות מוחלט אם היא נזקקת לספרו של ויזנטל כדי לחיות. אילו הייתי דיפלומט ישראלי הייתי מחזיק את הספר הזה בתמידות על שולחנו וכל פעם שהייתה לי פגישה עם איזה אירופי הייתי פותח את הפגישה במילים ''בוא ונראה איזה יהודים רצחתם היום''.
אבל, אין לזה שום שיכות לדרך הפעולה שלנו בארצינו - אנו חזרנו הביתה ומצאנו חבורת בריונים תת אנושים משתוללת בסלון שלנו ולכן אנו אומרים להם'' קישטה בריונים! החוצה חיות טרף! בעל הבית חזר הביתה!

האירופים הצבועים מקיימים יחסים נורמליים עם כל מדינה מוכת זיבה וצרעת ברחבי תבל אבל נטפלים אלינו בכל מיני צורות - אם הם היו פשוט מתיחסים אלינו בצורה נורמלית נושא רדיפות היהודים באירופה בכלל לא היה עולה על הפרק ביחסים איתם. זו פשוט תגובה לצביעות שלהם ביחס אלינו - יש תסביך שואה, אבל הוא נמצא אך ורק אצל האירופים הרוצחים האנטישמיים שלא מסוגלים להתיחס אלינו כרגיל. לנו אין חלק ונחלה בתסביך שלהם. פנינו אל הארון והלוחות אשר בהר בית מקדשינו שבירושלים ולא אל עבר בתי הקברות באירופה.

מבחינתינו השואה היא רק עוד אסון ברצף של אסונות מאז שגלינו מארצינו ותו לא - וכמו שאמר ניסים צריך פשוט לצרף אותה לתשעה באב יום חורבן בית מקדשינו. ובאמת בתשעה באב נהוג במקומות רבים ועפרה ביניהם להוסיף קינה אחת או שתים לזכר קדושי השואה יחד עם הקינו על מקדשי השם בימי מסעי הצלב ובפרעות ת''ח ת''ט ועוד ועוד. מה שקרה באירופה אינו משפיע בשום צורה על מה שאנו עושים או לא עושים כאן - איננו משחרים את מקור שחת ורימה אלא את מקור חיי נצחים - כמאמר ריה''ל.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=23280
זכרונות יהודיים
נסים ישעיהו (יום חמישי, 16/01/2003 שעה 21:52)
בתשובה לאלכסנדר מאן

'זיכרונות של מוות, הרג ורצח' כלשונך אלכסנדר, זה עניין למזוכיסטים ולעובדי אלילים, גם אם הם יהודים ולא בכוונה הם עובדים אותם.

נביא לדוגמא כמה זיכרונות מאלה שחייב יהודי לזכור בכל יום:

''למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך''; את יום צאתך ולא את השעבוד.

''...פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך... יום אשר עמדת לפני ה' א-לוהיך בחורב''. בטח לא זיכרון של משהו שלילי.

''זכור את אשר עשה לך עמלק...'' גם זה זיכרון לא ממש עצוב שהרי לא היו לעמלק הצלחות שיש להתפאר בהן; רק צריכים לזכור שתמיד ישנו מי שאורב ומנסה לפגוע.

''זכור את יום השבת לקדשו...'' צריכים להסביר?

''זכור אל תשכח את אשר הקצפת את ה' א-להיך במדבר...'' כדי להימנע ממעשים שליליים וגם כדי להפנים את הרעיון שלמרות כל ההתמרדויות שלנו נגדו הוא נשאר אלוקינו ומקיים הבטחתו, שנתן לאברהם אבינו ולנו, שנתקיים לעולם.

''זכור את אשר עשה ה' א-להיך למרים...''. שדיברה משהו שלילי בכוונה חיובית ונענשה על כך; לזכור כדי לדעת כי המעשה (השלילי במקרה זה) קובע ולא הכוונה.

יש גם זכרונות שליליים, כפי שהזכרתי בתגובה קודמת, אבל הם מרוכזים בימים מסוימים ועניינם הפוך מזכרון השואה: עניינם הוא שנזכור כי מצבנו העכשווי אינו המצב הנכון עבורנו ויש לשאוף ולפעול ככל יכולתנו ליציאה ממצב זה אל עבר הגאולה השלמה.

ואחרון חביב ועיקרי: ''הישמר לך פן תשכח את ה'...'' כי כל עוד זוכרים אותו לא מקדשים זיכרונות שווא ותפל כי לא זקוקים לתחליפים.

נ.ב. סליחה אם הייתי בוטה מדי, אבל מסתבר שחייבים להתנסח בבירור כי רמזים לא תמיד מובנים.

בברכה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23297
ישר כוח ניסים - המזוכיזם אצלם לא אצלינו!
אליצור סגל (יום חמישי, 16/01/2003 שעה 22:51)
בתשובה לנסים ישעיהו


http://www.faz.co.il/thread?rep=23307
השבת - מקורה בעמי המזרח הקדמון
נמרוד ברנע (יום חמישי, 16/01/2003 שעה 23:17)
בתשובה לנסים ישעיהו

והיא הייתה נודעת כיום של אבל, עוגמת נפש וצער.
זה שבא איזה שבט אחד שאז עוד לא היה יהודי, אלא ישראלי ועשה מזה את המישמש שלו - לא מוחק את מקורות השבת.
היהדות מלאה בזכרונות פסימים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23313
כל אחד והזכרונות שלו. אגב, גם ''פרו ורבו'' היה ידוע
נסים ישעיהו (יום חמישי, 16/01/2003 שעה 23:38)
בתשובה לנמרוד ברנע

בעולם הקדמון; כנראה משם העתקנו את זה.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.