פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חלום הרגע של ''הר הבית בידנו''
יורם המזרחי (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 5:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבתו-סיפורו של אלי ראויה לשבחים רבים.רמת הכתיבה,הדיוק ההיסטורי ו...העריכה הצבעונית כל כך!
הנושא הרגיש,קבל תאוצת פתאום בגלל ארוע פוליטי-צבאי שלא התרחש במטרה להגיע להר-הבית כיעד מרכזי,לאומי או אחר....
כמי שלחם במסגרת חטיבה 55 ''ששחררה'' את ירושלים שמעתי ברשת הקשר את הודעתו של אל''מ מוטה גור ז''ל ''הר הבית בידינו'' החיילים שהיו במחיצתי, שמחו אך לא התרגשו במיוחד ושמחתם נבעה בעיקר מידיעה שכיבוש הר-הבית הוא סוף הקרב על ירושלים.
מאוחר יותר הצמידו למעמד הילת קדושה,המזכירה את....סיפור הצלבנים שהגיעו לאיזור נאבי-צמואיל ועם אור ראשון ראו במרחק את חומות ירושלים.
לדברי ''עדי ראיה'' ירדו הצלבנים על ברכיהם ופצחו בזמירת המנוני שמחה,שהקנו להר את השם ''מונוס גאודיאי'' (הר השמחה)....המיתוס שליווה את שני הארועים,אומץ דווקא על ידי אלה שלא לחמו על ירושלים ובמקרה של ארועי שנת 1967 הוא ''נחטף'' על ידי הממסד הרבני, שתוך תקופה קצרה השתלט על איזור הכתל המערבי ושינה סדרים ומנהגי ביקור ותפילה שנשמרו מאות שנים....
הממסד הרבני, שעד היום עשה הון מעסקי הכותל,הבין יחד עם זאת שאין מקום להתלהמות משיחית בעניין ההר וכמו שאר הישראלים והיהודים, הסתפק בציטוט תעבורת הקשר העובדתי ''הר הבית בידינו''......
סערת נפש הקשורה בחלומות בית-מקדש שלישי חוללו לאומנים, הדומים בתכניהם הרוחניים ליהושוע כובש הארץ ומכרית עמיה הגויים ולא למשה רבנו, אבי הבשורה האנושית...הר-הבית היה אם כן מטבע לשון השגור בפי מטורפי הלאום הימני קיצוני,היודעים שלחלום אין צל סכוי....רק בודדים מבאי המחנה ההוא , מצייצים ציוצי ''לפחות בית-כנסת'' וגם שאיפות אלה נטמעות בסופו של דבר באפיק המציאות הפוליטית.
הר-הבית ובית-המקדש היו בחירת ומעשה ידי בני תמותה....דוד המלך שהחליט לסיים את נדודי ארון-הקודש ולבסס בירושלים בירה רוחנית-מינהלית ושלמה שכמו כל שליט באותו עידן, עסק בהקמת בנינים והיה הקבלן והשיפוצניק של עצמו....
צודק אלי בהגדרת הממסד הרבני, שקם רק אחרי שחרב בית-המקדש והחליף את מעמד משרתי האל ''הפרזיטים בירושה'' הלא הם הכהנים והלווים, שהתקיימו על מתנות ושלמונים ובסוף ימי בית המקדש היו בעצמם לעסקנים פוליטיים ואם להאמין לישו, או פלאויוס ואחרים - גם חלפנים מוכרי סגולות וסוחרי קדושה....
אפשר והממסד הרבני ובפרט הממסד הרבני-פוליטי בסגנון ש''ס ודומיהם , שותקים בעניין חלום התעתועים של בית-מקדש שלישי, מפני שהם יודעים שאו אז יקומו הכהנים וידרשו גמלא ממשלתית קבועה ומימוש ''זכות אבות'' שתרחיק את הרבנים הממסדיים מעורקי המימון הציבורי ותחסל את ממסד בני הישיבות ''שתורתם אמנותם'' מפני שהצורך להכין עתודות רבנים ילך ויצטמצם....
אחרים,למזלנו רוב העם היושב בציון,מעונינים באצטדיוני כדור-רגל,סינרמות,לונה פרקים ושמורות טבע או אתרי מנגלים יותר משהם כמהים ''לבית מקדש שלישי'' והראיה היא בעצם העובדה שהממסד הרבני-סחטני נזהר שלא לגעת ''בהתיוונות הספורטאית של סופי השבוע'' שאליליה בשר ודם נעולים נעליים מסוממרות ומקפצים זה על זה לצהלות גווווולללל......
מול אלה באים המוסלמים המוכיחים ''בעלות שרירה'' וממושכת על הגבעה הסלעית,שאפילו אם לא נזכרה במפורש בקראן -היא קדושה משום המיתוס ואגדת עלייתו של הנביא השמימה...מה עוד שהקבלנים האחרונים ששיפצו והרחיבו את פסגת הגבעה, היו עומר הכובש המוסלמי מבית אומייא ואחריו העותומן סולטאן סולימאן המפואר בונה חומות ירושלים וטבריה.....
דון יוסף נשיא,מחביבי הסולטאן ההוא שבין השאר זכה לתאר ''דוכס נאקסוס'' ולמעמד מושל האיים הקאלידים, לא ביקש מפטרונו זכויות מיוחדות על הר-הבית אלא על....טבריה... שבה ראה יסוד אפשרי להתיישבות יהודית.....תאודור הרצל היה מוכן להתפשר על הר-הכרמל או על....ארץ אחרת ובלבד שיקום בית-לאומי יהודי....השליט הבריטי מנדטורי לא שינה כהוא זה בשאלת בעלות הווקף על הגבעה ורבני שנות העשרים והארבעים ,שהיו נאורים יותר מיורשיהם בעלי כפות הידיים הנדבקות למכונות חישוב -לא העזו לחלום חלומות באספמיה ולהיפך - ראו סמל קדושה ודבקות רוח חזון ''לשנה הבאה בירושלים'' דווקא בקיר החורבות של הכותל, שהוא ולא הגבעה היה לסמל יהודי דתי ואפילו לאומי.....
כשראש הממשלה,בעודו ח.כ,עלה לבקר בהר הוא לא חלם על הקמת בית-מקדש....ויריבו בעל השפתיים המדובללות ואניצי הזקן החליט על ''אינתיפאדה'' חדשה לא במטרה להגן על הר-הבית ומקדשי המוסלמים ,המוגנים היום לא פחות משהיו מוגנים בתקופת המנדט או השלטון הירדני...אבו-עאמר מצהיר על כוונתו להקים את בירתו בירושלים...לא על הר-הבית.... אחרי הכל שם,בעיר הקודש הקים חג' אמין אל חוסייני הגארנד-מופתי את מוסדות החלום הלאומי הפלסתינאי ובשנת 1964 הוקם שם ולא במקום אחר אש''פ....וכי מה חושבים אלצנו,שאפשר למקד חלום לאומי פלסתינאי סביב...שכם או תול-כרם ורמאללה?.....כאילו שישראל החדשה הסכימה להגדרות האו''ם ומיקמה את בירתה בתל-אביב שיותר מירושלים- היא סמל תקומה יהודית-ציונית בארץ ישראל....
מחול הטירוף הזה,הנע במעגלי חלומות ותשוקות לאומיות,חזונות ונבואות שציריהם מעוגנים באתרים ולא ברוח-מזכיר למשל את החלום הגרמני-פרוסי של ברלין כמרכז הגרמנים,חלום שלא דעך אחרי מלחמת העולם השניה ובאחרונה מומש מחדש,ליד אותו רייכסטאג מפורסם ושער ברנדנבורג , שהיו מסמלי העליונות הזמנית של הנאצים ימש''מ.....
מחול הטרוף ימשך,שכן המאבק זורם באפיקים פוליטיים אמוציונלים,עם סמלים לרוב,אתרים ''שמוכנים'' למות למענם ....תחומים רחוקים אלפי שנות אור מהאמונה באל-אחד,שהוא בכל מקום ,ללא בית קבע וגם מאן להתגורר בארמון שהקים עבורו שלמה הקבלן ותיקן השיפוצניק הורדוס.....האל האחד,אלוהי היהודים הנוצרים והמוסלמים, פגש בן תמותה רק במקום אחד-במרומי הר-סיני....שדווקא אותו הסכימו תגרני הדת והלאומנות הישראלים למסור לערבים ,בלי להניד עפאף כמה שבועות לפני שהתבצרו ונאבקו בחיילי צה.ה.ל שבאו לפנותם מ....ימית....
_new_ הוספת תגובה



אני מסכים איתך בכל
אלי (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 6:42)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל האמוציות האלה והצורך והכמיאה האלה למקום קדוש כלשהוא שאפשר לגעת בו ולחשוב שעל ידי כך אתה אתה מתקרב לשערי שמיים הן שרירות וקיימות וגורמות נזק רב.
לכן כדי לצמצם את הנזק יש להתמודד עם המציאות וליצור מיתוסים חלופיים עבור מזילי הריר למיניהם שאינם מסוגלים להתקיים ללא מקומות קדושים.יש ליצור עבורם מקומות קדושים חלופיים ולטעון שאלה היו המקומות הקדושים מאז ומתמיד וכל השאר ( אלה שכל נגיעה בהם עלולה להביא לארמגדון ) הם אגדה שאין לה כל קשר ורלוונטיות לגבינו אלא רק למוסלמים. אין ברירה אחרת.
_new_ הוספת תגובה



בוקר טוב (קנדי) לאלי תגובה על תגובה
יורם המזרחי (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 20:59)
בתשובה לאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק
בשנות החמישים והשישים עמד בראש מינהל משרד-הדתות המנכ''ל זנוויל כהנא ז''ל , שהמציא את ''קברי הקדושים בגליל''........הלכו עם מפה ביד,בעיקר של אזורי ישובים פלסתינאים נטושים, או הרוסים ומצאו ''קברי שיח''' למכביר.
בניצוח משרד-הדתות שהוא פרנס-הקדושה המאורגנת של ישראל,קבעו ''זה קבר ר' אבון''...''זה קבר רבי חמדיא'' וכו' וכו' ואחר כך ''קידשו'' את הגולן ואפילו ניסו....לקדש את דרום-לבנון....כן אפילו שם! כשהייתי מפקד דרום לבנון ניסו להחדיר בפקודה רבנים רשמיים כדי לבדוק קברי שיח' שיעים ולקדשם ''כקברי נביאים''....מנאבי עובידא עשו מייד עובדיה ואחר כך רבו אם בעצם לא מדובר בעידו? הבזיון הופסק אחרי שהבעתי ח''ד שהמשך הקרקס- השמיימי כביכול,יסית (ובצדק!) את השיעים....אולי כדאי פשוט לממן מקופת האוצר ''הר מקודש'' ולקוות שיהיו שם די עקרבים ונחשים להרחיק את העכו''ם בכפות שחורות וקפטנים.....עוד מניסיוני , כשהייתי סופר הארץ בצפון , כתבתי די הרבה על התופעה ועל...שלוליות שהוכרזו ''מים קדושים'' בעיקר באיזור בית העלמין היהודי של צפת וכמה מערות ששיכנו הוזים ומטורפים שהזכירו את הנוצרים המאמינים בפסלי מדונה בוכים או מדממים,הינדו הנשבעים שפסל קדוש שותה חלב ואחרים המסתכלים על תכריך מהמאה ה14 וקובעים שהוא הוא התכריך בו נעטף ונקבר נביאם ''בן נהאלוהים'' ישוע הנצרתי.....בעתיד הקרוב,אם השגעון ימשך,עוד יכריזו על כלא מעשיהו ''כבית קודש'' משום התגלות השכינה שהופיעה שם בעיני העבריין דרעי ואחרים...ומה בעניין ''המים הקדושים'' של הבאבא סאלי וקבר רבנו אבון ליד קצרין? אכן....נפילתו העמוקה של עם הבחירה קשורה גם באימוץ והמצאת אתרי קדושים, שכל קשר בינם ליהדות המאמיתית-אינו אלא מקרי בהחלט! כך בין השאר,הופך עם הבחירה להיות עם בכירע.....
_new_ הוספת תגובה



60 יום בצבא האדום???? הוו נשברים
נטשה פרייזן (יום שלישי, 26/03/2002 שעה 2:33)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חיילים בצבא האדום,שלחמו במלחמה הרוסית-פינית,הרוסית יפאנית וכמובן שבמלחמת העולם השניה נמצאו רחוק מאד מהבית בלי להגיע לשישי שבת.
מי שמכיר ההסיטוריה של הצבא האדום מכיר את אנשי פנפילוב והטיס הקיטע ועוד סיפורים,אמיתיים.
חיילים רוסים יצאו להלחם ולפעמים לא חזרו הביתה,אם בכלל,עד סוף המלחמה.יש סרט רוסי מצויין אמא של חיל שמראה את זה דרך עיניים של אמא רוסיה.
ברור שטוב אם אפשר לשלוח חיילים הביתה כל כמה ימים אבל כשיש מלחמה-זה תפקידם.
_new_ הוספת תגובה



יש מיתוס ויש מיתוס
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 11:09)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''האל האחד,אלוהי היהודים הנוצרים והמוסלמים, פגש בן תמותה רק במקום אחד-במרומי הר-סיני.''

זהו באמת מיתוס יהודי שורשי, אך ספק רב בלבי אם לאדם דתי יש הבדל בין המיתוס הזה לבין מיתוס הקדושה של הר הבית.

מיתוס התגלותו של אלוהים בהר סיני למשה הוא אקסיומטי ביהדות, ובלעדיו אין דת יהודית. מיתוס הר הבית אינו כזה, והיהדות יכולה להתקיים גם בלעדיו. הבדל נוסף - את סיפור הר הבית אנו יכולים לבדוק באמצעים ארכאולוגיים, ובכך לראות אם יש בסיס לאמונה הדתית במרכזיותו של האתר הזה בימי קדם.

אינני חושב שהדתיים יסכימו לוותר על המיתוס הזה, למרות שאינו אקסיומטי כסיפור הר סיני, מה גם שהמיתוס הזה יכול לחבר אותם ליהודים החילונים, שהקשר שלהם לארץ ישראל הוא היסטורי ולאו דווקא דתי.
_new_ הוספת תגובה



לאמיתו של דבר שוב איננו יכולים לבדוק את הר הבית
אלי (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 15:24)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באמצעים ארכיאולוגיים וספק רב אם נוכל בעתיד הקרוב או הרחוק. הווקאף המוסלמי ימנע כל מאמץ כזה. הר הבית חסום לחלוטין לכל חפירה ארכיאולוגית לא פחות מהירח וכך אין שום דרך להוכיח אם אכן היה או לא היה שם בית המקדש.
ולדעתי אין גם כל צורך לטרוח בעניין, כפי שאני רואה את זה לא צריך להיות לנו שום עניין בשאלת קיומו של בית המקדש שם .
_new_ הוספת תגובה



הר הבית והר גריזים
אלי (יום שני, 18/03/2002 שעה 18:54)
בתשובה לאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השומרונים הם אנשי קבוצה דתית , שיתכן שבעבר הרחוק מאוד היו חלק מהיהדות הקדומה. אולם בשלב כלשהו נוצר סיכסוך בינהם ובין החדשנים של התקופה שטענו שמקום המקדש צריך להיות בהר הבית ולא בהר גריזים בשכם כפי שהיה מקובל על השומרונים .
יש חוקרים שחושבים שהשומרונים הם אלה שמחזיקים במסורות הקדומות יותר אולם הם הפסידו במאבק כנגד החדשנים והר הבית הפך מאז למרכז כאשר תומכיו חיזקו את טענתם בהפצה של סיפורים ( חדשים) שלפיהם הוא היה המרכז מאז ומתמיד שבו הייתה עקידת יצחק ועליו נברא אדם הראשון וכו' וכו'. השומרונים הפכו מאז לכת קטנה ולא חשובה שהולכת ונעלמת מהעולם , ומרכזם בהר גריזים ( שאולי באמת היה מרכז קדמון של היהדות ) לא מעורר עניין רב אצל אף אחד מלבדם.
לעניות דעתי זוהי השיטה שיש להפעיל לגבי הר הבית ולגבי תומכיו ( דהיינו אלה שרואים בו מקום מרכזי ליהדות שיש להילחם ולמות עבורו ) להפוך אותם לקבוצה קטנה ולא חשובה ,על סף או מעבר לכפירה ביהדות ''הרשמית ''.בזמן שהמקום החשוב באמת ליהדות יעבור למקום אחר כל שהוא.
_new_ הוספת תגובה



היו עוד מקדשים......
יורם המזרחי (יום שני, 18/03/2002 שעה 22:31)
בתשובה לאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדיון ''בעניני מקדשים והרים'' מעניין ומחדד מחשבה,בעיקר בתחום היהודי-היסטורי.
צודק אלי בדבר הר-גריזים והשומרונים,אך מן הראוי להוסיף לרשימה מקדש שהוקם במצרים ונזכר בכתבי ייב -אלפנטינה (מצריים העליונה) שם מוזכר ישוב חיילים שכירים יהודים.כנראה ממשפחות שהגיעו למצרים אחרי חרבן בית ראשון.ראה גם ירידת ירמיהו מצרימה.
בזמן רדיפת הסלווקים,נמלטו יהודים רבים מא''י למצריים והכהן חוניו הקים שם מקדש בלאונטופוליס, מבנה מפואר שהתקיים עד סוף שנת73
המסקנה היא שלאל הבלתי נראה,שחיבר את היהדות עם הנצרות והאיסלם, אין צורך ''בשיכון''.....הוא ממילא נמצא ''בכל מקום'' ומי שמחליט להקים עבורו מקדשים הוא בסך הכל בשר ודם,בן תמותה,העושה זאת מסיבות עניניות,ציבוריות,פוליטיות ופחות מכך בשל סיבות מיסטיות.
אם הממסד הרבני-לאומני של ישראל יחזור (ולוא מעט!) למקורות ההיסטוריים - ימצא בנקל אתר מאתרי מינהל מקרקעי ישראל, או הרכוש הנטוש, כדי להקים שם מקדש ואפילו מזבח שערכו יהיה שווה למקדשים ההיסטוריים בירושלים ובמצריים....שכן גם הוא לא יהיה מוגן ''בחסדי אל'' וכמו כל שיכון, או בית ,יהיה אפשר להרסו,לשקמו,לשפצו ולהתאימו לכל צורך -כולל נשפי חגים לאומניים שעוד ימציאו לנו בכירי הממסד הדתי.....למשל ''חג ההודיה '' לציון יום שיחרורו מהכלא של הנוכל דרעי...''חג עבודת האלילים'' לציון ההשתעבדות הרוחנית לרבי ההוא מברוקלין, או ''הילולאת ר נחמן מאומן'' שהוא הליטאי-אשכנזי שכבש בסערה את ש''ס....ביידיש אומרים ''שאם השם רוצה -גם מטמטא יורה''.....ואצל רבני הממסד הדתי הרי יודעים שלא צריך לבקש מטמטא מפני... שכבר קבלו קופות לא רושמות....
כשעבדתי כסופר ''הארץ'' במצריים,נסעתי כמה פעמים לדמנהור,שמצפון לקהיר,שם קבור ''אבו חצירא הראשון'' שנפטר מדלקת ריאות (ויש אומרים כולירע) אחרי שספינתו הגיעה בטעות לחופי מצריים במקום ליפו....הקבר נחשב מקדש חשוב לכל הסביבה....לא רק לחסידיו היהודים של אבו חצירא,העולים לרגל להתהולל שם...במו עיני ראיתי נשים מוסלמיות מדליקות נר,מקדישות בשר דג ונוצרים קופטים מעלים שם קרבן יין נסך -הכל לביטול מכת עקרות....הלקח הוא,כפי שכבר ציינתי בפעם הקודמת על זנוויל כהנא ז''ל,שמקדש אפשר להקים בכל מקום ואם רוצים אפשר לקדש כל אבן. ולמטרה זו אין צורך לבקש מהקב''ה רשיון בניה וניירות טאבו...
_new_ הוספת תגובה



(ללא נושא)
ewilde (יום שלישי, 19/03/2002 שעה 12:43)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שגם אתה וגם אלי קצת מגזימים בביטולו של בית בית המקדש ובהשוואתו למקומות אחרים. מאז חורבן הבית השני אין ביהדות מקומות קדושים, ומכאן יחודיותו. בית-כנסת למשל, אינו מקום קדוש. וקברי צדיקים בוודאי שאינם מקומות קדושים. עליה לקברי צדיקים, וקמעות למניהם היא תופעה אנטי-יהודית מובהקת, זו ממש עבודה זרה. ככתוב : ''לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה''.

רוב היהודים הדתיים בארץ הם מסוג אחר. הם מקנים חשיבות *היסטורית* להר הבית, מנקודת השקפה שעם ללא הסטוריה הוא עם ללא עתיד. מדינת ישראל קמה דווקא כאן בגלל הר הבית, ולא בגלל צפת. הם אינם *מקדשים* את הר הבית, כיוון שבית המקדש אינו קיים. כלומר אין בהשקפת עולמם נכונות להקריב חיים למען ההר.
_new_ הוספת תגובה



אין מחלוקת עם דעתך
יורם המזרחי (יום שלישי, 19/03/2002 שעה 22:54)
בתשובה לewilde
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבחנתך נכונה.גם אם ''פה ושם'' אפשר להתווכח על פסיק או נקודה-בס''כ אינני חולק על דעתך!
_new_ הוספת תגובה



היו עוד מקדשים......
עידית (יום שלישי, 16/11/2004 שעה 13:35)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראיתי את חסידי ברסלב עומדים על יד פסלו של נחמן מאומן ושוחטים ג'וקים על ספל שהוכן לכך ומעלים נשמות המתים (''סיאנס'') ואחר כך קראו שמות מתוך ספר הרש''ש ואחר כך זיינו חמור לבן וקראו לביאת המשיח
_new_ הוספת תגובה



או''ם שמום
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 18:28)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''כאילו שישראל החדשה הסכימה להגדרות האו''ם ומיקמה את בירתה בתל-אביב שיותר מירושלים- היא סמל תקומה יהודית-ציונית בארץ ישראל''

באילו הגדרות או''ם מדובר?
_new_ הוספת תגובה



ההחלטה לבנאם את ירושלים....שאינה מוכרת כבירת ישראל
יורם המזרחי (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 21:15)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האו''ם ורוב חברות האו''ם-שמום לא הכירו בירושלים כבירת מדינת ישראל.בתכנית החלוקה 1947 העיר היא ''לא פה לא שם''...גם על זה מסתמך אבו-עאמר.....
שגרירויות מרחיקות רגליהן מירושלים בדיוק מאותה סיבה.
בדרכוני הקנדי,כתוב למשל......יליד ירושלים - פלסתיין....משום שנולדתי לפני 1948 ......נסיונותי לבטל ''הגזירה'' לא צלחו וכך אינני אלא פלסתינאי..(בעיני הקנדים) הברירה המוצעת לרבים היא לקבל דרכון בלי ארץ-לידה...
אפילו רעיון ''בירה אחת לשני עמים'' אינו מעוגן בהחלטות הצעות ודיוני האו''ם ובמחינה זו...קביל דין המנצח....ישראל גברה במלחמות 1948 ו1967 והיא קבעה ובצדק היכן להקים בירתה....
_new_ הוספת תגובה



היו זמנים
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 21:49)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך היתה תקופה שבה היו כמעט כל השגרירויות בירושלים. רק שגרירויות בריטניה וארצות הברית נותרו בתל אביב, והמצב היה נוח לכולם. מתי שהוא בשנות השמונים עבר 'חוק ירושלים' בכנסת, ואז יצאו רוב השגרירויות מירושלים.

זהו דבר מרגיז במיוחד, משום שקונסוליה אמריקאית במזרח ירושלים קיימת מימים ימימה, ואם היתה קמה מדינה פלשתינאית, היא לא היתה צריכה לטרוח הרבה כדי שמדינות העולם יכירו בירושלים כבירתה.
_new_ הוספת תגובה



יורם אייכה
גדעון (יום שישי, 02/11/2007 שעה 12:03)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ליורם המיזרחי שלום,
מוקירי זיכרך בקבוץ משגב-עם תמההים איכה,
גדעון רפאפורט
לשעבר מ''מ מחלקת נ''ט גדוד 66
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי