פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=23629
ללא מוסר -כל לא יוצלח גבר - והמדע והכלכלה -דרדר
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 19/01/2003 שעה 14:32)

והממסד -ברבר, והפה -בירבור, וכללית -דירדור..

ברררר...

http://www.faz.co.il/thread?rep=23637
קרא את מאמרו של פרופ' זאב בכלר על סוקרטס
תלמיד ב"אקדמיה" (יום ראשון, 19/01/2003 שעה 15:09)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ב''הארץ'' ביום ו' האחרון ותבין את הקשר בין מוסר לבין חתרנות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23640
מוסר עשוי להפוך לחתרני, כאשר הוא מטיף לזכויות על
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 19/01/2003 שעה 17:07)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

ולא לזכויות להמנע מ-
כגון הזכות להימנע מהפקעת קניינך, הזכות לאי כפיפות לאלימות, הזכות לחפש את אושרך - בתנאי שאינך מפר זכויות ההימנעות מ- אצל אחרים - ללא שיופעלו כלפיך הגבלות כל זמן שאינך פוגע בזולת או במידת סבירות הציבורית, וכיוצא בזה.

מוסר הזכויות על- (קניינו של האחר, זכויות *יתר* לתוצריהם של אחרים או נכסי מדינה וכד') מוסר כזה עשוי *בנקל* לגלוש ולשלהב לביזת *יתר* של אוכלוסיות. זאת משום שהמפעילים או המטיפים להפעלת אמצעי כפייה אלימים בשם ה''מוסר'' עשויים להסתחרר בנקל מכוח הכפייה שבידיהם. ואם לא הם, אז אחרים ה''תופסים טרמפ'' על סביבה עתירת עקרונות אתיים למען צבירת כוח ונכסים לעצמם ולחוג אוליגרכי מצומצם (קרא מאמרי בנושא).

שים לב שאני מדבר על אובדן פרופורציות ולא על תקפות (מבחינת סבירות, תואמות לאינטואיציות של צדק טיבעי) של עקרונות מוחלטים.

אני מדבר על הפרגמטיקה של האנשים המתפעלים עקרונות, ואיני יוצא מהנחה דוגמטית שאלה או הקרובים אליהם הינם מלאכים ללא דופי וללא משוא פנים.

לכן אני מדבר על *מערכות מאזנות* בהם ימנע הפיתוי לשוד, שוד באמצעות מוסר המיתדרדר לרטוריקה.

לכן- הפיתרון: איזון עדין בין גורמי הכוח במדינה, ולא היסתמכות על ההנחה הדוגמטית שזה הקרוב לכוח אבסולוטי בנסיבות של הפרת איזון כזה דומה לטוטליטריסט *נאור*. לא כל המצלצל נאור הינו באמת נאור.

נ.ב.
לא קראתי את מאמרו של זאב בכלר בהארץ, עדיין.
הייתי רוצה לקוות, אם אין כאן העזה גדולה מידי מצידי, שהוא קורא את מאמרי.

אני מעריך אגב את מחשבתו של בכלר, בפרט רעיונו בדבר קידומים תאורטיים מדעיים שהינם לכאורה לא אינפורמטיביים ואנלוגיים מעט לדדוקציות טאוטולוגיות או משפטים אנליטיים (במונחי קאנט).

הגם שגישתו גורפת מעט, ומצביעה אולי על מגמות גלובאליות, ועשוייה לכן להלהיב אנשים שונים (איני סבור למשל שההיסתמכות על ניסוי מיכלסון-מורלי אודות מהירות האור הינו עניין אנליטי, וגם לא נושא האינווראינטים שקידם איינשטיין) , עדיין מדובר בחומר מתסיס למחשבה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23660
לא כל מי שמתימר להיות מאוזן הוא מאוזן באמת
תלמיד ב"אקדמיה" (יום ראשון, 19/01/2003 שעה 22:34)
בתשובה למיכאל מ. שרון


http://www.faz.co.il/thread?rep=23716
זה נשמע נורא יפה, אבל כנראה שהגב' מגן חיה
ישראל בר-ניר (יום שני, 20/01/2003 שעה 9:52)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

על פלנטה אחרת.
מתוך כ 190 המדינות החברות באו''ם יש אולי 30 שניתן להגדיר את המישטר בהן כדמוקרטי. בין כל אלה לא ניתן למצוא גם אחת בה ''ערכי מוסר'' מהווים את התשתית של הדמוקרטיה. הגב' הניכבדת פשוט איננה יודעת מה היא סחה או, מה שאולי יותר נכון, אין לה מושג מה המשמעות של המושג דמוקרטיה.
בגדה השמאלית, ממנה הגב' הזאת הגיחה, ניתן למצוא שפע של תימהונים שממלאים את האוויר בדמגוגיה חסרת תוכן, כולל כאלה שעוד היום שרים שירי הלל למישטר הזוועות של סטאלין אותו הם רואים כדמוקרטיה (עם תשתית מוסרית?).

http://www.faz.co.il/thread?rep=23915
בקיצור, דברי מגן נשמעים מגוחכים ורוב הציבור
תלמיד ב"אקדמיה" (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 7:24)
בתשובה לישראל בר-ניר

בישראל מבין זאת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23718
ולכן יש לבחון הכוונות במבחן המעשים והגישה המיושמת
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 9:55)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

בפועל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23741
והיכן היא נבחנת? ואיזה משמעות יש לבחינה?
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 13:57)
בתשובה למיכאל מ. שרון


http://www.faz.co.il/thread?rep=23813
כלל לא ברור למה כיוונו דבריך
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 4:11)
בתשובה למיכאל מ. שרון

כל מה שאני רציתי לאמר שמאחר והדמוקרטיה, כמו צורות מישטר אחרות, היא צורת ניהול חיים והביצוע הוא בידי בני אדם, כל הדיבורים על ''תשתית מוסרית'' הם הבל ורעות רוח. כל מי שחושב אחרת מתעלם מן המציאות וטומן את ראשו בחול.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.