פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=57722
אני חושב שאתה מאד מגזים
דוד סיון (יום שישי, 01/04/2005 שעה 13:04)

ההקבלה שאתה עושה בין פסיקת בג''ץ לבין גזירת המן היא טעות. נתחיל מזה שהבג''ץ לא קבע מיהו יהודי וגם לא ביקש להזיק ליהודים. כל העניין הוא הגדרת מיהו יהודי לצורך חוק השבות. יש הטוענים שהמצב עד הפסיקה היה מפלה: ''... יכול אדם להתגייר בחו''ל, לחיות שם בקהילה ולעלות ארצה לפי חוק השבות, בעוד שאדם שעשה אותו הדבר - אבל עבר את ההכנה לגיור בישראל - מנוע מכך'' (משה גורלי, ''מי בעל הבית של היהדות'', מעריב, חלק א, עמוד 2).

אפשר לטעון, כמו קובי אריאלי, שהם לא יהודים ולא צריכים את הגיור כדי לחיות בין החושבים כמוהם. מכאן אולי בכלל ביקשתם את הגיור בגלל סל הקליטה (קובי אריאלי, ''לא יהודים. נקודה'', מעריב, חלק א', עמוד 2). אפשר גם להגיד, כמו פרופ' אמנון רובינשטיין: ''ברוכים הבאים לעם היהודי'' (מעריב, חלק א', עמוד 2).

פסיקת בג''ץ היא לא גזירת המן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57723
האמנם מגזים?
נסים ישעיהו (יום שישי, 01/04/2005 שעה 13:55)
בתשובה לדוד סיון

בס''ד.

במעטפת הגלויה, אכן אין שום דמיון בין גזירת המן לפסיקת בג''ץ; במימד העקרוני של סירוב להכיר בייחודיות עם ישראל והקשר שלו לתורת ישראל – אין שום הבדל, וזה מה שטענתי במאמר.

יש בכוונתי להראות במאמר נפרד את הקשר המהותי בין השנים, על יסוד דברי חז''ל מלפני כאלף ושמונה מאות שנה. בלאו הכי תיכננתי מאמר בעניין, אבל בינתיים נסתפק במה שיש.

אפרופו סל הקליטה, עוד נדבך מכביד ומיותר בקיר הקורס של מדינת היהודים.

ניתן לחשוד שזו מטרתם של המתגיירים בגיורים האלה, אבל זה לא ממש מעניין אותי כי זה שייך למעטפת הטכנית, לא לצד המהותי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57724
דווקא המן הכיר גם הכיר
עמיש (יום שישי, 01/04/2005 שעה 15:00)
בתשובה לנסים ישעיהו

בייחודיות עמישראל.
אבל כשישעיהו רוצה אז גם מטאטא יורה

http://www.faz.co.il/thread?rep=57748
צודק; המן הכיר ורצה לבטל
נסים ישעיהו (שבת, 02/04/2005 שעה 21:13)
בתשובה לעמיש


http://www.faz.co.il/thread?rep=57725
אכן אתה מגזים
דוד סיון (יום שישי, 01/04/2005 שעה 15:46)
בתשובה לנסים ישעיהו

הטעות שלך מנוסחת היטב במשפט הראשון בהודעתך: ''במעטפת הגלויה, אכן אין שום דמיון בין גזירת המן לפסיקת בג''ץ; במימד העקרוני של סירוב להכיר בייחודיות עם ישראל והקשר שלו לתורת ישראל – אין שום הבדל, וזה מה שטענתי במאמר''.

יש החולקים עליך איך מגדירים את היחודיות של עם ישראל ומי מוסמך לעסוק בהגדרה הזאת ויש גם רבנים בחבורה הזאת (שלפי המאמר שלך אינך מכיר בעובדה הזאת). זה שאחרים מגדירים אחרת את הייחודיות של עם ישראל (הבג''ץ עסק רק בהיבט אחד של ההגדרה הזאת) לא מחסל את הקשר לתורת ישראל.

ההסדר שאושר על ידי בג''ץ דומה במהותו להסדר על פי שבע מצוות בני נוח. אלא שההסדר הראשון ''מקרב'' יותר, והשני שומר מרחק.....

ההבדל בין גזרת המן ופסיקת בג''ץ הוא גלוי, טכני ועקרוני.

גם המהות שלי, אפילו שאני חילוני, בנויה על קשר מהותי לתורת ישראל ותרבות ישראל. (גם לפי פרשנויות אחרות משלך).

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.