פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=45205
ספר טוב של סמולן על מפעל אוסלו
פנחס (שבת, 24/04/2004 שעה 15:39)

יצא לאור ממשבימים אלה ספרו של גולן להט דוקטורנט לפילוסופיה מדינית באונ' ת-א בשם 'הפיתוי המשיחי' הוצאת עם עובד
אכתוב כמה שורות מן הכריכה האחורית של הספר.
''הגילויים והמסקנות שמציג 'הפיתוי המשיחי' הם לא פחות ממהפכניים תוך השוואה לתפישות זמן טוטלטריות בעת החדשה-שאיפיינו בעיקר זרמים רדיקליים-משיחיים מהמהפכה הצרפתית דרך הקומניזם הרוסי וכלה בפשיזם האיטלקי-חושף הספר את התאהבותו של השמאל הישראלי ברעיון הגאולה המודרני.
זהו הספר הראשון שמגבש הסבר כולל ומרתק לעלייתו רבת התקווה של השמאל הישראלי ולקריסתו האדירה''
הדברים מאוד נכונים, אולם את החשוב ביותר אין המחבר אומר, או שהוא אומרו כבדרך אגב ובלשון רפה, כי הרי הוא עצמו סמולן טוב המקונן לאורך כל הספר על הגאולה שאיכזבה.
את משמעותו העמוקה של מפעל אוסלו ההזוי ואת המהפכה הגדולה בעם היהודי היושב בציון שאוסלו היה צריך לחולל הטיב לבטא דווקא פוליטיקאי ולא אינטלקטואל מנותק סמולני או איש רוח סמולני העושה רוח כמאה ווינטלטורים בעלי כנף אחד בלבד, הכנף השמאלי. הפוליטיקאי הוא לא אחר מאשר שמעון פרס הבלתי נלאה שאמר אחר הפסדו בבחירות לנתניהו: ''היהודים נצחו את הישראלים''
מפעל אוסלו אמור להיות הנקודה הארכימדית והמנוף עצמו אשר יחולל מטהמורפוזה בעם היהודי בארץ ישראל לעשותו לעם מערב אירופי.
עם שכל הוויתו כל עולמו כל מערך האידאות שלו הוא סמול אירופי. עם שההיסטוריה שלו לא מתחילה בקונגרס הציוני הראשון כפי שגרס הסמול עד עתה אלה מקורותיו ההיסטוריים נעוצים עמוק בראשית ההיסטוריה המערב אירופית. והיסטוריית הנאורות היא ההיסטוריה המכוננת את עולמו.
איך כינה מרדכי שלו את ביילין ואנשיו: חבורת פרחחים.
קיימת תוכנית בטלוויזיה שאיני זוכר את שמה, כל ליל שבת . בה מנחה אמנון זיכרוני בדרך כלל קבוצת אינטלקטואלים אנשי אקדמיה סמולנים למהדרין
והנה , באחת התוכניות עסקו ודנו בעניין 'החברה האזרחית'
המושג הזה נעשה מאוד רווח ואופנתי במערב בשנים האחרונות, והסמול כקוף אחרי הסמול במערב, כתוכי של המערב, כגרופי של המערב, מיהר לאמץ מושג זה אל חיקו ולדוש בו.
ישבתי סתם כך וצפיתי והקשבתי ופתאום תפסתי את לב העניין הסמולני. היהודים הישראלים האלה כשדנו במקורות המושג הזה בהיסטוריה המערבית האירופית חשו הרגישו שההיסטוריה הזאת היא ההיסטוריה שלהם, והוגי רעיון 'החברה האזרחית' הם אבותיהם.
מה להם ולשאלות שהעסיקו את העולם האידאי של יהודי אירופה בתקופה הזאת. מה להם ולסוגיות הלכתיות כמו שיעורה של גמילות חסדים או דין יינם של גויים. זה עולם אידאי שהם מתביישים בו ובזים לו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=45240
באמת למה שלא תנסה לעניין אותנו
מושה (שבת, 24/04/2004 שעה 22:19)
בתשובה לפנחס

באיזה סוגיה טובה על יין נסך?
נראה לי שזה בהחלט ראוי לעמוד במרכז ההויה שלנו.
אחר כך נעבור לשאלה כמה מלאכים יכולים לעמוד על ראש סיכה אחת. מזמן לא חזרנו לשאלה המעניינת הזאת.
ובא לציון גועל

http://www.faz.co.il/thread?rep=45254
באמת למה שלא תנסה לעניין אותנו
פנחס (שבת, 24/04/2004 שעה 23:49)
בתשובה למושה

אני בהחלט מסכים איתך שעניין בגידת בקהאם בפוש ספייס הרבה יותר חשוב להוויתנו היהודית
שלא לאמר השאלה אם הראשון בבידור היה לו פעם דייט עם יעל בר זוהר

http://www.faz.co.il/thread?rep=45310
פנחס, נסה לדבר לעניין
אריה פרלמן (יום שני, 26/04/2004 שעה 0:13)
בתשובה לפנחס

מרוב התגוללות על ה''סמולנים'' לא הבנתי מה רוצה כותב הספר להגיד.
אנא נצל את הבמה בשביל לדבר תכלס' על הספר ועל מחברו.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.