פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לנסים ישעיהו, 02/07/02 23:52)

http://www.faz.co.il/thread?rep=4357
לניסים: לצערי, קיימים בעולם החילוני גם מעשי נבלה
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 03/07/2002 שעה 5:19)
בתשובה לנסים ישעיהו

מתועבים עד כלות. כך למשל, איני יכול כלל להעלות על הדעת שראש ישיבה או מדריך, יגזול את רעיונות ''עקירת ההרים'' של תלמיד חכם, כשגזלה זו תשמש גם מניע להציגו ככלי ריק, ערום וערייה, להביא לבידודו, ולשפוך את דמו ''בלשון רע'' שטרם ידע השטן.

אך מעשים כאלה קיימים גם קיימים באקדמיות החילוניות, שמוריהם תכופות קשורים בגורמי ממסד חזקים ובמערכות ממסדיות השולטות על תחומי חיינו. כך, ''תלמיד חכם חילוני'' עשוי, בפרט אם הוא מצטיין, ועוד בגיל צעיר מאד, להיות נידון הן לגזילת ענק, הן להכפשה, התולה את סיבת מצוקתו בו עצמו, והן לסיבוך בעלילות שונות והזחה, עקב האמצעים הרבים שבידי בעלי הכוח. אכן, לצערנו, החילוניות הינה תכופות כוח ערום שיש בידו כל האמצעים , הן להראות כלגיטימי וצודק, והן להטיל בקורבנותיו דופי שיראה כאילו סיבת הדבר בהם עצמם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=4404
על פרצופים ועל דעות
נסים ישעיהו (יום חמישי, 04/07/2002 שעה 2:18)
בתשובה למיכאל מ. שרון

כשם שאין פרצופיהם שווים - כך אין דעותיהם שוות, אומרים חז''ל על מגוון הדעות האנושי ומלמדים אותנו לקבל מגוון זה ולהפיק ממנו תועלת.
עם זאת, דמויות המופת שלנו - עם כל השוני שביניהן - מכנה משותף בולט מאחד ביניהן: מסירות נפש. מסירות נפש על טובת הזולת מתוך דבקות מוחלטת בבורא העולם יוצר האדם.
הדוגמא הבולטת ביותר היא היחס בין אברהם אבינו ליצחק בנו. שתי דמויות מופת בעלות אופי שונה באופן קוטבי אבל שניהם אבותינו. שלא לדבר על יעקב הכולל בתוכו את מרכיבי האופי של אביו וסבו גם יחד וכולל את שניהם.
דוגמא נוספת - הלל ושמאי. אופי הפוך והרמוניה מושלמת בתוך הניגודים.
לכל אדם נתן בורא העולם ומנהיגו את היכולות והכישורים המיוחדים לו. היהדות דורשת מן האדם לנצל את כישוריו הייחודיים לטובת הכלל ולעשות זאת במסירות נפש. את הכוחות לכך שואבים מן המופת של דמות המופת.
אתה, אכן צודק ביחס להזיית אוסלו ולמרבה הצער עדיין לא מתפכחים מן האשליה המסוכנת. ביהדות זה נקרא ''דחיקת הקץ'' שזה כינוי אחר ל''משיחיות שקר''. אין הבדל מהותי בין גישתם של מחוללי אוסלו לבין רעיונו של שבתאי צבי.
כאשר מסרבים להודות ב''אנוכי ה' אלקיך'' - גם ''לא תרצח'' וגם ''לא תגנוב'' אינם בעלי תוקף מוסרי מוחלט. הכל נתון לשיקולו של הפרט ואם הוא חושב כי מקרה מסוים מצדיק מעשה קיצוני שלו - למה לא? כך זה באקדמיה וכך בכל התחומים.
אגב, יצר הרע יש לכולם. גם לי, כמובן. השאלה היא, מה עושים אתו? אברהם אבינו אומר לאבימלך: ''כי אמרתי רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי''. כשאין יראת ה' - הכל שאלה של מחיר. גם חיי אדם.
אינני יודע מדוע נראה לך כי אני מבקר את כתיבתך; לא הייתה לי שום כוונה כזאת ואני מתנצל אם כך הובנתי.
בברכה,
נסים.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.