פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הערה כללית
נסים ישעיהו (יום ראשון, 17/10/2004 שעה 22:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

תוכנו של הטור הזה הוא 'אקטואליה בפרשת השבוע'.
הוא זכה לכינוי 'טלית של תכלת' וכבר כתבנו על כך משהו בעבר.
נוסיף כעת כי הטלית עוטפת את לובשה והוא כולו אפוף במצווה. בכך מייצגת הטלית את האורות העליונים שאין ביכולת האדם לקלוט אותם, והוא מודה בקיומם ומתחבר אליהם ע''י לבישת הטלית.

התרגלנו להתייחס אל התורה כאל מערכת חוקים והוראות המנותקת מן המציאות של ימינו; אפשר לקרוא מאמרים תורניים בלא חיבור לאקטואליה וזה בסדר בעינינו. חיבור לאקטואליה - הצילו, פוליטיקה.

וכאשר מתפרסם מאמר העושה את החיבור הזה, מיד הוא זוכה לקיטלוג פוליטי. גם מבקשים לתזה המוצעת הוכחות מגוף הטקסט התורני כאילו מדובר במאמר פרשנות פוליטי מן השורה.

ובכן, אילו השקיעו משהו בלימוד תורת החסידות של מורנו הבעש''ט וממשיכי דרכו, היו מבינים היטב את הנאמר במאמרינו. אולי לא היו מסכימים, אבל היו מבינים, גם את דרך החשיבה.

למצוא את ההוראות למעשה - כל שבוע בפרשת השבוע, זה להתחבר לאותם אורות שהטלית מייצגת; ומכיוון שמדובר בטלית של תכלת, גם חותרים אל תכלית הדברים ומשתדלים לא להשאיר שום דבר לא ברור.

נטיות פוליטיות יש לכל אחד, גם לכותב המאמר. אבל מה לעשות שהתורה, לעתים קרובות, מורה כי הדרך הנכונה היא הפוכה בדיוק לנטיות הפוליטיות? על כן שמים בצד את הנטיות, הדעות וכו' ומבקשים למצוא את המסר נטו. זו דרכו של הכותב והוא מתעקש לדבוק בה.

לא רק לדוד זה קשה לעיכול; ישנם ברשת אתרים המוגדרים דתיים, שם אין למאמרינו כל סיכוי להתפרסם כי אין לנו קו פוליטי. הם יפרסמו, לעתים, מאמרים מצד האיפכא מסתברא אבל לא את מאמרינו החושפים את הריקנות הפוליטית.

אז לקחנו על עצמנו משימה לא פשוטה: ''להוריד'' את התורה מן השמים אל העולם הזה הגשמי, ולא רק בתחומי הכשרות, התפילין וכדומה. זה די קשה לעיכול אבל התורה בעצמה מודיעה כי ''לא בשמים היא''.

צודק מיכאל בטענתו כי אין לדון טור זה באותם כלים שדנים מאמרים פובלציסטיים או מחקריים; אם מישהו רוצה לדון - בשביל זה אנחנו טורחים לציין את המקורות. ואם יידרש, נביא מראי מקומות מדוייקים ככל האפשר כדי שיוכלו לעיין במקורות ולבקר את הלך מחשבתנו וגם את המסקנות.

ועד כאן להפעם. נסחפתי קצת, אבל לא נורא. מקווה שנהניתם.
_new_ הוספת תגובה



הבנת הביקורת
דוד סיון (יום שני, 18/10/2004 שעה 10:50)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הביקורת שלי היא בדיוק על מה שאתה טוען בתגובה הזאת. כפי שאתה כותב הנושא שלך הוא חיבור בין אקטואליה ופרשת השבוע. אבל:

1. למרות מה שאתה טוען, המאמר שלך לא מחבר בין אקטואליה ופרשת השבוע. אתה מציג עמדה על המציאות ואחר כך מציג את המבט על פרשת השבוע והחיבור הוא זעום אם בכלל.

2. אתה מציג את עמדתך על המציאות בצורה מאד אקסיומטית כאילו היא צילום מדוייק של המציאות. במקרה הנדון היא אפילו לא קרובה לתיאור נכון של המציאות אבל אתה מתייחס אליה ככזו. מכאן שגם החיבור הזעום שעשית עם פרשת השבוע לא עומד בהגדרות שלך.

3. אתה מציג השקפת עולם מאד קונקרטית וברור מכך מה היא עמדתך האישית (עסקת בהתנתקות). זה גם כתוב במושגים מאד פוליטיים.

כמובן שאתה יכול לטעון את הטענות שמיכאל הציג כאן ובמקומות אחרים. הן גם טענות לגיטימיות ביותר אלא שהן לא ממש משכנעות אותי. הן גם לא משכנעות אותי שאתה עומד בקריטריונים שהצבת לעצמך ('אקטואליה בפרשת השבוע').
_new_ הוספת תגובה



ממש כך
מיכאל שרון (יום שני, 18/10/2004 שעה 14:43)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אתה מציג עמדה על המציאות ואחר כך מציג את המבט על פרשת השבוע והחיבור הוא זעום אם בכלל''.

כן דוד, הרב ישעיהו ממש הניף פוסטר בו התנוססו ססמאות אימים פוליטיות. כל הכבוד על ששמת לב לציורי הנאצה שהוצגו.
_new_ הוספת תגובה



אמרתי זאת באירונייה כמובן למי שלא מבין
מיכאל שרון (יום שני, 18/10/2004 שעה 15:08)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכן כשקוראים את דבריך, דוד, פשוט יש לשים בו זמנית מול העיניים את הטקסט של הרב ישעיהו, ולראות עד כמה כתיבתו הנפלאה, הזורמת, העשירה והרגישה (רגישות המעידה על לב חם) היא ההיפך הגמור מהפלקטיות הפוליטית שאתה מייחס לו:

זה זמן רב שהמערכת הפוליטית אצלנו סוערת מאד, ולאחרונה נראה שהסערה גברה עד לכדי סופה של ממש. בדרך כלל, אל הסערה מתלווים גשמים; וכאשר הגשמים רבים וממושכים, משתמשים במונח 'מבול' כדי לתאר אותם.

בעברית, 'מבול' מתאר כל שיטפון שלילי, גם אם אין שום קשר לגשם. מקובל הניב 'אחרי – המבול' לתאר הלך נפש של אדם הנוקט מהלכים הנוחים לו ברגע נתון, תוך התעלמות מתוצאות שליליות אפשריות בטווח הארוך והבינוני.
_new_ הוספת תגובה



האירוניה והמריחה
דוד סיון (יום שני, 18/10/2004 שעה 16:33)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הציניות שלך היא רעה. אתה מנסה ליצור רושם לא נכון על הביקורת שכתבתי. זה התנהלות חוזרת אצלך ......

אולי הפעם גם תקרא וגם תבין:

1. הביקורת שלי לא מתייחסת לאיכות הכתיבה אלא לתוכן.

2. מי שמדבר על הלך נפש מבלי לבסס את דבריו, ולא בפעם הראשונה, הוא פלקטי-פוליטי, במיוחד שהוא משתמש בביטוי הזה לגבי
דמויות פוליטיות בנושא פוליטי לעילא.

3. הקטע ''העשיר'' הבא הוא (והוא לא יחיד במאמר) ''ביטוי מכובס'' לעמדה פוליטית מאד קונקרטית:
''התכנית המכונה 'התנתקות', שזה שם מכובס לעקירת אלפי יהודים מבתיהם והריסת מפעל חייהם, היא מסוג התוכניות הנ''ל.''

כדאי שתפסיקו לצעוק זאב, זאב, כי בסוף הוא גם יבוא.
_new_ הוספת תגובה



תגובה לדברי דוד
אבי. (יום שני, 18/10/2004 שעה 16:55)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד, האם אתה מכחיש שמדובר בעקירת אלפי יהודים מבתיהם ?
אם אתה מתכוון ב''פוליטי'' סתם על חיצוניות הדברים אז לעניות דעתי , עזוב דיבורים חיצוניים (פוסטמודרניסטים) . אם אתה מתייחס לתוכן הדברים נא התייחס לתוכן בכנות ובלי מונחים כמו ''פוליטי'' או לא.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי