פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=35452
לדוד סיון
יוסף (יום רביעי, 22/10/2003 שעה 14:17)

האם קיים איזשהוא הגיון כלכלי בתפיסת העולם הזו הזו בה דוגלת ישראל?
הכוונה היא להנחה כי כל דבר למעט נשימת אויר (בינתיים לפחות) מחייב זכיון מהמדינה.
למה צריך זכיון מהמדינה,בתשלום ניכר,כדי לנהוג במונית,או להפעיל תחנת רדיו (אני לא מדבר על הקצאת התדר),או כל דבר אחר?
למה בעל עסק צריך לשלם אגרות שונות ומשונות כגון : הוצאת קולב עם בגדים ליד החנות - אגרה.
שלט פרסום ליד החנות - אגרה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=35453
על זכיונות ואגרות
דוד סיון (יום רביעי, 22/10/2003 שעה 15:16)
בתשובה ליוסף

הזכיון-רישיון למונית נחוץ בכדי שהמדינה תהיה בטוחה שהנהג לא מסכן את בטחון נוסעיו (או הלקוחות). המחיר הגבוה שזה עולה בפועל, והמספר המוגבל של רישיונות, נובע מהרצון להגביל את הכניסה ולכן את התחרות. כך זה בהרבה מקצועות ''חופשיים'' (עורכי דין, רואי חשבון ועוד) בעידוד אותם איגודים מקצועיים. מבחינת הכלכלן כל המגבלות צריכות לשרת רק מטרה אחת קיום החוק. את כל היתר צריך להסיר.

אבל חלק ניכר מהעלויות שהזכרת נובע מהצורך לממן את המנגנון המנופח ''שמשרת-מגביל'' אותנו. לכן צריך לצמצם חזק את המנגנון הציבורי מלמעלה עד למטה. היום המנגנון הזה עולה לנו כ-‏55% מהתוצר המקומי הגולמי. זה ממש מוגזם וצריך לצמצם את ההוצאה הזאת בהרבה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=35457
על זכיונות ואגרות
איל (יום רביעי, 22/10/2003 שעה 16:45)
בתשובה לדוד סיון

הטיעון שרשיון למונית נחוץ בגלל בטיחות הנוסעים לא שונה בהרבה מהטיעון שרשיון להפעלת מספרה נחוץ לצורך הגנת הציבור (שהרי ספרים משתמשים במספריים ותערים חדים). אלו הם רק תירוצים לקיומם של מוסדות שכל תכליתם היא הגבלת חופש הבחירה (של ציבור הצרכנים והעוסקים גם יחד).
דומה שברובם המוחלט של המקרים המקור להגבלות האלו הוא מתוך ציבור העוסקים במקצוע שמעוניינים להקטין את התחרות. יצא לי לא פעם ולא פעמיים לקרוא כתבות בעיתונות שעסקו בכל מיני ''מרפאים'' (דיקור סיני, שיאצו ושאר הבלים) שקראו לפעולה משותפת ל''הסדרת הענף'' כי יש כל מיני ''חאפרים''... (זו דוגמה מאלפת משום שאדם רציונלי יודע שכל העוסקים במקצוע, מעצם הגדרתו, הם חאפרים...)
אני חושב שזו טעות להניח ש''יש צורך אמיתי'' במוסדות האלו ושיש רק ''לתקן'' אותם כדי שיתאימו לצרכים האמיתיים. יש לבטל את המוסדות האלו ולתת לכוחות השוק לעשות את שלהם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=35469
תיקון עמדה
דוד סיון (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 9:52)
בתשובה לאיל

יתכן מאד שדברי על הצורך ברישיון למונית לא נכונים (או כל רישיון אחר). לכן אומר כך: כל מגבלה חוקית (או אחרת) על מספר העוסקים במקצוע/עיסוק מסויים צריכה שתהיה לה סיבה מאד טובה/אמיתית.

אחרת צריך שתהיה כניסה חופשית לאותו שוק/עיסוק. תפקיד הממשלה, מבחינתי, לאפשר את פעולת היוזמה החופשית ולא להוות מיכשול.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.