פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=33950
''המציאות'', אמר הרב קוק,
ישראלי פזיז (יום ראשון, 17/08/2003 שעה 13:49)

''לא מפחדת מסתירות''. רק בלוגיקה המופשטת, חומר ורוח או גוף ונפש הם מנוגדים. אמנם יש מצבים בהם מדגישים את אחד הצדדים – הגשמי או הרוחני – מסיבות מסוימות. במימד ההיסטורי, חורבן הבית הראשון, לפי הרב קוק, היה בגלל חטא האלילוּת, כי היא מבטאת את האלהת החומרי, ולכן לפי החוקיות הדיאלקטית היה הכרח בנטייה קיצונית אל הרוחני - האנטי-תזה שמצאה ביטוייה בחיי הגלות שבהם חי העם היהודי חיים רוחניים ללא צבא, ללא קרקע, וכו'. ג'ורג' שטיינר, ולפניו הרמן כהן, אומר שקיומו הרוחני של עם ישראל, קרי החיים בגלות, הוא מצב מהותי לעם היהודי. הרב קוק טען שהרוחניות היתה שלב הכרחי, לא קבוע לעולמי עד, כדי לאזן את הגשמיות – האלילות החומרית. אחרי אלפיים שנה של גלות ורוחניות, הגיע העם היהודי למצב של ניוון כוחותיו הארציים. הציונות החילונית נועדה לחלץ את העם היהודי ממצב זה. לפי הרב קוק, הציונות החילונית היא אתחלתא דגאולה כי היא שלב דיאלקטי: הציונות החילונית הדגישה את החומרי, הארצי, הגשמי, כאנטי-תזה לגלות. ולפיכך אנחנו חייבים להדגיש כיום את החומרי - את קשר העם לארץ הגשמית, כי קשר זה לאדמה היה חסר ברוחניות של העם היהודי בגולה. השלב הבא בדיאלקטיקה זו שבין רוחניות לבין גשמיות, הוא הסינתזה ביניהם. גוש אמונים הוא ניסיון לממש סינתזה זו, המצויה בישיבות ''ההסדר'', שם צומח השילוב של בן ישיבה ואיש צבא, שאינו שולל לא את הרוח ולא את החומר.

אין מדובר אפוא בהשקפת עולם פוליטית ימנית כביכול, כי הבסיס להשקפת גוש אמונים הוא לא פוליטי. לקרוא לזה ניאו-כנעניות זוהי ראייה בלתי-דיאלקטית הלוקה באי-הבנה גמורה של חשיבותה המרכזית של ארץ ישראל בימינו.''

פרופ' בן-שלמה, 28 באוקטובר 2002.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33989
''המציאות'', אמר הרב קוק,
אריה פרלמן (יום ראשון, 17/08/2003 שעה 23:06)
בתשובה לישראלי פזיז

פרופ' בן-שלמה הוא אחד האנשים המעמיקים והחכמים במקומותינו.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.