פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה למושה, 29/12/03 9:48)

http://www.faz.co.il/thread?rep=39077
חניבעל מצא תחילה מקלט אצל אנטיוכוס השלישי
אליצור סגל (יום שני, 29/12/2003 שעה 15:14)
בתשובה למושה

לק''י
ממש נס חנוכה - פתאום נזכרת שאנטיוכס לא היה ילדון אלא מלך בשיא עוצמתו!
חבל שזכרונך בגד בך קודם.
לא לחינם קבוצת ההתיחסות שלך היא הכותבים היונים. אצלינו באותה תקופה לא היה נהוג לכתוב הקדמות. ואריה קבוצת ההתיחסות שלו היא אלינו.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=39079
פישלת ברביעית אליצור...
מושה (יום שני, 29/12/2003 שעה 15:41)
בתשובה לאליצור סגל

אתה לא מרגיש טוב לאחרונה או מה?
אירה כותב במפורש על כותבים בני עמים אחרים ואני הזכרתי ברשימתי לפחות שני יהודים.
אולי תלך קצת לנוח לפני שאתה מתלהם?
וכמובן, המרד פרץ בימי אפיפאנס, ההסדר המדיני ושיקום ירושלים היו אצל האנטיוכוס הילדון בחסותו של ליזואס.

http://www.faz.co.il/thread?rep=39080
פישלת ברביעית אליצור...
יענקלה שרונים (יום שני, 29/12/2003 שעה 17:16)
בתשובה למושה

אתה יוצא גם נגד לק''י
שוחט,רב,ואנתרופולוג מוסמך.
שדבריו תמיד קולעים לדברי האדון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=39114
פישלת ברביעית אליצור...
אליצור סגל (יום שני, 29/12/2003 שעה 22:26)
בתשובה ליענקלה שרונים

לק''י
שמחתי לשמוע שאני רב - לא ידעתי על כך עד עכשיו.
רק מה? שמחתי לא נמשכה רבה כי עלה בדעתי שאולי אני רב לאנתרופולוגיה.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=39097
פישלת ברביעית אליצור...
אליצור סגל (יום שני, 29/12/2003 שעה 20:32)
בתשובה למושה

לק''י
תקרא את דברי עצמך ותשפוט את עצמך לפני שאתה מתלהם.
אני נוהג לקורא בעיון את דברי בר הפלוגתא שלי אתה אפילו את דברי עצמך אינך קורא. או אולי לחילופין פשוט שכחת את מה שלמדת או אולי מעולם לא למדת.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=39099
פישלת בחמישית
מושה (יום שני, 29/12/2003 שעה 20:39)
בתשובה לאליצור סגל

אריה דיבר על סופרים קדומים בני כל האומות ועל יהודים .

הגבתי לדבריו במדוייק, אבל אתה ברגזנות המשונה שקפצה עליך הזדרזת לכתוב שטויות.
גם המאמר שלך בעניין המקורות ללימוד התקופה נכתב ברישול ובקוצר רוח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=39103
פישלת בחמישית
אליצור סגל (יום שני, 29/12/2003 שעה 20:53)
בתשובה למושה

לק''י
לא היתה לי שום כונה לכתוב מאמר שיקיף את כל התקופה או אפילו חלקה - כתבתי רק על ספרים המענינים אותי ותו לא.
אם זה מענין אותך אכתוב סקירה על המקורות הראשוניים ללימוד התקופה ומה דעתי (הבכלל לא חשובה אגב) עליהם.
אם דעתי על המהדורות השונות של ספרי החשמונאים מענינת אותך אכתוב - אבל זה חסר משמעות - הרי כבר אמרתי שאינני דובר יונית, אני משתמש בתרגומים.
הספר המענין אותי ביותר הוא ספרו של עפרון מפני שהוא משוה בין מקורות חז''ל למקורות החיצוניים ומסיק מסקנות. זו שיטה שאני יכול לאמץ ובאמת משתמש בה בהקף גדול.
אבל אילו הייתי כותב על כך לא היה מקום לסקירה כללית אלא לטיפול נקודתי.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=39117
קודם כל דעתך בהחלט חשובה
מושה (יום שני, 29/12/2003 שעה 22:39)
בתשובה לאליצור סגל

מעניין אותי לדעת על המהדורה העברית לספרי החשומנאים שאותה הזכרת.
חבל שאתה לא מעוניין ללמוד מפלאביוס, ספריו חשובים ביותר ואף אם הוא נגוע באי אהבת החשמונאים לא הייתי זוקף זאת כנגדו. כל זאת הן משום שמחבר חשמונאים ב' נגוע בהערצת החשמונאים והדבר עשוי לקלקל את השורה ושנית, באחריתם לא היה כל כך מה לאהוב בהם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=39126
קודם כל דעתך בהחלט חשובה
אליצור סגל (יום שני, 29/12/2003 שעה 23:33)
בתשובה למושה

לק''י
המהדורה שאני משתמש בה היא -
''הספרים החיצוניים'' לתורה לנביאים לכתובים ושאר ספרים חיצוניים. בשני כרכים עם מבואות ופרושים ערוכים בהשתתפות כמה למדנים על ידי אברהם כהנא. נדפס מחדש על ידי הוצאת מקור בע''מ ירושלים תש''ל.
זה נוסח השער.
הוצאת מקור אינה פעילה היום. זו הוצאה שעסקה במהדורות מצולמות של כתבי יד ודפוסים חשובים. כנראה שלא היתה ריוחית. לפני כשנתיים השגתי בדרך לא דרך צלום של כתב יד ותיקן של הירושלמי מאת אחד מבעלי ההוצאה.
המהדיר השתדל להגיע לנוסח המקורי של חשמונאים וזאת בניגוד להרטום שכותב שלא ניסה לשחזר אלא לתרגם באופן שוטף. בצלאל בר כוכבא כותב בעמוד 147 שהבנה נאותה של ספר מקבים א לא תתכן ללא שחזור מדוקדק של הנוסח העברי המקורי והתרגום של אברהם כהנא הינו לפי שעה הנסיון היחידי בכיון זה. הוא עצמו ניסה לשפר את רמת השחזור וכבר הבעתי את צערי שלא ניסה לשחזר את כל הספר אלא תאורי קרבות בלבד.
בעבר כתבתי כאן מאמר בשם ''אתה הבנת את זה אנטיוכוס''? בפתיל התפתח דיון ביני לבין אריה שנבע מהעובדה שאני משתמש במהדורת כהנא ואילו אריה משתמש במהדורת הרטום.
באשר לפלויוס - הספרים נמצאים כעת אצל חבר לכן אינני מעתיק את נוסח השער. אבל קדמוניות שלי הוא מהדורת א שליט ומלחמות הוא מהדורת י''נ שמחוני. חיי יוסף ונגד אפיון מהדורת שמחוני. לא ידוע לי על תרגומים אחרים.
עד סוף ימי שמעון פלויוס הוא מקור משני ביחס לחשמונאים. משם ואלך הוא מקור ראשי וחבל, אבל אין משהו אחר.
ספרות חז''ל היא פרשה שונה - רק על הרקע והמסגרת שמספקים המקורות האחרים ניתן לשבץ את דברי חז''ל במסגרת ההסטורית. ומרד בר כוכבא יוכיח שבהעדר הסטוריון אחר היה מערפל ועדיין מעורפל למרות הידע הרב שנאסף מאז.
באשר למגילת אנטיוכוס אני די מפקפק האם ניתן ללמוד ממנה משהו. באשר ליוסיפון יתכן ויש בו קצת מידע ששאב ממקורות שאינם בידינו היום.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=39191
תודה, דומני כי ראיתי פעם את ההוצאה הזו
מושה (יום שלישי, 30/12/2003 שעה 19:37)
בתשובה לאליצור סגל

של הספרים החיצוניים.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.