פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאודי, 01/05/03 21:07)

http://www.faz.co.il/thread?rep=29499
לרפואה, ונחזור לענייננו.
יובל רבינוביץ (יום שישי, 02/05/2003 שעה 17:07)
בתשובה לאודי

לפני 2233 שנים קבע אראטוסתנס שכדור הארץ הוא עגול, חישב את היקפו ואת מרחקם של השמש והירח מכדור הארץ. הוא עשה זאת בעזרת חוקי הגיאומטריה ולא בעזרת חוקי התורה. היות שהמתמטיקה היא נצחית, להבדיל מהתורה, כל באי עולם השתכנעו לבסוף. אפילו ספר הזוהר, כ- 300 שנים לאחר מכן.

מאמינים קובעים את גילו של ספר הזוהר ל- 1900 שנים בערך, למרות שיש הערכות שהוא נכתב על ידי משה דה-לאון, שנפטר לפני כ- 700 שנה. ראה גם ב-http://psychclassics.yorku.ca/Baldwin/Dictionary/def...

קישורים:
הסברת החישוב: http://math.rice.edu/~ddonovan/Lessons/eratos.html
עוד על אודות אראטוסתנס: http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/Mathematici...
דעת חז''ל על אודות כדור הארץ: http://www.daatemet.org.il/daathalacha/he_astronomy....

http://www.faz.co.il/thread?rep=49943
הזהר
דוד2000 (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 21:11)
בתשובה ליובל רבינוביץ

בס''ד.
גם אם נאמר שהרב משה כתב את הזהר הוא חי בערך לפני 480 שנה
איך הוא יכל לדעת את הפרטים הבאים:

''כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור (כל הישוב - כלומר, העולם והאנושות שעליו -

מתגלגל בעיגול ככדור)

איך הוא ידע שהכדור מסתובב.

אלין לתתא ואלין לעילא (אלה - כלומר, חלקם - מתגוררים למטה, בתחתית הכדור,

ואלה למעלה)

איך הוא ידע שיש אנשים בצד השני של הכדור.?

וכל אינון בריין משניין בחזווייהו משנויא דאוירא, כפום כל אתר ואתר, וקיימין

בקיומייהו כשאר בני נשא. (וכל אלה הבריות - המתגוררים בחלקים השונים של

הכדור - שונים בחזותם - בצבעם, בקלסתר פניהם, וכדו´, - מחמת שינוי מזג האויר,

כפי מזג האויר של כל מקום ומקום.

אולם עומדים הם כשאר בני אדם).

איך הוא ידע על כוח המשיכה?.

ועל דא אית אתר בישובא (ועל כן יש מקום בעולם) כד נהיר לאלין, חשיך לאלין.

לאלין יממא, ולאלין לליא. (כאשר אור לאֵלֶּה, חושך לאלה. לאלה יום, ולאלה לילה)

ואית אתר דכוליה יממא, ולא אישתכח ביה ליליא בר בשעתא חדא זעירא. (ויש מקום

בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט) וכו´.

ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט
דהכי כתיב (שכך כתוב) אודך על כי נוראות נפליתי נפלאים מעשיך! (תהילים קלט)

ורזא דא איתמסר למאריהון דחכמתא (וסוד זה נמסר לבעלי החכמה - חכמת התורה)

וכו´.''
איך לפני 480 ידע שיש בקוטב מצב שיש אור תמיד והלילה יהיה מועט.?
ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט
לא רק בחציו העליון מתגוררים בני אדם, אלא גם בחציו התחתון.
ג. גם בני האדם שבמחצית הכדור התחתון קיימים ועומדים (כלומר רגליהם דורכות

על אדמת הכדור) כשאר בני האדם שבמחצית העליונה. כח המשיכה.
ד. על אף הדמיון והשוויון בצורת בני האדם ובמצבם שבשני חלקי הכדור, חזות

פניהם, צבעם, וכדו´ שונים ממקום למקום (כושים, אדומי העור, צהובי העור וכו´).
ו. בחלק מן העולם, כאשר לאלה יום לאלה לילה, וכשלאלה לילה לאלה יום.
ז. ויש מקום בעולם שמואר תקופה ארוכה וחשוך זמן קצר.
*
חכמי תורת ישראל היו מודעים לעובדה שהמידע שבידם איננו ידוע לאנשי המדע

דאז, ואף אמור להיות תמוה ומוזר בעיניהם. בסוף דברי הזוהר הנ''ל חז''ל מגדירים

מידע זה בשם סוד.

חכמינו ז''ל גם מצהירים שמקור המידע אינו באמצעות מחקר שבוצע, אלא כך נמסר

להם, לבעלי חכמת התורה. (''ורזא'' דא ''איתמסר'' למאריהון דחכמתא). כלומר מקור

המידע אינו טבעי, אלא תורני.

חכמינו ז''ל גם מצהירים שמקור המידע אינו באמצעות מחקר שבוצע, אלא כך נמסר

להם, לבעלי חכמת התורה. (''ורזא'' דא ''איתמסר'' למאריהון דחכמתא). כלומר מקור

המידע אינו טבעי, אלא תורני.

כוח המשיכה לא היה ידוע אז. לכן הוא ידע שיש אנשים בצד השני של כדור הארץ

ולא ידע שהם עומדים על רגליהם.
מציאות הזוהר אינה מעיקרי האמונה.
הסבורים שהזוהר היה קיים סבורי שהוא היה בגדר סוד ותורה שבע''פ לכן אין מה

לשאול את השאלה למה לא השתמשו בו בפומבי לפני גילויו.
על קדמות הזהר

http://www.faz.co.il/thread?rep=49948
הזהר
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 22:45)
בתשובה לדוד2000

קודם כל, שום דבר מהכתוב שם אינו משהו שלא היה ידוע לאנושות בזמן שנכתב. כפי שאמרתי, אראטוסתנס כבר כתב את זה הרבה לפני שנכתב ספר הזוהר, גם אם נקבל את הדעה שהספר הוא בן 1900 שנה. אם נתייחס לתזה שלך, לפיה ספר הזוהר הוא בן 480 שנה, הרי שהעניין היה ידוע כבר למעלה מ-‏1700 שנה בזמן שספר הזוהר נכתב.

כעת - לשאר עניינים שהתייחסת אליהם:

אתה אומר שאם מאן דהוא אומר שבני האדם עומדים, הוא יודע על כוח המשיכה. זה שקול לטיעון שאם מישהו מספר על כך שהשמש יוצרת אור וחום, הוא גילה את כוח ההיתוך המימני. בסך הכל יש כאן תיאור של תופעה. אין ניסיון להסבירה.

על חילופי היום והלילה לא צריך גאונות מיוחדת כדי להסיק שהשמש היא מקור האור, והיא לא מאירה את כל חלקי הכדור בו זמנית. בכל אופן - הידע הזה היה נחלת העולם כבר 1700 שנה בתקופה שעליה אתה מדבר.

> ''ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט''.
אין מקום כזה. בקטבים יש חצי שנה אור וחצי שנה חושך. ככל שמתקרבים לחוג הקוטב מבלי לחצותו, מגיעים קרוב יותר למצב שבו יש תקופות מעבר שבהם השמש זורחת זמן מועט מאד מהיממה ובכל השאר יש חושך. חצי שנה לאחר מכן המצב הפוך, השמש זורחת כמעט כל היום עם זמן חושך קצרצר. לא בדיוק מה שמתואר בציטוט שאתה מביא.

> ''חכמי תורת ישראל היו מודעים לעובדה שהמידע שבידם איננו ידוע לאנשי המדע דאז''.
נו, מילא. הם פיגרו בערך ב-‏1700 שנה אחרי הידע המדעי, ועוד ניסו לשמור את ה''תגליות'' שלהם בסוד. אגב, מדוע יש לשמור זאת בסוד? מה יקרה אם הכל ידעו שהארץ היא כדור?

http://www.faz.co.il/thread?rep=49946
הזהר
דוד2000 (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 21:30)
בתשובה ליובל רבינוביץ

הנה כבר מהפסוק באיוב: ''תולה ארץ על בלימה'', תראה שידעו הקדמונים שהארץ באויר ללא משען, ולא משטח מוצק שעליו הרקיע כמו שחשבו חכמי הגוים. וכ''ה בזוהר המפורסם בויקרא ח''ג דף י' ע''א לפי תרגום הסולם: כי כל הישוב מתגלגל בעיגול ככדור, אלו למטה ואלו למעלה וכו' וע''כ יש מקום בישוב שבעת שמאיר לאלו שבצד זה של הכדור, הוא חושך לאלו אשר בצד זה של הכדור, ונמצא שלאלו יום ולאלו לילה''. ושהעולם עגול מצוי ברמב''ם והרבה ראשונים, אך הזוהר גם חידש שכדור הארץ מסתובב סביב צירו, וזה שגורם ליום ולילה, ולא מה ש''רץ'' השמש ממזרח למערב [ואף שהמומחים מביאים מאיינשטיין שמבחינה מדעית ע''פ היחסיות א''א להגדיר אם השמש סובב לארץ או הפוך, עכ''ז הגדיר הזוהר את מה שנראה יותר ע''פ חוש בעת החדשה!]. וכבר הבאנו שם מהאינצ' עברית כרך ד' עמ' 819 שמתפעל מ''פיסקה מפליאה'' זו של הזוהר שהקדימה את קופרניקוס במאות שנים! ואף שהיתה השערה של אריסטארכוס היווני באמצע זמן בית שני שהשמש במרכז העולם, הרי אף אחד לא קיבל שיטה זו, ופתולימיאוס שהיה 500 שנה אחריו ונחשב לאחרון האסטרונומים היוונים הגדולים, סבר בפשטות שהארץ במרכז. ועוד: לא מוזכר בשמו מה שכותב הזוהר שהארץ סובב על צירו! מה עושה אחר כמה שנות מחשבה היאך ''להתמודד'' עם זוהר מופלא זה? כותב, לא פחות ולא יותר, שהזוהר התכוון לסודות תורה ולא כפשוטו!!... כי ה''מחזירים בתשובה'' משתמשים ב''תירוץ'' שכזה להסביר כל מיני דברים בענייני רקיע, אז גם בזוהר הזה ''חייבים'' להסביר כך. וכמה בורות צריך בשביל טענה זו, כי בענייני הרקיע ותכונותיו ומידותיו כבר כתב הרמב''ן בבראשית א' ח' בעקבות חז''ל שלפי פשט הכתובים השמים והרקיע ששם הם השמים בעולמות היותר עליונים, שהם גדולים ועצומים לאין ערוך מהעולם הגשמי, וזה כתב עוד לפני שהיו ה''מרצים של ערכים'' שיגידו זאת כדי ''שלא יסתור'' את המימצאים המדעיים, כי בזמן הרמב''ן לא היו את התיאוריות המדעיות של ימינו, ובכל זאת ביאר הרמב''ן שענייני הרקיע רומזים לסודות העליונים [והדברים פשוטים שהעולם הגלוי לנו הוא אפס קצהו של העולמות הנסתרים ה''אזוטריים'' והערטילאיים המצויים במימד אחר של המציאות, כפי שכבר מכיר המדע החדש בעולמות אלה, מהקצת שהם משיגים בהם, ואפילו באוניברסיטאות לומדים ''פאראפסיכולוגיה'' ודרכי קישור לעולמות אלה שתמיד ידעו עליהם קדמונינו. א''כ ודאי שבורא העולם כותב בתורתו על עולמות אלה. אך כשם שעולמות אלה מוסתרים מהחושים, וצריך דרכים אחרות להתקשר איתם, דרכים יותר ישירות ממה שתופסים החושים את מה שהם מסוגלים לתפוס רק בצורה חיצונית. כך רמז הבורא בתורתו עליהם בצורה מוסתרת, וצריך הדרכה היאך להגיע אליהם. וכל עוסק בתורה כראוי מרגיש בנשמתו בכוחות הרוחניים שמעבר לעולם החושים, וככל שמגביר כוח נשמתו על כוח גופו הוא יותר מרגיש בכוחות אלו, עד שהצדיקים הגדולים מצויים בעולמות אלו תדיר ע''י ''עליות נשמה'' וכדו', כידוע אצל הרבה צדיקים אפילו של ימינו. ומהקדמונים כגון אליהו הנביא ורבי יהושע בן לוי נכנסו חי עם גופם המזוכך לעולמות אלה, וכל שומר שבת כראוי ומתייגע בתורה או בנעילה ביו''כ וכדו' חש בנפשו קדושת אותם העולמות תדיר! וזה עיקר תפקידנו בעולם לזכך עצמנו להיות שייכים לעולמות אלה במקום לעולם הגשם! אך מה יבין נכה-נפש עיוור וחרש בשפעת האור ונעימו?ת זימרת אלה העולמות...]. ועי' מלבי''ם פר' בראשית גבי רקיע היאך מבאר בטוטו''ד ענין הרקיע גם לפי מה שיודע המדע בימינו על האטמוספירה, וכלל ידוע שהמציאות הרוחנית מקבילה לגשמית, א''כ דברי התורה בענין מכוונים לשניהם! אך הגמ' תדבר לפעמים כנגד הפן הגשמי, ופעמים כנגד הרוחני ופעמים כנגד שניהם, ולא כתבו הדברים בשביל תיסכולי המרופשים שצועקים ''תוכיח'' אלא גילו לנו את עומק המציאות לפי השגתם בפנימיותה הרוחנית כגשמית. אך באשר לזוהר המופלא [ש''מאיים'' המשיג שם שעוד יכתוב על דרך כתיבת הזוהר, וכוונתו לטענת המשכילים שר' משה די ליאון המציאו, וכבר הוכיחו הקדמונים שהראשונים מזכירים דברים מהזוהר בשם ''מדרש ארץ ישראל'' ושעיקרו מהרשב''י עם תוספות מאוחרות של אמוראים, ואכמ''ל במה שדשו בו רבים, ועוד חזון למועד, רק דע שגם ר' משה די ליאון היה מאות שנים קודם לזמן בו ''חידש'' קופרניקוס בענין מבנה כדור הארץ...] הרי הוא כותב על אנשים היאך עומדים ישר והפוך, והיאך יש אור לזה וחושך לזה, וניכר בעליל פשוטם של הדברים, שלא כדברי חז''ל על הרקיע וגרמי השמים הרומזים על העולמות העליונים או על סודות ההויה. ועי' סוף מבוא של הרד''ל לפרקי דר''א המביא פי' מהרמח''ל ופי' מהגר''א לבאר דעת חכמי ישראל לפי פנימיות הדברים. עי' באדרת אליהו פ' בראשית-חידושי הגר''א פסח' צ''ד ע''ב על מה שאמרו חכמים שגלגל קבוע ומזלות חוזרים, שמקשה: ''זה המאמר יפלא מאוד בעיני העם היאך אמרו חכמי ישראל דבר המנגד החוש, אם הגלגלים קבועים מעולם היה השמש והירח מהלכם שוה''. וע''ע שם חדושי הגר''א חגיגה י''ב ע''א: ''ודאי הגלגלים חוזרים, כי שמם מוכיח עליהם כו'''. ועי' בב' מקומות אלה מה הסביר בעומק דברי חז''ל הקדושים. ועי' מענה מאמר 4 בהרחבה עוד מקורות, והיאך חכמי ישראל היו היחידים לקבל החכמה במסורת, כולל הרבה מ''חוכמת המציאות החמרית'', וחכמי או''ה למדו חכמתם מישראל, ועי' רמ' קדוה''ח י''ז כ''ד שהיו לחכמי ישראל ספרים בעניינים אלה בזמן הנביאים. ועי' עוד במענה ל מאמר הראשון בענין הכינים את דרכי חז''ל בהביאם דברים הנראים בענייני מדע, מהרמב''ם ובנו ומהמהר''ל והרמח''ל והגר''א, ועי' היטב בשפתי חיים לגר''ח פרידלנדר מועדים ב' עמ' קמ''ג-ק''ס בבהירות ובהרחבה. באשר לשאר מקורות של חז''ל שידעו מהארץ שהיא ככדור, עי' פדר''א ג' ורד''ל, והירושלמי ע''ז ריש פ''ג [וחתימת הירושלמי קדמה לשל הבבלי במאות שנים!] שמביאו התוס' בע''ז מ''א ע''א ד''ה ככדור, במדב''ר פי''ג. ועי' באה''ג למהר''ל עמ' ק''ל-קל''ב. ועי' ביאור הגמ' חגיגה י''ב על ''אידי ואידי חד שיעורא הוא'' [מהארץ לרקיע ומסוף העולם לסופו] ע''ד פשט ביפ''ת ברא' פ''ח, ובפי' ר''א מזרחי דבר' ד' ל''ה, ועי''ש מש''כ גור אריה למהר''ל באריכות גם ע''פ טבע וגם ע''פ סוד!! ו המשיג ביאר בירושלמי שכוונתו שהעולם כדור ומונח בתוך הים כקערה של מים, וזו בורות מדהימה, שהרי הוא מובא בתור הסבר לאיסור צלם שיש בידו כדור, והכוונה לכדור כפשוטו, ומש''כ שם ''ראה כל העולם ככדור ואת הים כקערה'', ומבאר תוס': ים אוקינוס שמקיף את העולם, הכוונה שכל היבשות מוקפות ע''י הים, ופשוט.
מענה לדעת אמת.
בס''ד.
גם אם נאמר שהרב משה כתב את הזהר הוא חי בערך לפני 480 שנה
איך הוא יכל לדעת את הפרטים הבאים:

''כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור (כל הישוב - כלומר, העולם והאנושות שעליו -

מתגלגל בעיגול ככדור)

איך הוא ידע שהכדור מסתובב.

אלין לתתא ואלין לעילא (אלה - כלומר, חלקם - מתגוררים למטה, בתחתית הכדור,

ואלה למעלה)

איך הוא ידע שיש אנשים בצד השני של הכדור.?

וכל אינון בריין משניין בחזווייהו משנויא דאוירא, כפום כל אתר ואתר, וקיימין

בקיומייהו כשאר בני נשא. (וכל אלה הבריות - המתגוררים בחלקים השונים של

הכדור - שונים בחזותם - בצבעם, בקלסתר פניהם, וכדו´, - מחמת שינוי מזג האויר,

כפי מזג האויר של כל מקום ומקום.

אולם עומדים הם כשאר בני אדם).

איך הוא ידע על כוח המשיכה?.

ועל דא אית אתר בישובא (ועל כן יש מקום בעולם) כד נהיר לאלין, חשיך לאלין.

לאלין יממא, ולאלין לליא. (כאשר אור לאֵלֶּה, חושך לאלה. לאלה יום, ולאלה לילה)

ואית אתר דכוליה יממא, ולא אישתכח ביה ליליא בר בשעתא חדא זעירא. (ויש מקום

בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט) וכו´.

ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט
דהכי כתיב (שכך כתוב) אודך על כי נוראות נפליתי נפלאים מעשיך! (תהילים קלט)

ורזא דא איתמסר למאריהון דחכמתא (וסוד זה נמסר לבעלי החכמה - חכמת התורה)

וכו´.''
איך לפני 480 ידע שיש בקוטב מצב שיש אור תמיד והלילה יהיה מועט.?
ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט
לא רק בחציו העליון מתגוררים בני אדם, אלא גם בחציו התחתון.
ג. גם בני האדם שבמחצית הכדור התחתון קיימים ועומדים (כלומר רגליהם דורכות

על אדמת הכדור) כשאר בני האדם שבמחצית העליונה. כח המשיכה.
ד. על אף הדמיון והשוויון בצורת בני האדם ובמצבם שבשני חלקי הכדור, חזות

פניהם, צבעם, וכדו´ שונים ממקום למקום (כושים, אדומי העור, צהובי העור וכו´).
ו. בחלק מן העולם, כאשר לאלה יום לאלה לילה, וכשלאלה לילה לאלה יום.
ז. ויש מקום בעולם שמואר תקופה ארוכה וחשוך זמן קצר.
*
חכמי תורת ישראל היו מודעים לעובדה שהמידע שבידם איננו ידוע לאנשי המדע

דאז, ואף אמור להיות תמוה ומוזר בעיניהם. בסוף דברי הזוהר הנ''ל חז''ל מגדירים

מידע זה בשם סוד.

חכמינו ז''ל גם מצהירים שמקור המידע אינו באמצעות מחקר שבוצע, אלא כך נמסר

להם, לבעלי חכמת התורה. (''ורזא'' דא ''איתמסר'' למאריהון דחכמתא). כלומר מקור

המידע אינו טבעי, אלא תורני.

חכמינו ז''ל גם מצהירים שמקור המידע אינו באמצעות מחקר שבוצע, אלא כך נמסר

להם, לבעלי חכמת התורה. (''ורזא'' דא ''איתמסר'' למאריהון דחכמתא). כלומר מקור

המידע אינו טבעי, אלא תורני.

כוח המשיכה לא היה ידוע אז. לכן הוא ידע שיש אנשים בצד השני של כדור הארץ

ולא ידע שהם עומדים על רגליהם.
על קדמות הזהר

http://www.faz.co.il/thread?rep=49953
הזהר
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 23:30)
בתשובה לדוד2000

''תולה ארץ על בלימה'' הוא תיאור נאמן של המציאות?
הארץ היא כדור המסתובב בחלל סביב עצמו ומקיף את השמש. כל המערכת הזו נעה בתנועה הסיבובית של הגלקסיה סביב עצמה. מה תלוי כאן?

> ''והדברים פשוטים שהעולם הגלוי לנו הוא אפס קצהו של העולמות הנסתרים ה''אזוטריים'' והערטילאיים המצויים במימד אחר של המציאות, כפי שכבר מכיר המדע החדש בעולמות אלה, מהקצת שהם משיגים בהם, ואפילו באוניברסיטאות לומדים ''פאראפסיכולוגיה'' ודרכי קישור לעולמות אלה שתמיד ידעו עליהם קדמונינו.''
''המדע החדש'' (מה זה?) ''מכיר'' ב''עולמות נסתרים''?
דוד, מכובדי, הפאראפסיכולוגיה אינה מדע. היא קישקוש המנצל מזה מאות שנים את השילוב של בורות הבריות וכמיהתן לכוח עליון. אם אתה רוצה לשים בשורה אחת את התורה, ספר הזוהר והפאראפסיכולוגיה, אני מוכן לסייע לך בכך. אני לא בטוח שזה משרת את מטרתך. בכל אופן חלק מהפאראפסיכולוגים הם רמאים, וחלק פתאים. המזיגה ביניהם היא, להערכתי, חצי-חצי. אני מניח שהיחסים המספריים בין רמאים ופתאים בקרב הדתיים הם שונים, אבל יתכן שאני טועה.

> ''מה שאמרו חכמים שגלגל קבוע ומזלות חוזרים, שמקשה: ''זה המאמר יפלא מאוד בעיני העם היאך אמרו חכמי ישראל דבר המנגד החוש, אם הגלגלים קבועים מעולם היה השמש והירח מהלכם שוה''.''
לא כל כך הבנתי ממה אתה מתפעל שם. אכן קבעו חלק מחז''ל שהכוכבים קבועים בגלגלים מסתובבים. כיום אנחנו יודעים שאין זה נכון.

וליתר פירוט על דעותיהם של קדמונינו על העולם המקיף אותנו, אני ממליץ לעיין בקישור שכבר נתתי בעבר: http://www.daatemet.org.il/daathalacha/he_astronomy....

http://www.faz.co.il/thread?rep=67841
הזהר
דוד (יום שלישי, 11/10/2005 שעה 21:13)
בתשובה ליובל רבינוביץ

בס''ד

תשובות לדעת אמת מהרב דב שטיין.
על טעויות
מענה מלא לכל הפוקרים

תשובות לדעת אמת מהרב יעקב סגל.''

תוכן המסמך המוצג בפניך לא נכתב ע''י בעל האתר.
בעל האתר חושב שמן הראוי היה להתנסח בצורה עדינה
יותר ולהתייחס רק לגופן של טענות.
המסמך נכתב על ידי יהודי יקר שכאב את השקר הגדול והמכוון
של אנשי 'דעת אמת' ועל כן התבטא בחריפות.
אנא, התייחס אך ורק לתשובות העניניות המובאות כאן
ולא לחריפות ולכינוים שאף אם אנשי 'דעת אמת' ראוים להם,
מן הראוי היה שלא לכתבם.
תודה.
השפן והארנבת

מהכינים, תולעים ועכברים

על חז''ל מארס ציפורני הדורס
שאלה 4 על חז''ל מהריון הנחשים והחיות

שאלה 5 כביכול על חז''ל ממבנה הלב, ובאמת על שיטה בראשונים ושיטה באחרונים
שאלה 6 כביכול על חז''ל ממבנה שלושת הקנים, ובאמת על שיטה בראשונים
על חז''ל ור''ת ממבנה הרקיע ואורך היום

הזמן המדויק בין מולד למולד של הירח

תשובות לדעת אמת של הרב נויגרשל

http://www.faz.co.il/thread?rep=67846
הזהר
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 11/10/2005 שעה 22:37)
בתשובה לדוד

יש כאן הפניה ל-‏12 מאמרים מפורטים. אין לי ספק שהם ראויים להיקרא. בכל אופן, הייתי מודה לך אם במקום להציע לי לקרוא את כל אלה, אולי נמשיך בדיון הענייני וננתח את הטענות אחת לאחת.

אני כתבתי לעיל מספר טענות קונקרטיות ואודה לך אם תתייחס אליהן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=116220
תשובות לדעת אמת
דוד1000 (יום ראשון, 18/05/2008 שעה 14:55)
בתשובה ליובל רבינוביץ

תשובות ל''דעת אמת'' מהרב דב שטיין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=116219
היאך אמרו חכמי ישראל דבר המנגד
דוד1000 (יום ראשון, 18/05/2008 שעה 14:34)
בתשובה ליובל רבינוביץ

בס''ד

תשובות בקישורים הללו.


מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.