פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=573
ליוסי גורביץ.מאמר מצויין ובכ''ז על ספרטה.......
יורם המזרחי (יום שישי, 12/04/2002 שעה 0:46)

מאמרו של יוסי גורביץ ראוי להכלל ברשימת המאמרים היותר חשובים שראו אור באתר והוא פותח דלת לויכוח ודו-שיח מרתק!.
המאמר מלומד ומלמד,מציג עמדה פוליטית-רעיונית אך לא עוצר שם.
יוסי מסיק מסקנות רחוקות מדי (לעניות דעתי) של שימוש במושג הספרטנאי כתמיכה מעשית בפאשיזם ובקביעתו הנחרצת, כאילו ''ספרטה יוק'' טועה ולו רק מעט.
חשוב לציין שטעויות היסטוריות קטנות משבשות את התמונה הגדולה ולא פעם יוצרות משקפות-זמן צרות מדי תמונה מעוותת.
ספרטה כן העמידה משוררים חשובים,למשל טיראטוס ואלקמן ובשנים שקדמו למאה ה7 לפהה''ס הגיעה לפריחה כלכלית ותרבותית (ראה למשל יוסף אריאל ויהושוע פראוור,לכסיקון היסטורי מסדה 1964)
העובדה שספרטה קיימה מעמד עבדים, התאימה לזמנה והמדינה ההיא הרי לא היתה יחידה מסוגה.....עבדות היתה חלק של המסד הכלכלי אצל אומות רבות,מסד שלא היה חיובי במובני המאה ה21 אך התאים למציאות של אז....
אצל העותומנים למשל,נהגו בני חורין למכור עצמם לסולטאן או לשליט איזורי והיו לעבדים מרצון כשהסיבה בד''כ כלכלית או קיומית.....עבדות היתה ממוסדת גם בקרב בני עמנו....מובן שאפשר לברר איפוא ואם היה מדובר על עבדות הומנית ואצל מי היה ''יותר טוב'' להיות עבד או שפחה? אך הבירור לא ישנה עובדות בשאלת עצם קיום מוסד העבדות,גם אצל עמים הלניים אחרים מלבד הספרטנים.
אהבת קטינים וילדים,פדופילים ושוכבי משכב זכר גם אלה שייכים לסגנון החיים של התרבויות העתיקות ומבחינה זו אין הספרטנים שונים משכניהם.....הנוהג להעדיף אהבת גברים וקטינים ''נשמר'' גם אצל הרומאים מכריתי הספרטנים ,שבתרבותם נהגו לראות באשה שותפה לפריון יותר מאשר חברה לתענוגות מין.....
הפרסים,המצרים ואולי גם בני ישראל (תלוי איך מפרשים את התנ''ך?) לא בחלו באהבת קטינים וגבר לגבר....צריך למשל להקשיב גם לפרשנית התנ''ך יעל דיין....
אונס? הרי מנהגי ''הכרמים'' היו נהוגים לא רק אצל הספרטנים ונשים נלקחו בכח הזרוע או...הממון במשך אלפיים וחמש מאות השנים שחלפו מאז חרבן ספרטה....כולל בעם הבחירה
שאלת מבנה החברה הספרטנית, כחברה צבאית לוחמת, אינה צריכה לגנאי אלא להיפך,מפני שבאותה תקופה,ללא מנגנוני שלום ודיפלומטיה בין-לאומית, שרדו החזקים שידעו לאחוז בחרב.....הבית הלאומי היהודי בארץ-ישראל,הוכרע בסופו של דבר בכח החרב ועצם המסד הלאומי בארץ כנען,מאז ימי יהושוע בן נון וסוף ארבעים שנות המדבר הוקם על חרבות וחורבות....זה הלקח ההיסטורי הישן שלפעמים חוזר וטופח על פנינו עד היום....
גדולת עם ישראל במרחב המזרח-תיכוני כפי שהיה בימי דוד או שלמה וגם אחר-כך ,באה לא בזכות היות העם ''עם ה''' אלא בזכות החרב,או המגן,שאבותינו ידעו לשאת.
דוד המלך קיים צבא גדול ומקצועי,כולל צבא שכירים ושלמה קיים צבא גדול עוד יותר וביצר את הארץ לארכה ולרחבה.זו לא היתה תופעה של ''פאשיזם'' קדום...אלא גישה קרובה יותר לתפיסת העולם הספרטנית מאשר נוח לזכור.....
בימינו נוצרה בארץ חברה יהודית-ישראלית חדשה שקיומה מאז ראשית ההתנגדות הערבית-פלסתינית של שנות העשרים - מושתת על מה שנוח לקרוא ''כח מגן'' שהוא למעשה ולכל דבר כח צבאי....אבות הציונות ומניחי היסוד לעצמאות,מכל הזרמים למעט הדתי קיצוני,הבינו חשיבות חישול כח צבאי עברי-ישראלי שכלל...כן ''יפי בלורית''... ובהווסדו לא סגר חלון בפני המוזה.....חישול הכח הצבאי,מההגנה והפלמ''ח ועד האצ''ל והלח''י ואחר כך צ.ה.ל לא דחה משוררים,אמנים,חוקרים ובני תרבות,שגם כשאיננו מקבלים את דעתם אין אנו בוחלים בשיריהם....
התפיסה היתה שכח צבאי ישראלי חייב להיות הטוב מסוגו,חזק מחושל ו....די ספרטני.....בעבר הלא רחוק,כשעדיין דברו על ''יפי הבלורית'' או על ''פלמחנ''יק כמו דודו'' וגם ''למות או לכבוש את ההר'' ...... גדלו דורות חיילים ישראלים על ברכי המיתוס הרוסי דווקא,שכלל הקרבה ואהבת מולדת קיצונית ופעם היה ''אנשי פנפילוב'' בחזקת ''ספר חובה'' לכל מפקד ישראלי.....
הלוחם הישראלי הסתפק בדרך כלל במעט,היה מוכן להקריב את חייו בלי לתבוע טובות הנאה שונות ומשונות ובצד הגורם הספרטני לא דחה עקרונות טוהר נשק ואנושיות.
השימוש במונח ''ספרטני'' בזיקה למאה ה 21 אם כן אינו בהכרח תאווה לחקות את הספרטנים הקדמונים ולהחיל במקומותינו את סגנון חייהם.....והוא אינו שונה משימוש במונחים אחרים שהשתרשו בלשון המודרנית כמאפיינים כלליים בלבד. הרי לא כל מי שמשמש במונחי סוציאליזם או קפיטלזים מתכוון מייד ובהכרח ליישם את תורת מרכס....לא כל מי שמשתמש במונח ''מצדה'' מתכוון לצופף את העם על סלע מדברי כדי להלחם,להתנגד ו...להתאבד....לא כל מי שמזהיר בפני ''שואה'' מתכוון לחזרת קלגסי האס-אס ופתיחה מחדש של מחנות מוות...
אם הנחות אלה מקובלות על הקורא - הרי שאין לייחס למי שמשתמש במונח ''ספרטני'' חלום תעתועים של הקמת חברה צבאית ללא זיקה לתרבות או אנושיות....
הויכוח באתר ארץ-הצבי החל בשאלת תהליכי שינוי הניכרים בישראל,שללא ספק נטשה את ימי ''יפי הבלורית'' והיתה למפונקת,רכה,חלשה מהעבר וחסרת כוון רעיוני היכול ''למלא מצברים לאומיים''.......
אמנם אפשר לחבב את הדקדאנס התל-אביבי ניו-יורקי,להתרפק על יופי נפשם של ''גפנים'' למיניהם או יאושן של מדונות מהעבר, כמו שולמית אלוני, שבזקנתה מפנה עורף לממשל הדמוקרטי אותו שרתה בנאמנות,גם כשרה והיום מדביקה תו מכוער לצבא שעזרה להקים ....היא ודומיה מעדיפים היום להזדהות עם מצוקת האויב יותר מאשר מצוקת עמם ומוכנים לוותר על החרב הספרטנית גם ללא מגן.... שולמית אלוני אינה כמובן ''הפוסט ספרטנית'' היחידה ,שהתרחקה מימי דודו הקוקו והסארפן ואם תקרא את מאמרו המצויין של יוסי גורביץ - בוודאי שתסכים עם הפסקאות האחרונות בעניין ''הפאשיזם'' ותסרב להכיר בעובדה שימיה הטובים ביותר ''בישראל של פעם'' היו במובנים רבים ימי הזהר של ''ספרטה הישראלית'' אליה מתגעג אורי מילשטיין ובמחנהו,או קרוב אליו, אפשר למצוא רבים אחרים....
ובאשר לשימוש בהשוואה ''הפאשיסטית'' הרי שכאן מדובר באידאולוגיה חדשה יחסית,ששורשיה בשנות העשרים של המאה שעברה וסמלה הוא ''הפסקס'' השבט שברומי היה סמל השלטון.
לפי הגיונו של יוסי גורביץ אין להשוות את הספרטנים לפאשיסטים מפני שהאחרונים האמינו בהחייאה תרבותית של איטליה ותפארת העבר בכל תחומי התרבות והאמנות.
אכן התורה טוטליטארית ודיקטטורית אך אינה דומה לתפיסה הספרטנית והשימוש במושג ''פאשיסט'' חמור בעיני פי מאה מונים ''מספרטאני'' מפני שהפאשיזם שייך לזכרון הקוגנטיווי האיום של המאה העשרים (למרות שיצר אמנות ועודד יצירה) בעוד שהשימוש במושג ''ספרטאני'' אינו מחייב כידוע את המשתמש בו להעדיף אונס,משכב פדופילי ושיעבוד.....

http://www.faz.co.il/thread?rep=578
לך לספר לספרטנים.....סרט ישן וחכם
eran ben david (יום שישי, 12/04/2002 שעה 18:31)
בתשובה ליורם המזרחי

לך לספר לספרטנים זה שם סרט אמריקאי ישן על המעורבות האמריקאית בוויאטנם, כפי שנוהלה לפני ארוע מפרץ טונקין והחלטת הנשיא גונסון להכנס למלחמה באופן מלא.
הסרט ,בכיכובו של ברט לנקסטר,מספר על יחידת יועצים צבאיים הנשלחת מארצות-הברית כדי לעזור לויאטנאמים להקים כפר מבוצר.המיקום הוא ליד בית עלמין צבאי צרפתי מוזנח, שם קבורים חיילים שנפלו בהודו-סין.
מעל לשעבר בית העלמין יש שלט הנושא את דברי הספרטנים בקרב מעבר התרמופילי.....
בדקתי בלכסיקון עברי-לועזי של ראובן אלקלעי (מסדה 1967) וככה מצאתי על הערך''ספרטני גיבור,אמיץ,מסתפק במועט קפדן במשמעת,ישר לב....או ספרטניזם קפדנות במשמעת הסתפקות במועט אומץ לב.''
מה רע בזה? האם זה לא מתאים לצרכי השעה?!
חוץ מזה חשוב להזכיר ליוסי גורביץ שהמונח ספרטני אומץ גם על ידי השמאל הארופאי שהשתמש בשמו של ספרטקוס-האיש מספרטה, להקמת הספרטקוסבונד שהיה ארגון פועלים קיצוני ו..שמאלני מאד, שבהשפעת רוזה לוכסמבורג היהודיה וקרל ליבכנכט היה הגרעין של הקומוניזם הגרמני.הם בטח לא התכוונו לאינוס נשים וילדים ובעיניהם היה ספרטקוס - הספרטני סמל לגבורה וחופש.
פרט לזה אני חושב שיש הרבה מקום לקלוט תכנים ספרטניים בחברה שלנו מפני שהספרטנים החדשים הם בינתיים דווקא הפלסתינאים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=579
בין ספרטקוס לספרטה אין כל קשר
יוסי גורביץ (יום שישי, 12/04/2002 שעה 18:52)
בתשובה לeran ben david


מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.