פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לנסים ישעיהו, 26/06/02 8:36)
טעות מצועפת
רון בן-יעקב (יום חמישי, 27/06/2002 שעה 1:47)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראית הנביא ככלי להעברת צווים אלוהיים לעמך ישראל, כמו הראיה הרומנטית של המשורר החייב לצמצם את עצמו בכדי לאפשר למוזת השירה להעביר חרוזיה, היא בדיוק ראיה רומנטית-מוסטית חפה מכל קשר למציאות אותה אנחנו מבינים יותר טוב כיום.

עבור רש''י עניו פרושו סבלן, ובדומה לו גם הרמב''ן משדך עניו לסבלנות ''כי הוא לא יענה על ריב לעולם אף אם ידע''. אבל אולי לעניננו יעזור דעת זקנים שאומר במפורש שמשה היה עניו כי הוא ''לא היה תובע עלבונו''.

אין אדם יכול ''לבטל את עצמו'' למען השכינה או השירה, כי אז הוא לא יהיה אדם, הוא פשוט לא יהיה. לטעון שמשה פשוט העביר דברי אלוהים חיים מבלי שהוא גופו היה מעורב בטרנזקציה הופכת אותו למכונה אוטומטית משוללת כל יכולת אנושית, הבנתית ורגשית. הפעילות הנשפית הבלתי פוסקת שלנו לא מאפשרת את התיאור המיסטיקני שהפרשנות מנסה לקדם. האדם הוא כלל פעילות גופו בתוך החברה בה הוא מצוי כי אחרת אין הוא אדם.

האם ישנו אדם, מנהיג או מונהג, שאין לו הערכה עצמית? נראה לי שיש בילבול בין אנליזה כמותית לאיכותית. הערכה, מודעות עצמית אם תרצו, ריימת תמיד. השאלה היא באיזו כמות היא יכולה להפוך למסוכנת. ברור שלמשה היתה הערכה עצמית מפותחת ביותר, וגם הקהילייה שמסביבו העריכה אותו ככזה. הוא לא היה סתם עניון אלא ''עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה'' וזוהי תכונת גאוותנות שאיננה שלילית בהכרח, ובל נשכח שמשה היה גם ''גדול מאד''.

בכל אופן, כדי להיות עניו, אם מתכונות פנימיות או משום שאימנת עצמך לענותנות אומרת בדיוק את מה שאמרו (ולא ידעו מה הם אומרים) הפרשנים. זוהי תכונה גופנית-נפשית שעצם קיומה מראה שאין האדם מסוגל לבטל את עצמו ולהפוך לכלי קיבול, משפך חף מכל רגש ותבונה גופנית-אנושית. לכן, טענת המאמר ש''מנהיגותו של משה היא נטו ללא עירוב של אינטרס אישית כלשהו'' היא טענה מופרכת בעליל שאינה עולה בקנה אחד עם שום ממצא וידע נוכחי, למעט הידע הדרשני-רבני השואב את כוחו מתוך עצמו ובזה חולשתו.
_new_ הוספת תגובה



קשה להתמודד עם חצאי אמיתות.
נסים ישעיהו (יום חמישי, 27/06/2002 שעה 17:28)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כבר ציטוטים, אז אנא לדייק. זה חשוב.

רש''י אומר שעניו זה ''שפל וסבלן''. אתה בחרת להזכיר רק סבלן, מדוע? כי זה מתאים לתזה?...
המאמר סותר/נסתר ע''י כל ממצא וידע נוכחי, אתה טוען. נו טוב, אינני יודע מה אתה יודע ומה לא, אבל מה שאתה או אני יודעים אינו תכלית הידע.
הטיעונים שלך מסתדרים נפלא עם מה שכתבנו במאמר זה ובעוד מאמרים: האגו מפריע לי לקבל שיש כוח עליון שעלי להתבטל לפניו. אני שומר מצוות, לומד תורה וכו', אבל הכל במסגרת מה שהשכל שלי מבין ומקבל...
בחסידות זה מאובחן כהבדל בין הביטול לרצון העליון לבין הביטול לבעל הרצון העליון.
כיום יש כאלה שמפקפקים בעצם קיומו של רצון עליון או בעל רצון עליון... אז מה? הם יודעים משהו שאנחנו לא יודעים?

משה רבנו היה בטל בתכלית וזה עולה מן הכתובים בצורה ברורה, אפילו מאלה שהזכרת; כי הרי הוא פרש מאשתו כדי שיהיה מוכן לקריאת ה' בכל רגע נתון. שלא לדבר על מסירות נפשו עבור עם ישראל כאשר הוא מסרב להצעת ה' ''ואעשה אותך לגוי גדול ועצום ממנו''.
בפעמים הבודדות שיש התנגשות בין דבר ה' לבין נטיות לבו של משה - הוא נענש קשות, וגם זה כתוב במקורות. סליחה שאני מסתמך על המקורות, אני פשוט לא חושב שאני יותר חכם מאותם חכמים...
על שלמה המלך אשר ''חכמתו הכשילתו'', בלשון חז''ל, שמעת? הוא לא התבטל בפני מה שכתוב בתורה ולכן נכשל.
הדוגמאות לזה רבות מספור אבל לנו קשה לקבל שזאת משימתנו, להתבטל לפני בעל הרצון.

טענתך שהוא 'מפסיק להיות אדם' מזכירה לי את הפחדים שהיו לי לפני שהעזתי לעלות על הדרך הזאת...
בפועל קורה ההפך הגמור, רק כך אפשר להגיע למיצוי היכולות שהקב''ה נתן לנו. האגו לא מפריע ולא מטריד אותי מה יאמרו עלי או איך זה יתקבל או איך העז לדבר אלי כך...
בדרך זו אדם הופך להיות הוא עצמו נטו.

בברכה,
נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי