פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ליוסי גורביץ, 23/02/03 12:06)

http://www.faz.co.il/thread?rep=26049
יוסי, יש לך איזה שהיא אסמכתא למה שאתה טוען?
דוד סיון (יום ראשון, 23/02/2003 שעה 12:32)
בתשובה ליוסי גורביץ

אני כמובן לא פוסל שום דבר על הסף. יחד עם זאת נראה לי קצת מוזר שמיעוט מוגבל וקטן יהיה מוכן להסתכן בהפצת קללות, על הרוב, מבלי סיבה נראית לעין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26056
ודאי
יוסי גורביץ (יום ראשון, 23/02/2003 שעה 15:03)
בתשובה לדוד סיון

ראה מאמרו של ישראל יובל ''הדם והקללה, הנקם והעלילה'', ציון (לא זוכר את הכרך המדויק), 1993, לכל מה שקשור לימי הביניים. המאמר - שעורר סערה בשעתו - הורחב לפני כשנתיים לספר מופתי, ''שני גויים בבטנך'', שהוא חובה לכל מי שרוצה לדעת כיצד ראו יהודים ונוצרים אלה את אלה בימי הביניים. בקצרה, השנאה היהודית לנוצרים היתה עזה, אך, מחוסר כוח, ביטויה היחיד היה בתפילות ובדרשות.

ראיה נוספת היא שלאחר שהתלמוד נשרף בשנת 1242 - לאחר שהאח הפרנציסקני ניקולאס דונין, לשעבר תלמידו של רבי יחיאל מפאריס, ניצח בויכוח והראה כי התלמוד מלא באמרות אנטי אנושיות ואנטי נוצריות - היא העובדה שהתלמוד *צונזר* על ידי היהודים לאחר מכן, ושורה של אימרות שליליות ירדו למחתרת.

לאנטישמיות בעולם העתיק, ראה פלאביוס, ''נגד אפיון''; מתוך הטקסט שלו, אפשר לעמוד על טענותיו של אפיון (שכתביו לא שרדו). כמו כן ראה העובדה שהרומאים האשימו את היהודים ב-odio humani generis, ''שנאת המין האנושי'', טענה שפטרוס ונרביליס חזר עליה בימי הביניים.

לפירוט של ההלכות הלא-אנושיות, ראה מראי המקום לפרק ''על הגוי'' בספרו של ספי רכלבסקי, ''חמורו של משיח'', שם יש קטלוג - מצומצם - של אמרות אנטי אנושיות בהלכה ובקבלה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26067
יוסי תודה על תשובתך המלומדת
דוד סיון (יום ראשון, 23/02/2003 שעה 17:48)
בתשובה ליוסי גורביץ

בכל זאת חסרה בה התמיכה בדעתך שהכל התחיל מהשנאה היהודית לגוי/לאחר. יש בה תזכורת על ביטויי שנאה של יהודים.

בהזדמנות, אנסה ללמוד את הנושא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26068
זה היה צריך להתחיל ממשהו
יוסי גורביץ (יום ראשון, 23/02/2003 שעה 18:30)
בתשובה לדוד סיון

ובהנתן שהעולם העתיק היה סובלני במידה מופלגת, שקשה לתארה כיום (לאחר שזוהם העולם על ידי המונותאיזם), ההנחה שלי שה''עם היחיד והמיוחד'', היחיד שלא יכול היה להשתתף בארוחות שכניו, היחיד שראה בכל מעשיהם טומאה ובכל אליהם שיקוצים, הביא את זה על עצמו.

רדיפת הנוצרים שלאחר מכן - חריג בולט נוסף בעולם העתיק - רק מדגישה את הנקודה הזו. מבחינת רוב הרומאים, הנוצרים היו יהודים שנטשו את דת אבותיהם - כלומר, החזיקו בכל הצדדים השליליים של היהדות (שהרי היהודי, לפי טקיטוס, רואה את הטמא טהור ואת הטהור טמא) ואיבדו את החלק היחיד שנחשב לחיובי - עתיקותה של היהדות.

כמובן, רצוי להזכיר שהיהודים השתתפו בהתלהבות בחינגא האנטי-נוצרית. הם לא העלו על דעתם אף פעם שהנרדפים יחזיקו בשלטון.

ויום אחד זה קרה. והנרדפים שהפכו לרודפים היו אנשי ספר, שלא איבדו מילה. והגלגל התהפך: גם כלפי הפגאנים וגם כלפי היהודים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26075
עדין זה לא מסביר את התפתחות פוגרומים
דוד סיון (יום ראשון, 23/02/2003 שעה 20:56)
בתשובה ליוסי גורביץ

שיטתיים. הרי כל אחת מהדתות המונותאיסטיות דאגה להוציא מכלל האדם את אנשי הדת האחרת. גם הנימוק שלא אכלו עם האחרים לא מספק הסבר. זה אולי גרם לתחושות שהיהודים מוזרים אבל לא מסביר פוגרומים - בעיקר בקהילות שהיהודים היו מיעוט מבוטל.

אני עדין חושב שיצר השנאה הוא שהוביל את העמים האחרים נגד היהודים ללא קשר למה הם קראו בתפילותיהם. העימותים המתוקשרים שאתה מדבר עליהם היו דרך לעורר את יצר השנאה כדי להניע תהליכים פוליטיים/שלטוניים. מה שמעניין שלאורך ההיסטוריה הרבה מיעוטים סבלו מארועים כאלו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26100
פוגרומים בקהילות יהודיות קטנות
יוסי גורביץ (יום שני, 24/02/2003 שעה 12:30)
בתשובה לדוד סיון

לא היו ידועים בעת העתיקה.

יהודי אלכסנדריה היו רבים ועשירים, ויש להניח ששורת הפריבילגיות שהיהודים בכלל ויהודי אלכסנדריה בפרט נהנו מהן, לא תרמה ליחס חיובי כלפיהם.

פריבילגיות אלו כללו פטור ממיסים כל יום שביעי ופטור משירות צבאי, כמו גם פטור מהשתתפות בפולחן העירוני. אפשר להבין את האלכסנדריני שירגיש מקופח מול היהודי - במיוחד לאור העובדה שהיהודים ממילא לא הסתירו את דעתם כי הפולחן הדתי הפגאני הוא הבל וריק.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.