פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה למיכאל מ. שרון, 26/07/03 0:47)

http://www.faz.co.il/thread?rep=33288
נו...מה חדש אצלך, מיכאל
סתם אחד (שבת, 26/07/2003 שעה 13:04)
בתשובה למיכאל מ. שרון

לא היית כאן משך כל השבוע והיה שקט מאד. כעת חזרת ועמך חזרה הדמגוגיה והמחלוקת.

עוד פעם היד המונפת? עוד פעם ההיטפלות? עוד פעם כל השטויות האלו? מה יהיה הסוף...

אנא ממך פטור אותנו מעונשך ותן לנו קצת שקט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33297
בזכות המחלוקת
יועזר (שבת, 26/07/2003 שעה 16:00)
בתשובה לסתם אחד

אוי לנו אם באתר הזה לא תהיה מחלוקת וכולם יאמרו אמן. עדיפים עלי עשרה מעוררי מחלוקת ע''פ אלף אומרי הן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33298
סתם, הערתך לא ראויה להתייחסות
סוחר נדל''ן (שבת, 26/07/2003 שעה 16:16)
בתשובה לסתם אחד

לכן לא אתייחס אליה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33302
באה מנוחה ליגע...
מיכאל מ. שרון (שבת, 26/07/2003 שעה 17:06)
בתשובה לסתם אחד

נקווה שהנפשות העייפות האלה - כל עייפותם ביום השבת אלא לברכה כוונה, שנאמר, לקיים את מצוות התשמיש כהלכתה בערב שבת, ובמעלת צדיקים גמורים יבואו כהרף עין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33304
במקום שבעלי תשובה עומדים...
ערכים וצניעות (שבת, 26/07/2003 שעה 17:35)
בתשובה למיכאל מ. שרון

בני האדם נולדים שונים זה מזה: מרובי כשרונות ומעוטי כשרונות; בעלי נפש יציבה ובעל נפש חלשה; האחד בא ממשפחה טובה וחזקה ורעהו ממשפחה עניה וחלשה, האחד בריא ומשנהו חולני; האחד הינו בעל השפעה ויוזמה ואילו רעהו צועד בשולי הדרכים. שמא תאמר: אין צדק בעולם, שאם לא כן, כיצד העניקו לאחד כה הרבה ולשני כה מעט? על כך השיבו חז''ל: ''ובלבד שיכוון לבו לשמים''. משמעות הדברים היא שערכו של האדם אינו נמדד על פי הישגיו, אלא לפי רצונו וניצול כוחותיו.

החברה מכבדת ומעריכה את האדם לפי מידת הצלחתו ולפי יכולתו לעלות בשלבי סולם הכוח, ההשפעה, העושר והחכמה. אולם האמת היא, שאדם זכאי להערכה רק בהתאם לטוהר לבו ולמאמץ שהוא השקיע. זוהי אמת המידה שעל פיה מוקיר א-להים את האדם ועל פיה הוא משלם לו בעולם הגמול. בהתאם לכך, אדם שנולד בתנאים שאיפשרו לו להגיע בקלות, לדוגמא, לדרגה שמונה מבחינה ערכית-דתית, והוא עשה מאמץ ומגיע לדרגה תשע, ולעומתו אדם אחר נולד בתנאים שאפשרו לו להגיע בקלות רק לדרגה חמש, אך הוא התאמץ מאד והגיע לדרגה שמונה - האחרון יזכה בעולם הבא בשכר רב יותר מאשר הראשון. הוא התקדם שלושה שלבים מעל לכוחותיו הרגילים ואילו חברו התקדם שלב אחד בלבד. רעיון זה כלול בדברי המשנה האחרונה במסכת אבות: ''לפום צערא אגרא'' – כלומר, לפי גודל הצער והעמל כך הוא גם גודל השכר.

בתלמוד מופיעה השאלה: מי גדול ממי, בעלי התשובה או הצדיקים? צדיק הוא אדם שלם במעשיו הטובים, אולם כדי להגיע לדרגה זו הוא לא נזקק למאמץ גדול ביותר, משפחתו העניקה לו יסודות איתנים, ואלקים חנן אותו בלב ישר וטוב. לעומתו, בעל-תשובה, יסודותיו היו רעועים, יצרו היה חזק, ולכן הוא נאלץ לעמול כדי להגיע למעמד הרוחני שאליו הוא הגיע. מובן שהוא לא הגיע עדיין לדרגת הלב הטהור והמעשים הטובים והמושלמים של הצדיק. אך חכמים קבעו שבעלי תשובה גדולים יותר, ובלשון התלמוד: ''במקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד''. יש להניח שקביעה זו בנויה גם היא על היסוד, שערכו של האדם נמדד על-פי המאמץ שעשה כדי לעלות בסולם המעלות, ואמנם, בעל התשובה עלה יותר שלבים בסולם ולכן, הוא זכאי להערכה כה גדולה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33306
חריף ושנון מאין כמוהו. אתה תותח אמיתי.
אנונימי (שבת, 26/07/2003 שעה 17:56)
בתשובה לערכים וצניעות


http://www.faz.co.il/thread?rep=33307
במקום שבעלי תשובה עומדים...
יועזר (שבת, 26/07/2003 שעה 19:46)
בתשובה לערכים וצניעות

אני מבין שמשום עוצם תשובתם והמקום הגבוה שבו בעלי התשובה עומדים, אין הצדיקים מטבע חינוכם ויסודותיהם היציבים מוכנים להתחתן איתם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33316
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 9:35)
בתשובה לערכים וצניעות

בעיית החסידים השוטים ואנשי הספחת
הבעיה שבאי היות האדם כלי טהור, עשוייה להיות נעוצה בכך, שהוא עדיין מודד הישגיו בלי מישים בכלי השגיות אנושית. כאן צצה תופעת החסיד השוטה שניזקו מרובה, ובלשון חסודה ובכוונה לכאורה כלפי שמיים, מראית הכוונה הגדולה, הוא עובר בזו אחר זו עבירות שבן אדם לחברו.

החסיד השוטה אף ישים לב בנסיונו המגושם לדקדק, באם זבוב ממצמץ בעינו. על כן הוא מקפיא אותנו, את תורת החיים ורצון החיים, בסטנדרטים של לשון כה גבוהה עד שהוא מחדיר את הרוע לעולם בפרץ רב עזוז, והדברים ידועים.

סביבתו הופכת אם כך לצינית, ובאם הוא עצמו אינו כזה, אזי מוריו הם ציניקנים גמורים, פרופ' זה או אחר, המרבים שגל תחת כל עץ רענן ועם כל מה שזז בשטח, תוך הטפה חסודה לחסידיהם השוטים...

שמץ של היסטריה, כלומר עודף התפעלות מדברים דלי ערך - שיר עלוב של משורר רע או איזו אגדה ודווקא מהמשמימות מסוגן בפרקי אבות, יאפיין את החסיד השוטה, אותה נפש תועה שדלותה מעידה על כך שלא רק שלא השתפר בדרגת מעלות הנפש, אלא שהנוורוזה שלו עולה כפורחת ביתר שאת.

כאשר החסיד השוטה גם אינו מעגן גישתו בעוגן טרנצנדנטלי חיצוני כלשהו - אזי כאן יש לנו כבר צרה צרורה מארץ הצרות הצרורות...

זו גם בלשון השאלה כוונת הדברים ב''קשים גרים לישראל כספחת''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33327
הקורבן
רודף צדק ויושר (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 14:11)
בתשובה למיכאל מ. שרון

הקרבנות מבטאים את העיקרון של ''נפש תחת נפש''. נפש הבהמה שאותה מקריבים מסמלת ואף מדגימה באופן מוחשי לאדם המקריב אותה כי נפשו היא זו שהיתה צריכה להיות קרבן לה`, אלא שבחמלת ה` עליו המציא ה` פדיון לנפש האדם על ידי הקרבת הבהמה תמורת נפשו. יוצא מן הכלל הוא קרבן מנחה. בקרבן זה אין נפש כלשהי המוקטרת על גבי המזבח. המנחה באה מן הצומח ואין בה הקרבה של נפש בהמה או עוף.
ענין זה מסביר את השוני שבין הקרבנות הראשונים של קין והבל. קין הביא מפרי האדמה מנחה לה` ואילו הבל הביא מבכורות צאנו ומחלביהן. בניגוד לקין שכביכול ניסה ל''שחד'' את הבורא על ידי מתת כלשהי, הבל ביקש להקריב את עצמותו לפני בוראו. הוא עשה זאת באמצעות בכורות צאנו.
הבא לצאת ידי חובה בלבד, חש כי די לו אם הוא יביא מעט יבול מפרי האדמה. הוא סבור שבכך הוא הוכיח נדבת לב מופלגת וכבר יצא ידי חובתו. אולם יש לדעת שגישת הבל אל הקרבן היא זו שהיתה הגישה הרצויה, גישה המבקשת באמצעות הקרבן להתקרב אל הקב''ה ולהביע את עוצם הכניעה לפניו. מתוך כך מתבקש שקרבן זה יבוא דוקא מבעלי חיים שגם להם יש נפש, וכך יודגש העיקרון של ''נפש תחת נפש''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33329
השרץ
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 14:53)
בתשובה לרודף צדק ויושר

המקורות מספרים לעיתים על אנשים שכמוהם כשרץ. מוכר ב''פרקי אבות'' המעשה אודות

(רגע, הטלפון. אמשיך בפעם אחרת).

http://www.faz.co.il/thread?rep=33331
התלות בחברה
רודף צדק ויושר (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 16:12)
בתשובה למיכאל מ. שרון

הגישה הכלכלית-חברתית, זו שאינה מודרכת ע''י האמונה והבטחון בה`, גורסת שבעולם קיימת כמות מוגבלת של משאבים, האמורים לאפשר את החיים עלי-אדמות ולהנעימם. כל אדם נאבק במשך ימי חייו כדי להשיג לעצמו את המירב ממשאבים אלו בשיטת ''תפוס ככל יכולתך''. לגישה זו מתלווה תוצאה חברתית שהיא לעתים בלתי רצויה: כל אדם הופך בהכרח למתחרה של רעהו. בהתאם לגישה זו כל נתון וחפץ הנמצאים בעולם מהווים אובייקט לתחרות. לדוגמא, אדם המגיע לתחנת אוטובוס רואה בממתינים שם את מתחריו על מקומות הישיבה באוטובוס העומד להגיע.

גורם התחרות בספורט, נחשב כמדרבן להישגים. הרצון לרוץ מהר אינו נחשב כגורם העיקרי בקידום המהירות, הרצון לרוץ יותר מהר מהאחרים הוא הקובע. החברה נותנת את אישורה לגישה זו: הפרס ינתן לא למי שרץ מרחק מסוים בזמן נתון, אלא למי שרץ מרחק מסוים יותר מהר מהאחרים. תחרות הריצה מהווה דוגמא לתחומים נוספים בחיינו.

תחרות זו אינה נערכת רק סביב משאבים חומריים; היא דומיננטית מאד בתחום רכישת הערכת הסביבה. הרצון להתבלט הוא תחרותי במהותו, והוא מושג ע''י נצחון על הזולת. שתי דרכים קיימות בתחום זה: להתעלות ולהשתפר יותר מהזולת או מאידך, להשפיל את הזולת ולהנמיך אותו. התמודדות תמידית זו גורמת לכך שבדרך כלל במקום שהאדם ישקיע את כל מאמציו לשיפור אישיותו, הוא משקיע את מירב מאמציו בהתמודדות עם החברה.

הפניית המאמצים להתקדמות בתחום החומרי, שהוא חיצוני לאדם, מובנת היטב לאור השיטה הפסיכולוגית שקנתה לה שביתה בהליכי המחשבה של חברתנו. שיטה זו רואה במכלול תכונותיו של האדם נתון קבוע. האדם אינו חייב ואף אינו מסוגל לשנותן. שיטה זו קיבלה חיזוק רב בדורות האחרונים: פרויד שטען שאדם נדחף לעינוגים, ואדלר שטען שאדם נדחף לרכישת כוח, חיזקו גישה זו. לפי דעתם האדם אומר לעצמו: מהותי, נטיותי ודחפי הם המכוונים אותי לעינוגים וכוח, ולכן עלי להפנות את חיי לכיוון זה. ''חובתי'' לנצל את תקופת שהותי עלי אדמות בהתאם למגמת דחפים אלו. במערכת החיים של האדם הבלתי מאמין, מגמה שתכליתה שיפור עצמי ללא קשר לחברה, כמעט ואינה קיימת. הצורך בשיפור האישיות קיים בתוככי מערכת היחסים שבין האדם לבין החברה הסובבת אותו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33332
הבולק הרצען.
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 17:19)
בתשובה לרודף צדק ויושר

''בהתאם לגישה זו כל נתון וחפץ הנמצאים בעולם מהווים אובייקט לתחרות. לדוגמא, אדם המגיע לתחנת אוטובוס רואה בממתינים שם את מתחריו על מקומות הישיבה באוטובוס העומד להגיע''.

- ואמר לייבאלע הבצחן כשנקלע למסעדת פאר בשאנז אליזה:
הזוללים הם מתחרי. הבה נראה מי יזלול יותר.
אמר ועשה.

''התמודדות תמידית זו גורמת לכך שבדרך כלל במקום שהאדם ישקיע את כל מאמציו לשיפור אישיותו, הוא משקיע את מירב מאמציו בהתמודדות עם החברה''.

היה רוצ'וש (רודף צדק וי-) מהלך ומפזם לעצמו: כשם שרץ זה מתמודד עם רצים אחדים במשחה 100 מטר נשים, כך אנוכי אתמודד עם החברה. אבל איזו חברה ואיכה אמצעה?

חברת מיקוסופט? קואופרטיב אגד? חבר'ה ליצים או שמא חלילה ''חברא קדישא''?

החברה בכללה? אך במה אתמודד איתה? מי יותר שמן? למי יותר ארנבות בכלוביו? אבל איה ואיפוא היא החברה בכללותה?

היה מסתובב, תוהה ומחפש, עד שנקלע למשרד ממשלתי, והשתקע שם.

''את הצורה אזי_ן לה לחברה'' היה מרעים בקולו וידו הולכת ונעשית קשה בתסד''א פשעין מפשעין שונים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33333
בלי ניבולי פה, בבקשה.
רודף צדק ויושר (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 17:35)
בתשובה למיכאל מ. שרון


http://www.faz.co.il/thread?rep=33334
התוכל לבקש מאדם לא לנשום?
להיות יהודי זה להיות שמאלני (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 17:39)
בתשובה לרודף צדק ויושר

הבקשה מהר שרון לא להפוך כל דיון לביב שופכין,היא דומה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33336
ועוד מפניני המרקיז החסוד נצור הפה לכאורה
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 17:59)
בתשובה ללהיות יהודי זה להיות שמאלני

''מתבקש שקרבן זה יבוא דוקא מבעלי חיים שגם להם יש נפש, וכך יודגש העיקרון של ''נפש תחת נפש''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33335
אנא המרקיז החסוד - אילו עינוגים?
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 17:46)
בתשובה לרודף צדק ויושר

''פרויד שטען שאדם נדחף לעינוגים''

''נטיותי ודחפי הם המכוונים אותי לעינוגים וכוח''

וכי לא נתן הבורא פה לאנשים לדבר בלשון בני אדם בשר ודם?

http://www.faz.co.il/thread?rep=33341
מיכאל, כולך אשליה אחת גדולה ותו לא!
ע. דולב (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 21:01)
בתשובה למיכאל מ. שרון

.
כעת יותר מתמיד אני בטוח שכל שרשרת התגובות וגבבת המילים היא לא יותר מאשר מחזה, יש לומר, מביש של התכתבות בינך לבין עצמך או אולי איזה מישהו שאתה מפעיל מרחוק.

מה אתה מנסה למכור לנו, מיכאל?
זה גובל בהונאת רשת.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.