פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=50926
הבו לכם אנשים-שלטון הסדר או סדר השלטון
מ. צביאלי (יום רביעי, 21/07/2004 שעה 20:10)

ניסים.כל מלה חצובה בסלע.לצערינו ההתרחקות בגלל הסתאבות או בגלל עייפות או מאיזו סיבה שלא תהיה היא לעוכרינו. מה שאני כן יודע זה ש''דעת'' הקהל היא דבר שלוקח המון שנים להסיט. לאבותינו במדבר,לפחות לפי האבן-עזרא (ומפי השמועה-לא ראיתי בכתובים)היתה מנטליות של עבדים. קשה היה להם להסתגל לעצמאות,למרות הניסים הגלויים,מעמד הר סיני. ''דור המדבר'' ו''דור דעה'' זה היינו הך.במדבר ''מתנקים'' מכבלי העבר,יוצרים חוקה,קונסטיטוציה בלע''ז,או כמו שאנחנו מכירים את התורה ''שם שם לו חוק ומשפט''. פעמים רבות קראנו: ''לו חכמו ישכילו זאת יבינו לאחריתם'' כמו שקראנו שגם ציטטת ''הבו לכם אנשים חכמים ונבונים וידועים לשבטיכם'' רש''י שם בערך אומר כך:''שאם בא אלי מעוטף בטליתו אין אני מכירו ,אבל אתם מכירים''. שאלה: מה זה שונה ממה שהציע ה''שווער'' של משה רבנו,יתרו הממוסד וחוקר הדתות,באמרו:

''ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלהים אנשי אמת שנאי בצע ושמת עלהם שרי אלפים שרי מאות, שרי חמשים ושרי עשרת:

התכונות הדרושות היו ''אנשי חיל יראי אלהים אנשי אמת שנאי בצע''. ו''עליהם'' יהיו השרים השונים לפי סדר גודל יורד.

והסיבה לסדר הזה גם פשוטה ,לדברי יתרו:
ושפטו את-העם בכל-עת והיה כל-הדבר הגדל יביאו אליך וכל-הדבר הקטן ישפטו-הם והקל מעליך ונשאו אתך:

אבל העיצה גם כללה התייעצות בקב''ה. ''המלך בגבורה'' (רש''י שם. כלךומר לא לפי ראות עיניך שאפשר לשנות ''סדרי בראשית'' (שבעצם באו רק לסייע למשה ולעם)ולכן הוסיך יתרו:

אם את-הדבר הזה תעשה, וצוך אלהים, ויכלת עמד; וגם כל-העם הזה, על-מקמו יבא בשלום:
והפסוק הבא מעיד כמאה עדים על המועמדים שמשה רבנו אכן מצא: כל מה שנשאר מה''סגולות המיוחדות'' שלהן התכוון יתרו היו ''אנשי חיל''.
וישמע משה לקול חתנו; ויעש כל אשר אמר: ויבחר משה אנשי-חיל מכל-ישראל, ויתן אתם ראשים על-העם; שרי אלפים שרי מאות, שרי חמשים ושרי עשרת:

ושפטו את-העם בכל-עת; את-הדבר הקשה יביאון אל-משה, וכל-הדבר הקטן ישפוטו הם: וישלח משה את-חתנו וילך לו אל-ארצו:
נמאצנו למדים שיש את האידיאלי,או רף צפיות שמוכרח להיות אבל המציאות היא אחרת. מה שהיינו צריכים ללמוד הוא שמקום המדינה המגמה היתה צריכה להיות חינוך לערכי תורה(לכולם!) לערכי חברה,מדינה,צבא,ריבונות,וכו'. דא עקא,שכל אחד אחז בטלית הזאת וכל אחד מהמנהיגים אמר כולה שלי והיא נקרעה.המקרם החברתי הקבוצתי חזק מחד ומאידך הפערים בין הקבוצות הולך וגדל עד כי לא מבינים מתי זה מזיק ליהודים או מועיל ליהודים.
עוד נדבר,נסים ושוב חזק וברוך.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.