פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאורי מילשטיין, 04/07/02 8:07)

http://www.faz.co.il/thread?rep=4432
איכרות VS חקלאות
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 04/07/2002 שעה 15:54)
בתשובה לאורי מילשטיין

אורי שלום,

פיתוח החקלאות בישראל היה בין היתר תוצאה ישרה של תיקון דמות היהודי הגלותי לטובת יהודי ישראלי בעל גו זקוף המחובר בשורשיו לאדמתו, ואשר עליה יהיה מוכן להילחם.

החקלאות הישראלית ניסתה לממש את האתוס הרומנטיציסטי האירופאי המצוי והמקופל בחלקים שונים של הוויית העולם הציונית, אשר ממנו ינקה מלכתחילה בין אם באופן ישיר או באופן עקיף.

בהעדר שכבת איכרים שורשית מזה דורות פנתה הציונות בארץ ישראל אל אתוס החקלאי, אשר בניגוד לאיכר מוכן לשלב בתוכו רעיונות מודרנה וחידוש על בסיס קוגנטיבי-עיוני, ומכאן תעוזתה השונה של החקלאות הישראלית בתחומים שונים.

מבחינה זו היתה החקלאות הישראלית סיפור הצלחה, אך סיפור הצלחה זמני, אולם גם במקומות אחרים בעולם הראשון עוברת האיכרות והחקלאות משברים לא פשוטים, כך שלא ניתן למקד הצלחה זמנית זו במודל הישראלי בפרט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=4440
לא מדויק
שקד (יום חמישי, 04/07/2002 שעה 20:14)
בתשובה לאלכסנדר מאן

כבר בתחילת המאה הוכשרו ע''י הבארון רוטשילד איכרים יהודים והוקמו מושבות חקלאיות.
גם בקיבוצי (ומושבי) העליה השלישית נבנתה חקלאות לתפארת.
הבעיה החלה עם חלוקת האדמות החקלאיות בשנות ה - 50, בהן, כדי לאפשר לכמה שיותר עולים להתפרנס מחקלאות, חולקו האדמות לחלקות קטנות שמקשות על רווחיות. בתמורה הובטחה סובסידיה גבוהה, שלא פעם ''פירנסה'' את החקלאים טוב יותר מהחקלאות עצמה.

יחד עם זאת, אין לחלוק על כך שבראשיתה הייתה החקלאות הישראלית אחת מאבני הדרך בציונות, וכי גם היום ממשיכים פיתוחים חקלאיים (ישירים ועקיפים) לפאר את מדינת ישראל בעולם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=4447
לא בדיוק, אבל בערך
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 04/07/2002 שעה 21:37)
בתשובה לשקד

כשאני מדבר על מסורות איכרים אני מתכוון לקבוצות אוכלוסיה שיושבות מזה 500 שנה על אדמותיהן ומטפחות מסורת איכרית, הרחוקה מרעיונות המודרניזם או הקידמה לשמה, לפחות במודל האירופאי.

לא לחינם טען הימלר שהדם 'הארי הטהור' ביותר מצוי בקרב שכבות האיכרים אשר 'אינן מזוהמות' ברעיונות דקדנטיים וברצון למודרניזם, שלא לדבר על קירבתן הבריאה אל הטבע במובנו הפאנתאיסטי של מושג זה. שכבת האיכרות ברחבי אירופה שיתפה על פי רוב פעולה עם כל כוחות הריאקציה האפשריים, מסיבות שונות ותואמות תקופה.

היהודים בגלות, על תקן 'עם הספר והקופה הרושמת' היו אולי סוחרים מצטיינים או בנקאים ומלווים בריבית ממולחים - אך כתוצאה מאיסור רכישת אדמות לא התפתח ענף האיכרות אצל קבוצה זו, ו'חיסרון' זה ביקשה הצינות לתקן, על ידי יצירת אדם חדש וזקוף, אשר יהיה קשור בטבורו לאדמתו. בין אם היה זה הברון (ושימי לב עד כמה מגוחך העניין שקפיטליסט בנקאי יהודי מהגולה מתעסק ברעיונות 'איכריים' לכאורה) או הוגי הציונות הראשונים - שאפו כולם להתחבר חזרה אל הקרקע בארץ חמדת, ורצוי בתהליך מהיר ועשיר פאתוס כיאה לחברה שמקדשת עקרונות מסוג דת העבודה ומנסה להדביק פיגור טכני של מאות שנים.

הדבר היחידי שאנשי העליות השונות הקימו לאורו של רעיון זה היה אכן חקלאות לתפארת, אולם ייתכן שד''ר מילשטיין צודק וכי כלכלית היתה ישראל חייבת להתפתח גם בכווני טכנולוגיה מתקדמת כיפן, או בכווני עסקאות כספיות בינלאומיות, כדוגמת שווייץ.
נקודה למחשבה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=4460
אכן נקודה למחשבה
שקד (יום שישי, 05/07/2002 שעה 0:10)
בתשובה לאלכסנדר מאן

החקלאות הייתה אחת מההצלחות הגדולות של הציונות הניבנת, אבל אין ספק שמדינה שעיקר משאבייה מצויים בראשה צריכה הייתה לבנות אלטרנטיבות נוספות, ולא לקפוא על שמריה ולהגיע לשנת 2002 כשהיא עדיין מתחזקת מפעלים כושלים, כדי להבטיח פרנסה כלשהי לעובדים.
וכדאי לשים לב שדווקא בנושא החקלאות, למרות חוסר המסורת, הגיע ישראל להשגים ולפיתוחים טכנולוגים וביולוגים מרשימים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=4492
לאלכס:החקלאות בישראל היתה יעד רומנטי
אורי מילשטיין (יום שישי, 05/07/2002 שעה 8:28)
בתשובה לאלכסנדר מאן

אנטי-רציונאלי. וכמו רוב היעדים הרומנטים, לרבות התפיסה הרומנטית במאה ה- 19, בעיקר בגרמניה, היא הסתיימה באסון.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.