פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=56686
כרגיל, מאיר עיניים.
יועזר (שבת, 19/02/2005 שעה 20:22)

בעניין תחילת הפרשה ''ואתה תצווה וגו'''.
אתה כותב: ''עמדנו על כך ששמו של משה לא נזכר בפרשה זו, כדי להורות שמדובר במשה של כל דור, ולא במשה בן עמרם לבדו''. הפירוש והפרשנות יפים מאד ומי יתן ירבו לנו כמשה בכל דור ודור. אך הערה אחת קטנה.
פרשת תצווה מתחילה בסופו של פרק כ''ז. למעשה רק שני הפסוקים האחרונים של אותו פרק נמצאים בפרשה זו, ועל כך נבנים תלים של פרשנויות. והרי תמצית הסיפור: משה, כמעט שלושה פרקים קודם, עולה אל ההר. הוא שוהה שם ארבעים יום וארבעים לילה כדי לקבל את התורה. נוסח הכתיבה הוא: ויאמר ה' אל משה.. ואז משה מקבל הוראות לבניית המשכן וכליו. כאשר כל עניין מתחיל ב:''ואתה'' כך שברור כי הוא מדבר במשה. נראה לי שהמחבר לא רצה להכביד עלינו ביותר מדי פסוקים שחוזרים על הנוסח: ''וידבר ה' אל משה'' ולכן זו הסיבה שאין משה מוזכר. כמובן שהפרשן רשאי לעשות בטקסט ככל העולה על רוחו, אני סבור שההשקעה מיותרת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=56693
כרגיל, מאיר עיניים.
נסים ישעיהו (יום ראשון, 20/02/2005 שעה 0:37)
בתשובה ליועזר

בס''ד.

תודה.

רבים אינם מודעים לעובדה שבתנ''ך לא היתה חלוקה לפרקים. את החלוקה עשה איזה גוי חכם כדי שיקל עליו להתמצא בתנ''ך, בויכוחיו עם היהודים שהכירו את התנ''ך בלא צורך להיעזר במספר הפרק.

הוא גם זה שחילק את שמואל ומלכים ל-א' וב'.

בתורה יש חלוקה לפסוקים ולפרשיות. לסוף פסוק אין כל סימן בספר תורה. החלוקה לפרשיות מורכבת יותר, ואין כאן המקום להאריך.

מול ההצעה שלך, אפשר להראות שבמקומות אחרים מופיע הפסוק ''וידבר ה' אל משה לאמר'' כל עשרה פסוקים בערך...

אם הפרשנות מצאה חן בעיניך, כבר אין זו השקעה מיותרת.

הרעיון הוא למצוא את ההוראה לימינו. לא תמיד זה ממש מצליח, הפעם זה היה שקוף לגמרי.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.