פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה למי שואל אותך בכלל, 27/04/04 5:47)

http://www.faz.co.il/thread?rep=45418
צביעות?
יועזר (יום שלישי, 27/04/2004 שעה 7:26)
בתשובה למי שואל אותך בכלל

צביה ולדן היא מורה ובלשנית. ההתמחות שלה היא לשון, והתפתחות לשונם של תינוקות. טבעי שיתייעצו עם מומחים בתחומי הלשון כמוה. נראה לך שאת התמחויותיה רכשה במשרדי הממשלה בהם שירת אביה? לאט לך, אין שם אף אחד ששפתו מגיעה לרמתה של ד''ר ולדן. ואם משכורת של מורה במכללה היא יניקה מן העטין הציבורי ובעיניך זה שלילי, אז מה נעשה עם כ 150.000 מורים במוסדות החינוך (כולל מכללות ואוניברסיטאות) של מדינת ישראל? האם אתה מציע לסגור אותם, כי הרי הם יונקים מן העטין הציבורי?

אני מתנגד לשיטת ''השפה כמכלול''. נו אז מה? מי שחושב אחרת ממני דינו מאסר?
מחצית מילדי ישראל אנאלפבתים? שטות גמורה. המספרים נמוכים בהרבה והם מתייחסים לילדי כתות א'-ג'. זה רע בעיני. אך האם זהו הכשל היחיד בחיינו? ניסינו, לא הצליח, נתקן. יש לי הרגשה שאתה מערבב אנאלפביתיות עם הבנת הנקרא, ואילו שני דברים שונים. אנאלפבית אינו יודע לקרוא. אם הוא יודע לקרוא ואינו מבין את קריאתו הוא איננו אנאלפבית. (אני משאיר לך לקבוע מה הוא.)

http://www.faz.co.il/thread?rep=45430
ליועזר הנכבד.
עירית, מורה (יום שלישי, 27/04/2004 שעה 10:08)
בתשובה ליועזר

כמורה ומחנכת זה 30 שנה יורשה לי להעיר.

הייתי חברה בועדה המיעצת למשרד החינוך בנושה הוראת שיטות הקריאה.

ב1993 עם הכנסת שיטת ''האורינות'' כשיטת חובה, הצביעו
כל חברי הועדה נגד החלת השיטה בבתי הספר.
כבר אז ידוע היה הנזק שהשיטה גורמת, וכבר אז הובא בפני
חסרי הועדה נתונים, אשר מצביעים כי השיטה פגומה מיסודה.

הלחץ לקבע את השיטה הגיע ''מלמעלה'' מהחלונות הגבוהים,
משרת החינוך ששמה נודע בישראל כשולמית אלוני, וממנכ''לה.
וסוד גלוי היה, שהיועצת הראשית והפרויקטורית של השיטה שמה בישראל ד''ר ציקי ולדן, בתו של מר פרס.

סוד לא גלוי הוא ששכר טרחתה של ד''ר ולדן היה בסכום של
למעלה משתי מליון ש''ח בגין היעוץ.
כאמור, השיטה באה להחליף וליתר שיטת לימוד שהוכיחה את עצמה כבר אלפי שנים להוראת השפה הקריאה והכתיבה העברית.
שעולה בחינם, אין כסף.
השיטה הפכה את תלמידינו, ילדיכם וילדינו לשפני ניסיון,
השיטה הותירה אחריה הרס מוחלט בהבנת הניקרא.
דור שלם של אנשים שלא מסוגלים להבין טקסט פשוט, שיוותרו
בורים למעשה.

כיום , בגיל העשרה כיתות י, י''א י''ב ישנם 3 סוגי הבחנות.

נפגעי השיטה, ילדים שלא מסוגלים להבין טקסט פשוט, ומדובר במספרים מפחידים.
דתיים וחרדיים וכן ערבים שלא למדו בהתאם לשיטת האוריינות, והבנת הנקרא אצלם טובה מאוד.

מיעוט של ילדים שצלחו את השיטה טאיכשהו הצליחו לשרוד את
הנזקים.
במדינה מתוקנת, היתה מוקמת ועדת חקירה והיו מוגשים
כתבי אישום ותביעות פיצויים.
אולם בישראל שלנו, ילדינו הם הפקר, הכל מותר.

אני חושבת שגם ציקי ולדן, שהלחץ שהפעילה, דרך הפוליטיקאים שהם מקורביה היה מדהים! חייבת לתת את הדין
עם שינוי השיטה לפני שנה, הפעילה ציקי את כל יכולתה
כדי למנוע את שינוי השיטה כולל טלפונים משמעון פרס
לשרת החינוך!!!!

עירית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=45434
המורה יש לי שאלה
מושה (יום שלישי, 27/04/2004 שעה 11:08)
בתשובה לעירית, מורה

למרות שהוכח כי משפחת פרס הפכה את הילדים לבורים והרויחה מיליונים יש לי שאלה.
מה היו ממצאי ידיעת הקריאה והבנת הנקרא בטרם הכנסת השיטה החדשה?
האם נכון כי הדבר נעשה בעקבות מבדקים שהראו כי יש אחוז גבוה מאד של תלמידים המתקשים בנושאים אלו ומתוך רצון לתקן את המצב?

http://www.faz.co.il/thread?rep=45444
למשה השואל
עירית, מורה (יום שלישי, 27/04/2004 שעה 13:06)
בתשובה למושה

והטוען שהוכח ששפחת פרס הפכה את הילדים לבורים והרוויחה מליונים.

לפני הכנסת שיטת האורינות, מדינת ישראל התגאתה בהצלחה
בבחינות בהבנת הנקרא.
ב1990 מדינת ישראל היתה במקום 6 מבין המדינות המפותחות.
ב2003 ובאותן בחינות מדינת ישראל בסוף הרשימה בין ברזיל ורואנדה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=45448
אני קצת מופתע
מושה (יום שלישי, 27/04/2004 שעה 13:47)
בתשובה לעירית, מורה

יש לך איזה לינק לנתונים או מקור שאפשר לבדוק?

http://www.faz.co.il/thread?rep=45449
ושאלה נוספת
מושה (יום שלישי, 27/04/2004 שעה 13:53)
בתשובה לעירית, מורה

האם יש לדעתך קשר בין התוצאות העגומות הללו לבין מספרם של העולים החדשים שנתווספו למערכת החינוך באותן שנים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=45467
מורתי את צודקת. ועל אף שידוע היה
מרק (יום שלישי, 27/04/2004 שעה 19:54)
בתשובה למושה

הדבר לשולמית ולרובינשטיין אחריה הם לא עשו דבר לשנות המצב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=45452
עירית יקרה
יועזר (יום שלישי, 27/04/2004 שעה 14:07)
בתשובה לעירית, מורה

מה שאת מספרת פה הוא דבר מדהים. כתבתי ואני עדיין מתנגד בכל מאודי לשיטת ''השפה כמכלול'' מה שאת קוראת ''אוריינות''. אני חסיד גדול של שיטת לימוד הקריאה כפי שהיתה ב''חדר'' היהודי.
מה שאני טוען: לא כל מי שאינו חושב כמוני הוא עבריין פלילי כפי שכתבו פה.
אני שמח שהשיטה הזו חדלה בבתי הספר. ואם גם נזקיה יפסקו הרינו מתברכים.
עודני סבור שצביה ולדן היא אדם הגון וישר דרך גם אם היא טועה וטוענת שסיבת אי הבנת הנקרא איננה שיטת האוריינות.
לגבי הלחצים: אינני מאמין שהלחצים הגיעו מלשכתו של פרס. סביר להניח שמי שמוכן לשלם לה את הסכומים שאת טוענת ששילמו לה, יתעקש ללחוץ ולומר שלא בזבז את כספי הציבור לשוא. אנשים אלה נמצאים בצמרת משרד החינוך.
ועוד דבר: צביה ולדן עוסקת בחינוך מעל 35 שנה. מתי לדעתך היא סוף סוף תוכר בזכות פעלה ולא בזכות אביה? האם נראה לך שבעלי מקצוע בתחום המשפט, הרפואה, הבקאות, או כל תחום דומה, עם ותק ומעמד כשלה (שנרכש בעבודתה), ידרשו עבור ייעוץ מתמשך רק את הסכום שאת טוענת ששולם לה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=45453
ליועזר
עירית, מורה (יום שלישי, 27/04/2004 שעה 16:36)
בתשובה ליועזר

מינויים פוליטיים , קבוצות לחץ, ואינטרסים כלכליים
לא הותירו מקום לשאר הרוח הנדרש מהעוסקים בחינוך.

איני מכירה את גברת ולדן מהקשרים אחרים לבד מהיותה
בעבר יועצת חיצונית לצורך הנחלת שיטת האוריינות שהוכתבה כאמור ונכפתה כאמור הר כגיגית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=60631
ליועזר הנכבד.
יעל (יום שלישי, 14/06/2005 שעה 13:07)
בתשובה לעירית, מורה

לעירית, המורה והמחנכת מזה שלושים שנה הנכבדה,

קראתי בעיון את תגובתך והזדעזעתי מרמת הניסוח הקלוקלת, כמות שגיאות הכתיב המדהימה והשימוש הלקוי בתחביר העברי.

לדעתי, מורות בורות כמוך המחנכות את ילדינו ב-‏30 השנים אחרונות הן אחת הסיבות לרמת העברית והבנת הנקרא הירודות של ילדינו אם לא הסיבה העיקרית!!!!!

שנאמר: ''כל הפוסל, במומו פוסל.. ואידך זיל גמור''

יעל

נ.ב., עצוב היה לי עוד יותר לגלות שאף לא אחת מהתגובות לדבריך כללה התייחסות לרמת הכתיבה שלך. כלומר, גם שאר חבריך המלעיזים אינם בקיאים בעברית תקינה מה שלא מונע בעדם להשמיץ..... לך זו בטח נחמה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=45442
הבנת הנקרא. הבנת הנקרא. תלמידי ישראל הישיגו בסקרים בינלאומיים את
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 27/04/2004 שעה 12:47)
בתשובה ליועזר

אחד המקומות האחרונים בעולם בהבנת הנקרא. חלק מהקושי שלהם ניתן להזקף לזכות שיטת קריאה קלוקלת המעמיסה הרבה מידי על הקשב שלהם, ואינה מתירה מספיק קשב עודף spare capacity לתהליכי פענוח והתחקות אחר משמעויות המשפטים.

הנקודה אינה שהגברת הזאת הינה שכירה בשרות הציבורי, אחת ממאות אלפים, אלא שהיא זכתה להיות מורמת מעם, זכתה להשפעה רבה על המערכת, וזאת כנראה על חשבון בדיקה מקפת של תקפות ויעילות גישתה. כאשר מישהו מורם מעם בהליך שרירותי, תהליכי הבקרה ניפגמים. סביר גם שבתוקף עמדתה יוצרת הקנונים החינוכיים במערכת, זכתה למשכורת גבוהה ותוספות רבות. עמדה רמה זו, אין כל ביטחון - בהתייחס לכשליה וההכשלה רבתי של אחרים - כי היא באה לה רק בזכות כישוריה המופתיים, שהרי יש הרבה אנשים מעולים במערכת החינוך והאקדמייה בישראל. גם אם האשה הזאת בולטת בצניעותה, הרי דבר זה כשלעצמו אין בו די להעניק לה מעמד מכונן רבתי במערכת.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.