פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ליובל רבינוביץ, 04/03/04 21:57)

http://www.faz.co.il/thread?rep=42412
ובכל זאת, יהודי נשאר יהודי
נסים ישעיהו (יום חמישי, 04/03/2004 שעה 23:28)
בתשובה ליובל רבינוביץ

בס''ד.

דבריך נסמכים על קביעות של חוקרים למיניהם ומובילות אותך למסקנות מרחיקות לכת. לענ''ד, עדיין יש יתרון לפרשנות החז''לית, ולו משום קירבת הזמנים לתקופה ולטקסט שמפרשים, על פני הפרשנות המופרכת של אותם חוקרים שבסיס מחקרם מונח באנטישמיות נטו.
אבל זו רק הקדמה.

כתוב במגילה ''...הדסה היא אסתר...''. שתיהן מלים עבריות כאשר השם הדסה ניתן לה כביטוי לריח טוב של הדס בעוד השם אסתר מבטא את הסתרת הפנים של הקב''ה שחשו היהודים בגלות.

מרדכי זה מור דכי. כלומר בושם (ששמו מור או בכתיב חסר, מר) נקי.

צריכים לזכור שמדובר בשפות שמיות שההשפעה ההדדית ביניהן הייתה טבעית לגמרי.

עכשיו שמישהו יסביר לי מדוע אני צריך להעדיף את הפרשנות של חוקרי התנ''ך הפוסט מודרנים על פני פרשנותם של חז''ל.

וכבר הזכרנו את הנחת היסוד האנטישמית של אותם חוקרים שראשוניהם היו גרמנים וצאצאם האידיאולוגי המפורסם ביותר ידוע בשם היטלר.

הרי כל מגמתם היתה לקעקע את בנין היהדות בדרך של ''הוכחת'' אי אמינות התנ''ך ופרשנותו החז''לית.

למרבה הצער, יהודים רבים מדי נפלו ברשת האנטישמית בלא לדעת כלל כי זהו העניין. וכבר כתבתי על כך אשתקד כי אם נקבל את הפרשנות הזאת נפסיק לחגוג את פורים וגם נפסיק להאמין ולחתור לביטול גזירות המן הנוחתות עלינו שוב ושוב.

בעצם, נפסיק חלילה וחס להיות יהודים.

לי אין כוונות להפסיק להיות יהודי, וגם אין לי כוונות לוותר על הגשמת החלום להביא לביטול גזירות המן של דורנו ולהביא למצב בו יתקיים כפשוטו הפסוק וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשׂנְאֵיהֶם:

אני בטוח שזה אפשרי כי כבר יש תקדימים היסטוריים וזה של פורים הוא הבולט שבהם. הסיבה היחידה שזה לא קרה עד עתה היא, כאמור בגוף הרשימה, שעדיין לא הפנמנו את עובדת היותנו יהודים ואת העובדה שאנחנו כאן בפרט וקיימים בכלל, רק מפני שכך כתוב בתורה.

אני גם בטוח כי כך או אחרת, אתי או בלעדי, רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים; אבל אינני מצליח לשכנע את עצמי שלא לקחת ללב את מה שקורה ולהפסיק לראות בכך מטלה אישית. מה לעשות, אני לא מצליח לישון כשיהודים מתפוצצים חופשי.

והסיפור של פורים ממחיש בדיוק את מצבנו היום, כולל המנהיגות שצצה, לכאורה, משום מקום כאמור בגוף הרשימה.

סליחה על האריכות אבל זה בוער בעצמות.

וכדי לא להישאר חייב, הציטוט שהבאת: [י] לֹא-הִגִּידָה אֶסְתֵּר, אֶת-עַמָּהּ וְאֶת-מוֹלַדְתָּהּ: כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ, אֲשֶׁר לֹא-תַגִּיד.

הפסוק הבא עונה על שאלתך: יא וּבְכָל-יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית-הַנָּשִׁים לָדַעַת אֶת-שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה-יֵּעָשֶׂה בָּהּ:

מלך סביר או סתם אדם סביר, רוצה לדעת עם מי הוא מתחתן. מי שמסתירה את זהותה - אינה מועמדת למלכות. נראה לפרש שמרדכי מתהלך שם בציפייה דרוכה לראות אם רק יגרשו את אסתר מבית המלך על סירובה להזדהות או שמא גם יהרגוה.

בפועל, לא גירש ולא הרג והיא הייתה אנוסה. מכאן ואילך מרדכי מצפה להבין מדוע זה קרה, מדוע דוקא יהודיה נבחרה למלכה. כאשר נגזרה הגזרה – הוא הבין; על כן הוא אומר לה: וּמִי יוֹדֵעַ אִם-לְעֵת כָּזאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת: (פרק ד, יד)

על זה גם עונה אסתר וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי: עד עתה היתה אנוסה לחיות עם גוי ולא נפרדה בכך מיהדותה. אבל אם תבוא אליו אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת - כבר אינה אנוסה ואיבדה זכותה להיקרא יהודיה.

כל כך פשוט.

בברכה לפורים שמח באמת,
נסים.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.