פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ליובל רבינוביץ, 08/06/03 23:14)

http://www.faz.co.il/thread?rep=30919
על תורת המשחקים
דוד פלד (יום שני, 09/06/2003 שעה 0:38)
בתשובה ליובל רבינוביץ

ביום עיון על ''טכנולוגיה וממשל'' שנערך באוניברסיטת ת''א בשבוע שעבר, הציג ד''ר יוסף ורדי (שאחת ההתמחויות שלו היא תורת המשחקים) את הסכסוך הישראלי פלסטיני במטריצה מקבילה לדילמת האסיר, כאשר המשתנים היו שת''פ או עימות ע''י שני הצדדים. התוצאה, התואמת להפליא לדילמת האסיר, מראה שהברירה בפחות טובה היא עימות ואינתיפאדה מאותם שיקולים (היעדר אימון בין הצדדים). ההסבר קיבל מימד עומק נוסף כאשר שת''פ ועימות הוגדרו כפי שהם נראים בצד הישראלי וכפי שהם נראים ע''י הצד הפלסטיני, בהצגת מטריצות דומות.

לטעמי, הצגה זו הוסיפה מימד חדש להסבר המצב הקיים. איני יכול לאמר אותם דברים על המטריצה שלכם. את הבעיה העיקרית הגדרתי: הגדרות חלוקות לגבי המשתנים (יחסית להסכמה לגבי הגדרה של שת''פ ועימות). הדוגמה שהבאתי - ליברליזם, היכול להתקיים בשלום גם בשמאל וגם בימין בא רק להעיד על חוסר האפשרות להגדיר את שני הפרמטרים שמאל וימין כמשתנים בלתי תלויים בהקשרים של מדיניות חוץ ושל כלכלה.

ההערות שלי אינן נוגעות ישירות לכישוריכם להגדרת בעיה פוליטית כלכלית בעזרת הכלי שהשתמשתם בו אלא בראש ובראשונה על מידת יעילותו של הכלי הזה בהסבר תופעות חברתיות (שהעמדה כלפי מדיניות חוץ נגזרת מהן) מאחר ותורת המשחקים מבוססת על התנהגות רציונלית - קרי: התנהגות השחקן נובעת מרצונו למיכסום הרווח. בני אדם אינם מתנהגים כך, ולכן תורת המשחקים עצמה מוגבלת ביכולת ההסברית שלה. אמנם, כאשר היא הוצגה לראשונה ב- 1945 היו רבים שתלו בה תקוות רבות ותמצא פיתוחים במדע המדינה שהתבססו עליה (1994 Schelling 1984, Morrow), אך מהר מאד הגיעו לגבול.

מה שעשיתם, חציתם את הגבול פעמיים:
- פרמטרים שלא ניתן לתרגמם למשתנים עצמאיים.
- הבלעת משתנים לא רציונליים (אמונות ואידיאולוגיות) בהגדרות.

הדוגמה שאתה מביא מכניס גורם כמו הריאל פוליטיק של ויתור על סיני מול אמונתו של בגין. בגין האמין שבויתור על סיני הוא משחרר את הלחץ הבינלאומי מאמונה שהייתה עדיפה בעיניו - שטחי מולדת להשקפתו. בשיחתו עם קארטר הוא אמר לו שאין זה משנה מה הלחץ שיופעל עליו, כל עוד הוא ראש ממשלה לא יתן יד להחזרת ''שטח משוחרר''. זה רחוק מלהיות בעיה מכניסטית.

גם מודל אינטואיטיבי חייב להכיר בגבולותיו. אין זה אומר שהאינטואיציה שלכם אינה מגרה את הדימיון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=31334
'סכימת שמאל-ימין' מול 'דילמת האסיר'
יובל רבינוביץ (יום שישי, 13/06/2003 שעה 22:37)
בתשובה לדוד פלד

דוד, נתחיל מהסוף.

בהיותו כלי אינטואיטיבי (בשלב זה), המודל שלנו אינו יעיל בהסברת תופעות חברתיות. הוא אינו מסביר מדוע אנשים חושבים בצורה זו או אחרת. אנחנו מניחים שלכל אדם יש דעה ברורה אם הוא רוצה להגיע לפשרה מדינית או לא. מובן שהעמדה הזו קצת פשטנית. יתכן שהכלי ניתן לשיכלול, אבל אנחנו השתמשנו בו כדי להדגים ואקום אידאולוגי מסויים.

הריאל פוליטיק התנגש באידאולוגיה במקרה של פינוי סיני. גם בדילמות העומדות כעת בפני ההנהגה שלנו יתכן שתהיה התנגשות כזו. לכן 'דילמת האסיר' אינה דוגמא טובה למה שאנחנו מנסים לעשות. היא אפילו הפוכה. המודל שלנו מתאר את הזרמים האידאולוגיים, בעוד שדילמת האסיר היא ריאל פוליטיק טהור. זו אחת הסיבות שהיא אינה מתארת את החיים בעולם האמיתי: היא מניחה רציונליות קיצונית (וגם מניחה שמדובר במערכת סגורה: הדילמה מסתיימת עם הגעת גזר הדין. אין שום משקל לתגובת העולם מחוץ לכלא וכדומה. הדבר מובן, משום שדילמת האסיר היא רק מטאפורה לבעיה מתמטית). בעולם האמיתי, לאסירים יכולה להיות אידאולוגיה שתגרום להם לפעול בניגוד לאינטרס הצר והמיידי שלהם. גם המודל שלנו, כשיגיע לעולם האמיתי יראה זליגה בין הקטגוריות, אם כי מסיבה הפוכה: המדינאים יכולים לפעול בניגוד לאידאולוגיה שלהם, משום שהדבר נכפה עליהם.

וזו הסיבה האמיתית לכך שנראה שהפרמטרים אינם יכולים להיות מתורגמים למשתנים עצמאיים. הם יכולים, אבל הבעיה אינה סט של שתי משוואות בשני נעלמים, אלא עולם שיש בו מרכיבים כאוטיים.

לעניין הבלעת משתנים 'לא רציונליים' בהגדרות: אנחנו הגדרנו את הזרמים האידאולוגיים. אידאולוגיה היא בדרך כלל אמוציונלית, לא רציונלית. 'תקומת עם ישראל בארצו', לדוגמא, היתה חלום ציוני. האם הוא היה רציונלי? האם הוא היה מעשי? במפורש המודל שלנו לא בא לבדוק אם הרצונות ניתנים להשגה. השאלה, לדעתי, היא האם הצלחנו להגדיר את המשתנים בצורה המבדילה אותם באופן חד זה מזה? אני מבין שבנקודה הזו אתה חולק עלינו, וכדוגמא הבאת את הליברליזם, שאינו מתיישב היטב באף קטגוריה. שים לב שבתהליך בניית המודל הדגשנו שמדובר בהגדרות של רוב האנשים. אני עדיין חושב שרוב האנשים ידעו למקם את עצמם באחת מארבע הקטגוריות שהוצגו. מיעוטם לא.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.